Europese verkiezingen 4 juni 2009 deel 4
Streven naar één Europees onderwijsstelsel
In 2002 is in Nederland het hoger onderwijssysteem omgezet naar een internationaal erkend systeem van Bachelor en Master- opleidingen. De aanpassing naar het zogenoemde ‘Bachelor-Master systeem' deed veel stof opwaaien en de strikte scheiding tussen HBO- en WO-diploma’s werd afgeschaft. Maar waarom was deze verandering eigenlijk nodig?
Zoals al eerder in de artikelenreeks aan de orde kwam, streeft de Europese Unie i ernaar om in 2010 een van de meest concurrerende en innovatieve regio’s in de wereld te zijn. Het vrije verkeer van personen en goederen is daarin een belangrijk middel om dat te bereiken; bedrijven kunnen immers het beste personeel uit de gehele EU-regio halen en zich in principe in alle EU-landen vrij vestigen.
Europees diploma voor studenten en onderzoekers
Het vrije verkeer van personen geldt dus ook voor studenten en onderzoekers. Hierbij moest wel een obstakel overwonnen worden: elk land had zijn eigen waarderingssysteem van opleidingen in het hoger onderwijs. Een universitair diploma in het ene land had niet automatisch hetzelfde niveau als een diploma van een vergelijkbare studie in een ander land. Om dit op elkaar af te stemmen hebben de Europese Ministers van Onderwijs in juni 1999 in Bologna, Italië een verklaring ondertekend waarin het streven naar een Europees diplomasysteem en een Europese kwaliteitsgarantie voor hoger onderwijsinstellingen is opgenomen.
Europese onderwijsnorm voor kwaliteit
In Nederland heeft dit geresulteerd in een wet die in 2002 is ingesteld om het onderwijssysteem zoals dat hier in Nederland gold om te vormen tot de Europese norm. Vanaf dat moment zijn de universiteiten en HBO-instellingen in ons land aan de slag gegaan om hun systeem om te vormen tot een 3 of 4 jarige Bachelor periode en een 1 of 2-jarige Master periode.
Het idee achter dit systeem is dus dat studenten en onderzoekers bewuster gaan kiezen voor opleidingen of onderzoeksinstellingen en daarmee dus bijdragen aan een hogere kwaliteit van de geboden diensten van de instellingen. Ook het nieuwe accreditatiesysteem, waardoor opleidingen door heel Europa vergeleken kunnen worden, moet een bijdrage leveren aan de verhoging van de kwaliteit.
Bachelor-Master systeem in de EU
Op dit moment zijn bijna alle nationale hoger onderwijssystemen in de EU landen omgevormd tot het nieuwe ‘Bachelor-Master systeem’ en wordt het accreditatiesysteem ook meer en meer toegepast. Nu is het moment daar om te werken aan kwaliteit en uiteindelijk daadwerkelijk te komen tot een vrij verkeer van studenten en onderzoekers.
Op dit moment blijkt nog dat studenten in Europa na hun Bachelor opleiding vaak doorstromen naar een Master bij dezelfde onderwijsinstelling.
Mogelijkheden en ontwikkelingen in Almere
Om hen meer te mobiliseren moet het nog aantrekkelijker gemaakt worden om in het buitenland de Master te volgen. En dat is een ontwikkeling waarop Almere op in probeert te spelen, om uiteindelijk te komen tot een volwaardig hoger onderwijsaanbod in de stad. Er zijn al veel mogelijkheden in Almere én er is nog veel te ontwikkelen!
Op dit terrein is al wat in gang gezet, zoals de realisatie van het International New Town Institute (INTI) aan de Blekerstraat. Maar er wordt ook verder nagedacht over de aantrekkingskracht van Almere als studentenstad. Het team Leren &Werken van de dienst Maatschappelijke Ontwikkeling regisseert dit. Dus ook op het terrein van hoger onderwijs is de invloed van Europa in Almere voelbaar!
Voor meer informatie over het Bachelor-Master systeem, klik hier.
Voor meer informatie over het International New Town Institute, klik hier.