Songfestival is geolied miljoenenevenement

Met dank overgenomen van /RNW (RNW), gepubliceerd op donderdag 12 mei 2011.

Potentiële wereldhits, gigantische aandacht van de media en honderd miljoen kijkers wereldwijd. Het Eurovision Songfestival is een commerciële buitenkans voor wie de weg weet.

Lees ook: 3JS niet naar de finale

Sietse Bakker, de Nederlandse Eurovison-eventmanager, concentreert zich niet op de liedjes. Hij is de zakelijk leider van het festival, in dienst van de Europese verzamelde publieke omroepen. Bakker heeft nog elke keer een 'wow-gevoel' als hij de zaal in Düsseldorf binnenkomt waar het allemaal gebeurt. Enorme beeldschermen stralen bundels licht uit.

Bakker is erbij sinds 2006 en kent het klappen van de zweep. Bedrijven willen zich maar al te graag associëren met het Eurovisie Songfestival. En geef ze eens ongelijk.

Commercieel

Er wordt zo'n 30 miljoen euro in het songfestival gepompt. Zo geeft de Duitse televisiezender ARD dit jaar 12 miljoen uit, de EBU draagt 4 miljoen bij en de stad Düsseldorf 7 miljoen. De rest komt uit het bedrijfsleven. Over aandacht heeft het evenement niet te klagen. Volgens de laatste schattingen hebben zich 2.200 journalisten ingeschreven.

Daarnaast kijken meer dan 100 miljoen mensen in 55 landen. Vorig jaar keek in Duitsland de helft van de doelgroep tussen de 14 en 29 jaar naar de Duitse Lena. Ze won en doet dit jaar opnieuw mee.

Opbrengsten

Noorwegen, festivalorganisator in 2010, heeft achteraf becijferd dat het evenement hen ongeveer 100 miljoen euro heeft opgeleverd. Dat betekent een verschil tussen inkomsten en uitgaven van een slordige 70 miljoen per songfestival. Waar gaat dat geld naartoe?

Een deel van de winst gaat naar het productiebedrijf. Dit jaar in Duitsland is dit Brainpool van de Duitse (songfestival-)presentator Stefan Raab. Ook doet hij het management van Lena. PR en marketing worden uitbesteed aan het Zwitserse T.E.A.M. dat ook de marketing rond de Champions League verzorgt.

Ook bij het Songfestival selecteert T.E.A.M een handjevol sponsoren en sluit hiermee exclusieve deals. Je moet dus wel weten bij wie je moet zijn. Hoeveel geld hiermee gemoeid is, is onbekend. Het overige deel van de winst lijkt te worden gemaakt door de horeca in Düsseldorf, reisorganisaties en toeleveranciers van podia, licht, beeld en geluid.

3JS

De thuisbasis van 3JS in Dusseldorf is een boot langs de Rijnkade. Zanger Jan Dulles van 3JS oogt ontspannen. 'Wij zijn er ingegaan voor ontzettende naamsbekendheid in korte tijd. Wij zenden een normaal liedje in en hopen op de finale.'

De glitter en glamour laten de jongens uit Volendam over aan de andere deelnemers. Ook hun manager Jaap Buijs is uiterst relaxed. 'Wij hebben 5 maanden geïnvesteerd. Normaal kostte 3JS 7.000 euro per avond. We hebben wat optredens laten schieten. Maar je moet soms een spierinkje uitgooien om een grote kabeljauw te vangen.'

Niet onschuldig

Het is Nederland de afgelopen jaren niet gelukt om door te dringen tot de finale. Desondanks zijn 3JS vol vertrouwen. De generale repetitie in Düsseldorf verloopt op rolletjes. Net als de organisatie. Het Songfestival is een geoliede machine. Iedereen krijgt zijn deel. Maar een onschuldig liedjesfestival is het al lang niet meer.


Met dank overgenomen van /RNW (RNW).
banner Station Europa