Rapporteur gegevensbescherming Europarlement: "Vandaag de dag laten mensen digitaal hun sporen zorgeloos achter"
Internetcriminaliteit, het verlies van gegevens, sociale netwerken, kinderen die gebruik maken van het internet, ... Technologische vooruitgang vraagt om aangepaste gegevensbeschermingsregels. Europarlementslid, Axel Voss, rapporteur over gegevensbescherming legde ons de hoofdpunten van zijn voorstel uit. "Consumenten moeten in staat zijn om controle te hebben over hun gegevens op het internet. Ze moeten weten welke gegevens ze delen" zei hij.
Zijn verslag werd vorige woensdag goedgekeurd door de Commissie burgerlijke vrijheden, justitie en binnenlandse zaken i. Het is een reactie op een boodschap over de Europese gegevensbeschermingswet die de Europese Commissie i in november voorstelde.
Wat zijn de belangrijkste uitdagingen in de EU i op vlak van privacy en gegevensbescherming?
Ten eerste hebben we de technologische vooruitgang en de creaties die het meebrengt. Het web 2.0, sociale netwerken, geo-regionale diensten of smartphones zijn zaken die wij ons niet konden voorstellen toen de huidige gegevensberschermingswet werd aangenomen. Deze moet worden gemoderniseerd.
Ten tweede, is de EU-richtlijn van 1995 een goede basis, maar deze werd in de vele EU lidstaten op een verschillende manier geïmplementeerd. We hebben een gelijke wet nodig voor de hele Unie.
Verder is de in werking stelling ervan een hoofdpunt. De Europese gegevensbeschermingsregelgeving moet overal waar gegevens van Europese burgers ingegeven worden van kracht zijn.
Is internetcriminaliteit ook geen uitdaging voor databescherming?
Er is steeds meer webcriminaliteit. Ik raad ook de mensen aan om voorzichtig om te springen met hun gegevens. We moeten de mensen bewust maken van wat er exact gebeurd op het internet. We moeten consumenten meer bewust maken van de gevaren zodat ze voorzichtig zijn met hun gegevens. De beste bescherming ligt altijd bij uzelf. Vandaag de dag laten mensen hun sporen zorgeloos achter op het internet.
Maar niet enkel de consumenten hebben schuld. Bedrijven moeten goede gegevenscontoleurs inzetten. Verder stemden ik en mijn collega's voor een implementatie van een algemene "aangifte van gegevensschending". Bijvoorbeeld: wanneer de creditcardgegevens van miljoenen klanten worden gestolen, moeten de bedrijven hen hiervan op de hoogte brengen zodat ze de nodige maatregelen kunnen treffen om hun privacy te beschermen en vergoed te worden voor hun verlies. Recente gegevensschandalen tonen aan dat dit nog steeds niet gebeurd.
U stelt ook nieuwe gegevensbeschermingsprincipes voor, "standaardprivacy" en "ontwikkelingsprivacy". Wat betekent dit?
Deze twee principes zorgen voor een vermindering van gegevens die automatisch gedeeld worden via technologische apparatuur. We vragen producenten en ontwikkelaars van nieuwe technologische apparatuur om het automatisme te integreren dat ervoor zorgt dat opgeslagen gegevens geminimaliseerd worden. Dat betekent dat privacy al in het design geïntegreerd wordt.
Standaardprivacy betekent dat consumenten de privacy als standaardinstelling krijgt. Vandaag moeten we nog steeds eerst onze instellingen aanpassen voor privacy.
Als je dus meer van je gegevens wil vrijgeven in de toekomst zul je de instellingen moeten aanpassen. Mensen moeten het recht krijgen om te beslissen hoeveel er van hun privacy vrijgegeven wordt.
U benadrukte de noodzaak aan transparantie en gegevensminimalisatie op het internet. Wat bedoelt u daarmee?
Consumenten moeten in staat zijn hun gegevens te controleren. Ze moeten weten welke gegevens ze delen, waar ze bewaard worden en hoe ze gebruikt worden. Ze moeten tevens in staat zijn de gegevens te verwijderen of te voorkomen dat anderen toegang krijgen tot de gegevens: dat bedoel ik met transparantie.
Gegevensminimalisatie betekent dat bedrijven niet alle gegevens moeten verzamelen maar enkel die gegevens die echt nodig zijn.
REF. : 20110610STO21214