Tweede Kamer: Schiphol verkwanselt knooppuntfunctie
Schiphol dreigt zijn knooppuntfunctie te verkwanselen ten gunste van prijsvechters als Easyjet en Ryanair, zo meent de Tweede Kamer.
Een ruime meerderheid van de Kamer eist dat de luchthaven afziet van plannen om de goedkope luchtvaartmaatschappijen lagere landingsrechten te berekenen en de kosten voor overstappende passagiers te verhogen. Juist gevestigde luchtvervoerders als 'huismaatschappij' KLM moeten het hebben van de transitpassagier.
Doorvoer
Nederland is een doorvoerland. Met de machtige haven van Rotterdam, de grootste van Europa, en Duitsland en de rest van de Europese Unie i als achterland wordt een aanzienlijk deel van het nationaal inkomen binnengehaald. Op Schiphol is dat doorvoerprincipe al langer uitgangspunt, zij het dat het daar om mensen gaat en niet om goederen.
In tal van nota's en ook in het onlangs gesloten regeerakkoord van het centrum-rechtse kabinet wordt de overstapfunctie van Schiphol van vitaal belang genoemd voor de economie van Nederland en de metropoolregio Amsterdam. Deze functie draagt bij aan de aantrekkelijkheid van met name Amsterdam en omgeving als vestigingsplek voor internationale ondernemingen.
'Luchtvaartoorlog'
Maar de luchthaven ondermijnt deze aantrekkelijkheid, door prijsvechters te bevoordelen boven de vliegmaatschappijen die grote netwerken onderhouden, meent een Kamermeerderheid. 'Schiphol heeft een luchtvaartoorlog ontketend met de grote maatschappijen', zo wordt CDA i-Kamerlid Sander de Rouwe i aangehaald door De Telegraaf. 'Dit raakt de zorgvuldig opgebouwde netwerkfunctie in het hart.'
Schiphol is de op drie na grootste luchthaven van Europa, na het Londense Heathrow, Charles de Gaulle International bij Parijs en Frankfurt International. In 2007, het jaar voor de economische crisis, waren er bijna 48 miljoen passagiers, vergeleken met 62 miljoen op Heathrow.
Schiphol steekt luchthavens van miljoenensteden als Madrid en Rome naar de kroon. Net als bij de haven van Rotterdam is de centrale ligging in Noordwest-Europa van belang.
Geroemd
De afhandeling van overstappassagiers op Schiphol wordt wereldwijd geroemd. Op de Amsterdamse luchthaven kan de passagier gemakkelijk via de overdekte loopbrug en wijdvertakte tentakels met lopende banden van gate naar gate lopen. Anders dan op andere luchthavens komt er geen bus aan te pas. Alles ten behoeve van de overstappende passagier.
De luchthaven zegt concurrerend te willen zijn in het aantrekken van budgetmaatschappijen. Die wijken anders nog meer uit naar kleinere vliegvelden in Nederland, of direct over de grens in Duitsland en België. De verhoging van de transitkosten - die vooral de grote maatschappijen treft - zou nodig zijn om de investeringen in veiligheid en bagageafhandeling van de afgelopen jaren te dekken.
VVD i, CDA, PVV i en PvdA i hebben scherpe kritiek op de plannen van Schiphol. Het is daardoor de vraag of de luchthaven zijn zin wel kan doordrukken. Het is weliswaar een zelfstandig bedrijf, maar de Nederlandse staat heeft bijna zeventig procent van de aandelen in handen.