Europese verkiezingen 4 juni 2009 deel 5
Europa en milieu
Milieu heeft een belangrijke Europese component. Het milieubeleid , ook het gemeentelijke milieubeleid wordt voor 60% bepaald in Brussel.
Milieu houdt zich niet aan landsgrenzen. Luchtverontreiniging en vervuiling van rivieren zijn alleen op te lossen door internationale samenwerking. Schoner zwemwater, gecontroleerde afvalverwerking en terugkeer van planten en diersoorten zijn belangrijke resultaten van inspanningen op Europees, Rijks en gemeentelijk niveau.
Historische terugblik en 20-20-20 doelstellingen
In 1973 werd het eerste Milieu Actie Programma (MAP) gepubliceerd. Hierin stonden de doelstellingen van het Europees beleid om het milieu te beschermen.
In 1987 krijgt de EU de wettelijke bevoegdheid om op te treden op alle terreinen waar milieubeschadiging kan voorkomen. Deze is ingrijpend op het gebied van natuurbescherming, waterbeheer en luchtverontreiniging.
Het huidige zesde MAP geldt tot 2010 en geeft een bindend besluit. Dit betekent dat de doelen door de Europese Commissie kunnen worden afgedwongen. De EU neemt hierbij steeds meer initiatief bij het opstellen van klimaat en energiebeleid. Zij richt zich op 20% minder uitstoot van broeikasgassen en 20% vergroten van hernieuwbare energie in 1920. Dit zijn de zg. 20-20-20 doelstellingen.
Europese richtlijn en gemeente
De nationale overheden blijven verantwoordelijk voor omzetting van de Europese richtlijnen in nationale wetgeving, die vervolgens weer ingebed moet worden in lokale besluitvorming. Maar gemeenten doen er goed aan niet blind te vertrouwen op nationale wetten, maar de Europese verplichtingen goed te kennen. Het Europees recht heeft namelijk een rechtstreekse werking. Rechtstreeks werkende bepalingen geven particulieren rechten waarop zijn zich kunnen beroepen bij een nationale rechter. Bewoners, belangengroepen, milieuorganisaties, bedrijven en andere overheden kunnen met de Europese normen in de hand gemeentelijke plannen en vergunningen kritisch beoordelen en uitvoering afdwingen bij het Europees Hof van Justitie. Gemeenten moeten nu bijv. bij het plannen van een woonwijk, een integraal plan op stellen om de gevolgen voor bodem, water, lucht, dier en plantsoorten, klimaatverandering en de duurzaamheid van de wijk in kaart brengen.
Almere
Dus ook Almere kan zich niet onttrekken aan deze beleidsmaatregelen en daarom zijn er verschillende initiatieven genomen. In het kader van de klimaatveranderingen staat waterberging, als bescherming tegen de overvloed van water hoog op de agenda. Daarnaast geven de Almere Principles goede uitgangspunten om op diverse terreinen een duurzame stad te realiseren. Er zijn vele goede praktijkvoorbeelden. De gemeentereiniging heeft in zijn afspraken met het vuilverwerkingsbedrijf in Diemen afgesproken dat de geleverde warme wordt hergebruikt in Poort. In de komende jaren kunnen diverse initiatieven ontwikkeld worden in het kader van energiebesparing, en elektrische mobiliteit. Het Duurzaamheidslab kan hierbij stimuleren.
Europese stimuleringsprogramma’s
Europa kent verschillende stimuleringsprogramma’s.
Op de website aan de linkerkant zijn verschillende goede praktijkvoorbeelden te vinden : energie-efficiënte gebouwen, het project op het gebied van energiebesparingen in sociale woningbouw, training voor energy management, wind- en zonne-energie, etc.
Het ‘Life + Fund’ programma ( 2007-2013) geeft verschillende fondsen weer die ingezet kunnen worden voor grote projecten, zoals het vernieuwen van het Markermeer/IJmeer. Belangrijke componenten zijn natuur en biodiversiteit, milieubeleid en governance, en informatie en communicatie.