Commissie keurt overname Draka door Italiaanse Prysmian goed (en)

Met dank overgenomen van Europese Commissie (EC) i, gepubliceerd op woensdag 9 februari 2011.

De Europese Commissie heeft groen licht gegeven voor de geplande overname van de Nederlandse kabelmaker Draka Holding door Prysmian SpA, een andere kabelproducent uit Italië. Na toetsing aan de EU-concentratieverordening kwam de Commissie immers tot de conclusie dat de fusieonderneming weliswaar Europees marktleider wordt op de markten voor glasvezelkabels en bedrading, maar toch te maken zal blijven krijgen met daadwerkelijke concurrentie.

Zowel Prysmian als Draka zijn wereldwijd actief in de ontwikkeling, het ontwerp, de productie, de levering en installatie van kabels voor toepassingen in de energie- en telecomindustrie.

Op 22 november 2010 zijn Prysmian en Draka een fusieovereenkomst aangegaan die inhield dat Prysmian een openbaar bod diende uit te brengen op alle uitgegeven en uitstaande gewone aandelen van Draka. Prysmian heeft haar openbaar bod op 6 januari 2011 uitgebracht.

De geplande transactie werd op 5 januari 2011 bij de Commissie aangemeld met het oog op officiële goedkeuring.

Door deze geplande transactie wordt Prysmian de belangrijkste leverancier van (terrestrische) glasvezelkabels, zowel mondiaal als binnen de EER. Glasvezelkabels worden gewoonlijk ingezet voor breedbandtransmissie van elektronische communicatiesignalen in lokale datanetwerken (LAN's), aansluitnetwerken, toegangsnetwerken, Metropolitan Area Networks (MAN's) en langeafstandsnetwerken.

Prysmian wordt binnen de EER ook de belangrijkste leverancier van bedrading. Daarbij gaat het om een ruim scala midden- en laagspanningskabels die worden gebruikt voor elektrische systemen in gebouwen en industriële toepassingen, voor de interne bedrading van elektrische apparatuur, voor stroom- en signaaltoevoer van mobiele apparatuur (zoals autokabels) of voor petrochemische installaties.

Het onderzoek van de Commissie heeft evenwel aangetoond dat die markten gefragmenteerd zijn, met heel wat andere, kleinere leveranciers. Prysmian zal dus nog steeds te maken krijgen met voldoende geloofwaardige concurrenten op de markten voor glasvezelkabel en bedrading (die ook de diverse subapplicaties omvatten waar er momenteel overlapping is tussen Prysmian en Draka).

De Commissie heeft ook het effect onderzocht van de transactie op de upstream-markt voor de levering van glasvezel. Beide ondernemingen produceren immers glasvezel, die wordt gebruikt als basis voor de productie van glasvezelkabel. Draka levert ook glasvezel aan producenten van glasvezelkabel. Het onderzoek heeft echter aangetoond dat concurrerende leveranciers van glasvezelkabel wereldwijd voldoende toegang tot glasvezel zullen behouden. Bovendien zijn heel wat leveranciers van glasvezelkabels verticaal geïntegreerd en produceren zij hun eigen glasvezel.

De Commissie is dan ook tot de conclusie gekomen dat de transactie de mededinging in de Europese Economische Ruimte (EER) of een deel daarvan niet significant zou belemmeren.

Concentratiecontrole - regels en procedures

In 1989 heeft de Commissie de bevoegdheid gekregen om fusies en acquisities te beoordelen wanneer de omzet van de betrokken ondernemingen bepaalde drempels overschrijdt (zie artikel 1 van de EU-concentratieverordening). De Commissie keurt het overgrote deel van de concentraties zonder verdere voorwaarden goed. De Commissie eist alleen remedies of verbiedt concentraties wanneer de aangemelde transactie de mededinging significant zou belemmeren en de consumenten slechter af zouden zijn. De EU-concentratiecontrole geeft slagkrachtige ondernemingen dus alle ruimte om uit te groeien tot Europese of internationale spelers.

Wanneer een transactie is aangemeld, heeft de Commissie normaal gesproken 25 werkdagen de tijd om te besluiten de transactie goed te keuren (Fase I-onderzoek) of een diepgaand onderzoek te beginnen (Fase II-onderzoek).

Goedkeuring op basis van de EU-concentratieverordening heeft geen invloed op de uitkomst van eventuele andere procedures op grond van de EU-staatssteunregels of de EU-antitrustregels.

Meer informatie over deze zaak is beschikbaar op:

http://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=2_M_6092