Jongeren schreeuwend naar de Europese stembus
Auteur: Perro de Jong
In Berlijn, Praag en Milaan zijn honderden jongeren bij elkaar gekomen om onder leiding van de muziekzender MTV zo hard mogelijk te schreeuwen: "can you hear me Europe?" Jongeren zijn notoire thuisblijvers bij Europese verkiezingen. Krijgt MTV de MTV-generatie wèl naar de stembus?
Het iniatief voor de MTV-campagne 'Can You Hear Me Europe' komt van de Europese Commissie i. Het geld ook. Het is verrassend genoeg de eerste keer dat de Commissie zich zo sterk richt op de verkiezingen. Voorzichtigheid is daarbij geboden, legt woordvoerder Joe Hennon uit. "We willen niet dat ze denken dat het allemaal bedacht is door een stelletje betweters in grijze pakken. We hebben ons daarom niet met de inhoud bemoeid. We hebben alleen uitgelegd wat we wilden, en mensen uitgenodigd om met hun eigen voorstellen te komen."
Opluchting
De inschrijving was open. Dat één van de kandidaten Mostra bleek te zijn - een partner van de machtige muziekzender MTV - was een opluchting, zegt Hennon. "De meeste jongeren lezen geen kranten. Ze kijken wel TV, maar geen nieuwsprogramma's. Wij wilden ons richten op communicatiekanalen die mensen in hun dagelijks leven gebruiken. Muziek is ook een vorm van communicatie, en MTV bereikt in de EU i miljoenen huishoudens. Dat leek ons wel waar voor ons geld."
Medium en boodschap
Meer dan dertig miljoen Europeanen mogen in juni voor het eerst stemmen. De jeugd naar de stembus krijgen is altijd lastig. En al helemaal bij Europese verkiezingen, met hun doorgaans toch al lage opkomst. Bij de vorige Europese verkiezingen, in 2004, waren jongeren onder de 24 de grote thuisblijvers. Maar het grootste probleem is niet het medium waarin gecommuniceerd wordt maar de boodschap, denkt Sanna Franssen van de Nationale Jeugdraad i. Als jeugdvertegenwoordiger Europese Zaken organiseert ze onder andere gastlessen op scholen. Om jongeren bewuster te maken van wat ze aan Europa hebben.
Goed begin?
Franssen deed zelf niet mee met de schreeuwmanifestaties in Berlijn, Praag en Milaan. "Jammer dat het op koninginnedag was." Maar haar organisatie is wel gepolst, zegt ze. Net als veel andere Europese jeugdorganisaties. Zodat MTV niet met lege handen en lege pleinen zou komen te staan. "Ik denk dat het een interessante campagne is, maar ik denk wel dat het alleen een begin is. Misschien moeten we verder gaan dan alleen zo'n shout van 'Europe can you hear me?' Er zou meer moeten gebeuren om jongeren ook na de verkiezingen voor Europa te interesseren. Voor ons betekent dat jongeren informeren. Wat Europa voor ons kan betekenen."
De schreeuwmanifestaties in Berlijn
Jongeren voor jongeren
In Praag, Berlijn en Milaan verzamelden zich op het afgesproken tijdstip tientallen jongeren. Na het aftellen door de presentatoren van MTV volgde de beloofde, harde schreeuw. Al kwamen op de beroemde Alexanderplatz in Berlijn nou niet bepaald de muren naar beneden. "Ik weet niet op welke partij ik het beste kan stemmen. De reden waarom zoveel jongeren niet gaan stemmen is volgens mij dat ze dat dat ook niet weten", zegt één van de jongeren op het plein. En een andere: "Jonge mensen kunnen het best gemotiveerd worden door jonge mensen." Van de schreeuwende jongeren maakt MTV nu verkiezingsspotjes. Die moeten ervoor zorgen dat het opkomstpercentage bij de jongeren in elk geval niet, zoals vijf jaar geleden, nog lager ligt dan hun leeftijd.
Meer over: can you hear me Europe, europese verkiezingen, jongeren, MTV, schreeuwen, stemmen