Europarlement wil EU-landen met buitensporige begrotingstekorten strenger straffen
Ondanks een bemoedigend economisch herstel, sluiten de leden hun ogen niet voor de nog bestaande economische en sociale problemen in de EU i. Dat is de reden waarom zij op 19 april in de commissie Economische en monetaire zaken van het Europees Parlement een pakket wetgeving goedkeurden dat sancties oplegt om de dieperliggende oorzaken van de crisis aan te pakken: economische onevenwichtigheid in de Europese economie en de neiging van regeringen om hun uitgaven te financieren door zich diep in de schulden te steken.
Met het indienen van meer dan 2000 amendementen i, kwamen de leden van de commissie Economische en monetaire zaken uiteindelijk overeen om te vragen om een strengere regeling voor verkwistende lidstaten, dan oorspronkelijk door de Commissie was voorgesteld.
De Commissie zou ten opzichte van de Raad i een belangrijke rol moeten vervullen in de bewaking van en besluiten over buitensporige tekorten, zodat lidstaten minder bewegingsruimte hebben
Landen die gepakt worden op vormen van fraude - zoals het indienen van valse statistieken over schulden - zullen een boete van 0,5% van hun bruto binnenlands product (BBP) i tegemoet zien.
Sancties voor het nalaten om macro-economische onevenwichtigheden aan te pakken (ter grootte van 0,1% van het BBP) zouden eerder moeten worden opgelegd, namelijk zodra de aanbevelingen niet worden gerespecteerd. Bij aanhoudende nalatigheid zou de boete kunnen worden verhoogd tot 0,3% van het BBP.
De stemmingen in de Raad hierover zouden in het openbaar gehouden moeten worden, behalve in crisissituaties, wanneer beslissingen achter gesloten deuren genomen kunnen worden
De Europarlementariërs vragen verder dat de Europese Commissie i de lidstaten toestaat om investeringen te blijven doen die gunstig zijn voor hun gezondheid op lange termijn. Er bestaat daarnaast de angst onder de leden dat groei en werkgelegenheid uit de recente wetgevende pakketten worden geweerd. Veel leden hebben gewaarschuwd dat het snijden in tekorten in tijden van recessie deze zouden kunnen verlengen en verdiepen.
De goedgekeurde teksten geven ook een sterkere juridische steun aan het Europees economisch semester, een aantal elementen van de Euro Pact, en procedures voor het Nationaal Hervormingsprogramma.
Diagnose: de crisis als gevolg van de economische onevenwichtigheid en diepe schulden
Er zijn twee elkaar aanvullende analyses te maken over de vraag waarom de economische crisis de EU zo hard heeft getroffen:
Op de eerste plaats was dit door roekeloze overheidsuitgaven zoals door Griekenland. Het land besteedde meer dan wat het binnenkreeg aan belastinginkomsten. Om de tekorten te dekken werd er geld van de banken geleend. Zodra de banken inzagen dat hun leningen niet konden worden terugbetaald als gevolg van een buitensporig hoge niveau van de staatsschuld, wilden de niet meer lenen aan het land. De EU moest noodleningen geven zodat het land aan zijn betalingsverplichtingen kon voldoen.
Een andere oorzaak ligt in economische onevenwichtigheid. Sommige landen (bijvoorbeeld Duitsland en Nederland) hebben een groot overschot op de handelsbalans, terwijl andere (bijvoorbeeld Griekenland en Portugal) grote tekorten hebben. Dit betekent dat landen met een tekort moeten lenen. Deze leningen zijn trouwens niet per se tussen overheden maar ook in de privésector. Denk bijvoorbeeld aan de financiering van de vastgoedzeepbel in bijvoorbeeld Ierland en Spanje. Zodra de zeepbal uiteen spatte, moesten de overheden de banken te hulp schieten wat resulteerde in een grote staatsschuld. Ook hier moest de EU bijspringen met noodleningen
Oplossing: Leg de onevenwichtigheden aan banden en straf buitensporige uitgaven af
Er zijn zes wetgevingsvoorstellen, vier daarvan hebben betrekking op tekorten en schulden (een versterking van het bestaande Stabiliteits- en groeipact i), terwijl twee iets nieuws beogen. Voor de eerste keer wordt toezicht op macro-economische onevenwichtigheden ingevoerd. Gezamenlijk vormen zijn het pakket economisch besuur.
De versterking van het Groei- en Stabiliteitspact: houdt in dat er beter zal worden gelet op het beperken van de staatsschuld en dat als het meer dan 60% van het Bruto Binnenlands Product bedraagt, dat de overheid het moet verlagen. De stemming in de Raad hierover zal met een omgekeerde meerderheid zijn. Dit betekent dat er zal moeten worden tegengestemd in plaats van voor het voorstel van de Commissie voor sancties.
Het terugdringen van onevenwichtigheden gaat over de bewaking van de indicatoren hiervoor, en aanbevelingen om maatregelen te nemen om onevenwichtigheden te verminderen. Hier gelden ook semi-automatische sancties in het geval dat hieraan niet wordt voldaan.
De Europese Centrale Bank i rekent op het Europees Parlement om in te stemmen met strengere procedures met betrekking tot schulden en tekorten omdat niet alle lidstaten de voorstellen van een grotere rol voor de Europese Commissie en automatische sancties een warm hart toedragen. Volgens de Europese Centrale Bank zijn de lidstaten niet ver genoeg gegaan in het versterken van het Groei- en Stabiliteitspact.
Nadere informatie :