Uitleg programma en evenementen van het Belgisch voorzitterschap van de EU
België neemt vandaag, 1 juli, het roterende Raadsvoorzitterschap van 6 maanden over van Spanje. Sinds de verkiezingen van 13 juni, waarbij de Vlaamse N-VA en de Waalse Socialisten de grootste partijen werden, is er nog geen nieuwe regering gevormd. Vier Belgische parlementsleden van verschillende partijen en regio's leggen uit wat België de EU i kan bieden tijdens de zes maanden Voorzitterschap.
Aangezien het Voorzitterschapprogramma altijd samen met de voormalige en toekomstige voorzittende landen ('het trio' of 'de Trojka'), wordt voorbereid, zijn de Belgische parlementsleden overtuigd dat het soepel en efficiënt zal verlopen. "Binnen de Trojka hebben België, Spanje en Hongarije een programma voor 18 maanden ontwikkeld," legt Frieda Brepoels (De Groenen/Vrije Europese Alliantie) uit.
"Het geleverde werk om dit Voorzitterschap voor te bereiden, is aanzienlijk geweest," zegt de sociaaldemocraat Marc Tarabella.Louis Michel, lid van de liberale fractie, voegt hieraan toe dat het Voorzitterschap "heel goed is voorbereid door de staatssecretaris van Europese Zaken".
Zal het Voorzitterschap goed kunnen verlopen indien het maanden zou duren om een nieuwe regering te vormen?
Brepoels ziet geen problemen. "Voor het geval dat er niet binnen een paar maanden een regering zou zijn, zou de aftredende regering, die lopende zaken behandelt, enkele het uitgewerkte programma moeten uitvoeren," zegt zij.
Volgens de christendemocraat Jean-Luc Dehaene, die zelf premier was van 1992 tot 1999, zal het "weinig of geen verschil maken" dat een kabinet voor lopende zaken deze taak op zich neemt.
Alle geïnterviewde leden hebben positieve verwachtingen en benadrukken de kwaliteit van de Belgische Voorzitterschappen in het verleden. Brepoels uit wat zorgen over de mogelijkheid dat "intern, binnen de regering, de atmosfeer tussen de coalitiepartners kan verslechteren".
Voorzitterschappen met een lager profiel door het Lissabonverdrag?
De inwerkingtreding van het Verdrag van Lissabon, dat de nieuwe Voorzitter van de Europese Raad (De Belg, Herman van Rompuy) introduceerde, bracht een verschuiving binnen het institutionele evenwicht in de EU met zich mee. De leden verwachten dat het roterende Voorzitterschap hierdoor op politiek vlak een minder prominente rol zal spelen.
Prioriteiten Voorzitterschap
-
-werkgelegenheid, sociale samenhang, milieu en klimaat
-
-voortgang voor één asielprocedure; eenvormig internationaal beschermingsstatuut; bestrijding van terrorisme/georganiseerdemisdaad/illegale immigratie/mensenhandel; legale migratie; goedkeuring van het Initiatief van de Burgers
-
-afronden van de oprichting van de Europese Dienst voor Extern Optreden; uitbreidingsonderhandelingen
Dehaene: "Met de permanente Voorzitter van de Europese Raad en de Hoge Vertegenwoordiger voor buitenlandse zaken [Catherine Ashton], is de rol van het Voorzitterschap functioneler gemaakt, veel minder politiek dan voorheen."
"De roterende Voorzitterschappen spelen een rol maar het is een logistieke en organisatorische rol. De Voorzitter van de Europese Raad heeft tegenwoordig een rol die veel zichtbaarder is," zegt Michel.
Brepoels denkt dat de Voorzitter van de Europese Raad nu "meer vertrouwen geniet om de economische crisis aan te pakken".
Belgische kunst van compromissen sluiten: een kans voor Europa
Met drie regio's (Brussel, Vlaanderen, Wallonië) en drie taalkundige gemeenschappen (Nederlandstalig, Franstalig en Duitstalig) is België het gewoon om naar politieke compromissen te zoeken. Tarabella zegt hierover: "België is altijd op een compromis gebaseerd geweest en dat is wat ons kracht heeft gegeven. De verschillen zijn evenzeer rijkdommen, laten wij geen nieuwe grenzen trekken."
"De Europese Voorzitter van de Raad en de ministers die belast zijn met zaken die direct een verband met Europa hebben, hebben een traditie van compromissen sluiten. Dat kan Europa helpen om met 27 leden voortgang te maken, " zegt Michel.
Dehaene voegt hieraan toe: "België heeft altijd een traditie van het compromis meegebracht, dat is één van de redenen waarom de Belgische voorzitterschappen succesvol zijn geweest."
Belgische federalistische visie voor een Europa van de regio's?
"Er bestaat een federalistische overtuiging in België, dat is een element dat de Europese eenmaking kan versterken," zegt Michel. Volgens Brepoels "is het zeer belangrijk dat, zoals bijvoorbeeld in België, natieloze staten [regio's] die exclusieve bevoegdheden hebben, aan de Europese tafel zitten en voor zichzelf spreken en hun eigen belangen verdedigen".
REF. : 20100625STO76829
Nadere informatie :
-
-