Eén Europees luchtruim: kortere, veiligere en goedkopere vluchten
Het Europese luchtverkeer zal worden beheerst door efficiëntere regels, wat zal leiden tot kortere vluchten, minder vertragingen en minder brandstofverbruik. Het Europees Parlement i heeft daarover vandaag de "Eén Europees Luchtruim II" (SES II) wetgeving aangenomen.
SES II is een pakket verordeningen, die tot doel hebben de prestaties van het Europese luchtverkeerssysteem te verbeteren op het vlak van veiligheid, capaciteit, vluchten, kostenefficiëntie en duurzaamheid van het milieu. Het luchtverkeer van lidstaten wordt gecoördineerd en onder toezicht geplaatst en er worden gemeenschappelijke regels en prestatiedoelstellingen ingevoerd. Rapporteur Marian-Jean MARINESCU (EVP-ED, RO) onderhandelde namens het Parlement met de Raad over de twee verordeningen, die de bestaande wetgeving over het Europese luchtruim herzien.
Bindende prestatiedoelstellingen en duurzaamheid van het Europese luchtvaartsysteem
-
-Er worden prestatieregelingen voor luchtvaartnavigatiediensten ingevoerd. Lidstaten moeten verleners van luchtvaartnavigatiediensten door middel van incentives en sancties aansporen om zich aan de prestatiedoelstellingen te houden. Bovendien moeten ze nationale toezichthoudende autoriteiten aanduiden, die ervoor moeten zorgen dat aan de veiligheids- en prestatienormen wordt voldaan.
-
-Functionele luchtruimblokken zijn een heel belangrijke ontwikkeling. Nu moeten internationale vluchten vaak door verschillende, 'nationaal' georganiseerde luchtruimblokken vliegen, waarbij ze door de ene nationale autoriteit aan de andere worden overgedragen. De rationeler georganiseerde functionele luchtruimblokken moeten ten laatste drie jaar na de inwerkingtreding van de verordening zijn opgericht (dus tegen juni 2012). Een coördinator wordt benoemd om de uitvoering van en de fusie tussen blokken te faciliteren. Financiële middelen worden beschikbaar gesteld door het programma Trans-Europese Netwerken en de Europese Investeringsbank. Ook de plaatsing van de luchtvaartsector onder het emissiehandelssysteem draagt bij tot de financiering.
Veiligheid van luchthavens, luchtverkeersbeheer en luchtvaartnavigatiediensten
De nieuwe verordening voorziet erin dat het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) i meer verantwoordelijkheden krijgt om te zorgen voor uniforme en bindende veiligheidsvoorschriften voor luchthavens, luchtverkeersbeheer (ATM) en luchtvaartnavigatiediensten (ANS).
Volgens de verordening zijn alle luchthavens ("aerodromes") die voor publiek gebruik zijn en commerciële vluchten afwikkelen onderworpen aan EU-wetgeving. De tekst bevat regels voor de infrastructuur, de uitrusting, het beheer en de omgeving van de luchthaven. De eigenaren en exploitanten van luchthavens moeten aan de eisen voldoen als ze willen dat de luchthaven door de nationale luchtvaartautoriteiten gecertificeerd wordt. De EASA zal de certificatiespecificaties die in het certificatieproces worden gebruikt ontwikkelen en audits en inspecties uitvoeren.
Aan bestaande luchthavenvergunningen wordt niet geraakt. Militaire en heel kleine luchthavens - met landingsbanen van minder dan 800 m. - worden van het toepassingsgebied van de verordening uitgesloten. Lidstaten kunnen ook beslissen om luchthavens met minder dan 10.000 passagiers per jaar uit te sluiten.
Procedures: Medebeslissing, eerste lezing / Gecombineerd debat: 24 maart 2009 / Stemming: 25 maart 2009 / Verslagen aangenomen met wijzigingen