Duurzame ontwikkeling van de luchthavensector in Wallonië: Milieu en Infrastructuur

Met dank overgenomen van Belgisch voorzitterschap Europese Unie 2e helft 2010 i, gepubliceerd op woensdag 3 november 2010.

Op initiatief van Minister André Antoine, die verantwoordelijk is voor de Waalse luchthavens, werd op 25 en 26 oktober 2010 een colloquium gehouden over de uitdaging die Wallonië is aangegaan betreffende de duurzame ontwikkeling van de regionale luchthavens in Luik en Charleroi.

Dit colloquium maakte het mogelijk om het voluntaristische beleid te beklemtonen dat gevoerd wordt door een Regio in het hart van Europa in het kader van de reconversie van twee industriële bekkens die op hun retour zijn. Dat maakte het onder meer mogelijk om het probleem van de publieke investeringen met het oog op de Europese reglementering op de Staatssteun in een nieuw daglicht te stellen.

De sprekers wisten de aanwezigen te boeien door het nieuwe gelaat te belichten van de infrastructuren die gemoderniseerd werden dankzij consequente investeringen. Zij combineren karakter en efficiëntie en dragen een sterk merkimago uit voor Wallonië wat economische ontwikkeling en tewerkstelling betreft.

Tenslotte werd een groot gedeelte van het colloquium gewijd aan de maatregelen die de Waalse regering trof wat betreft de buurtbewoners. Deze zijn zeker uniek in Europa.

De verschillende hefbomen van dit begeleidingsbeleid werden naar voren geschoven, waaronder alle stappen die ondernomen werden om de ecologische voetafdruk van de twee luchthavens te beperken, zoals het optimaliseren van de vliegroutes, de opvolging van geluidsoverlast (via een geïntegreerd netwerk van geluidsmeters) en de inspanningen die de beheerders leverden bij het ontwerpen en beheren van de infrastructuren en de activiteiten ter plaatse.

Meteen werd ook het project van TGV-vracht aan de rand van de luchthaven van Luik behandeld met daarbij ook de samenwerkingsverbanden die worden uitgebouwd tussen lucht en spoor voor het vervoer van mensen of goederen. Dat is immers een echte uitdaging voor het Europa van morgen.

Tot de sprekers, die allemaal specialisten waren, behoorden onder meer de Société Wallonne des Aéroports, de beheersmaatschappijen van de luchthavens in Luik en Charleroi, Belgocontrol, ACNAW, de projectontwikkelaars van TGV-vracht, vertegenwoordigers van de Europese Commissie en het Comité van de Regio’s i evenals advocaten gespecialiseerd in Europees recht.

Op dit colloquium kwam een talrijk en divers publiek af: overheden en besturen van de Lidstaten, beheerders van luchthavens op het grondgebied van de Europese Unie, instanties die instaan voor het beheer van luchthavenoverlast binnen de Lidstaten maar ook privébedrijven die gespecialiseerd zijn in akoestiek of andere aspecten in verband met de luchthavensector.