Europese Verkiezingen: MTV biedt een platform waar de jeugd zich kan laten horen
Vandaag hebben de Europese Commissie i en MTV Networks International het initiatief “Can you hear me Europe” aangekondigd, dat jongeren in de hele Europese Unie i aanmoedigt om hun stem te laten horen bij de verkiezingen van het Europees Parlement i in de maand juni.
Vicevoorzitter Margot Wallström i van de Commissie zei het volgende: “Jongeren zijn de toekomst van de Europese Unie. Wij hebben hun ideeën en hun actieve betrokkenheid hard nodig. Zij moeten weten dat hun stem telt en dat het belangrijk is dat zij bij de discussies worden betrokken en dat zij deelnemen aan de verkiezingen van het Europees Parlement.”
"Wij zien het als onze plicht om ons netwerk gebruiken voor de ondersteuning van Europese projecten, die van cruciaal belang zijn om de grote uitdagingen van onze tijd aan te gaan”, aldus Antonio Campo dall'Orto, vicevoorzitter van de directie van Music Brands voor MTV Networks International. "Wij willen de positie van de jongeren versterken en samen met hen aan een toekomst bouwen. Dit doel staat voor ons voorop, en Europa kan en moet hierbij een fundamentele en positieve rol spelen."
Bij de laatste Europese verkiezingen was de opkomst van de jonge burgers tussen 18 en 24 laag: ongeveer 40 procent. "Can you hear me Europe" biedt de jongeren een platform waar zij zich kunnen laten horen, de Europese Unie kunnen laten weten wie ze zijn en Brussel hun zorgen, dromen, klachten en idealen kunnen meedelen. Het hoogtepunt van de campagne is op 30 april, als jongeren in Berlijn, Milaan, Praag en andere steden samenkomen om luid te roepen "Can you hear me Europe”. Zo worden de jongeren aangemoedigd om zich in de politiek te laten horen door in juni aan de verkiezingen van het Europees Parlement deel te nemen.
Wat betekent Europa in het dagelijks leven van jongeren? Wat zijn hun belangrijkste wensen voor de toekomst, en wat verwachten zij van de Europese Unie?
Op 6 april is een tv-campagne van start gegaan, waarin jongeren in de hele Europese Unie worden aangemoedigd om hun gevoelens, ideeën en zorgen kenbaar te maken en om te zeggen wat zij denken over de EU. In drie tv-spots die in heel Europa op MTV worden uitgezonden, zijn jongeren te zien die luidsprekers ophangen in Londen, Parijs en Rome om jongeren in heel Europa aan te moedigen om hun mening te geven, hun stem te laten horen en mee te doen aan de roep “Can you hear me” die op 30 april om 15.30 uur in de hele EU zal weerklinken.
Tijdens de campagne kunnen jongeren hun wensen, behoeften en ideeën kenbaar maken op de campagnewebsite: http://www.caneuhearme.eu/eu/ Degenen die niet persoonlijk bij de grote roep aanwezig kunnen zijn, kunnen per internet deelnemen en virtueel meeroepen door berichten of video's te posten. De jongeren worden ook aangemoedigd om aan de roep deel te nemen, ongeacht waar ze op dat moment zijn.
Contactpersonen:
Europese Commissie:
Joe Hennon: +32 2 2953593 joseph.hennon@ec.europa.eu
Irena Novakova: +32 2 2999608 irena.novakova@ec.europa.eu
MTV Networks International:
Simona Caputi: +39 02 762 117 258 - +39 33 581 671 67 –
Claudia Loda: +39 02 762 117 218 -+39 33 460 999 62 - loda.claudia@mtvne.com
Audiovisueel en grafisch materiaal, inclusief videospots, kunnen worden gedownload op: http://85.255.198.139/mostra/mtv/