YouTube, facebook, blogs... nieuwe middelen voor de verkiezingscampagne?
De verkiezingsoverwinning van Barack Obama i kan op zijn minst gedeeltelijk worden toegeschreven aan zijn gebruik van platforms op het internet zoals facebook en youtube. In aanloop naar de verkiezingen van het Europees Parlement i in juni is de vraag: zal Europa ook met nieuwe manieren om campagne te voeren kennismaken? Welke online kanalen zullen parlementsleden gebruiken om met de burgers in contact te komen? Wij spraken hierover met een aantal parlementsleden.
Veel parlementsleden doen het al
Een aantal parlementsleden heeft al blogs, websites, een profiel op facebook of zij plaatsen filmpjes op youTube en zij zeggen dat het een prima manier is om voor burgers aanspreekbaar te zijn.
De Britse voorzitter van de liberale fractie, Graham Watson i, zegt: "Facebook is een prima manier om met vrienden en medestanders in contact te blijven. Mensen uit mijn kiesdistrict gebruiken het om lokale kwesties onder mijn aandacht te brengen en medepolitici gebruiken het om nieuwe ideeën in omloop te brengen en om te netwerken."
De Deense sociaaldemocraat Dan Jørgensen i is het in grote lijnen met hem eens: "Ik investeer behoorlijk wat inspanningen in mijn communicatie via facebook en mijn website. En ik wil dit intensifiëren in aanloop naar de verkiezingen.
Het op één na jongste parlementslid, Christofer Fjellner i (32), een Zweeds lid van de christendemocratische fractie blogt dagelijks: "Voor parlementsleden zijn moderne technologische middelen belangrijke hulpmiddelen om informatie te geven en te krijgen."
Internet toegang
-
-60% van Europese huishoudens had Internet toegang in 2008 (Eurostat i)
De Britse sociaaldemocraat Richard Corbett was het eerste parlementslid met een blog: "Aangezien parlementsleden verder van hun burgers afzitten dan nationale of lokale politici, is het fantastisch om middelen te hebben naast de traditionele media om burgers over je standpunt te informeren."
Parlementsleden zien rooskleurige toekomst voor e-technologie
De parlementsleden verwachten dat nieuwe technologie een grote rol gaat spelen in de komende verkiezingscampagne.
Watson legt uit waarom: "Het geeft het ons de mogelijkheid om op een toegankelijkere en informele manier te communiceren door het wegnemen van een tussenpersoon."
De Italiaanse Monica Frassoni i, medevoorzitter van de fractie De Groenen vindt dat: "Nieuwe technologieën kunnen helpen om het actieve debat en de deelname te vergroten."
Jørgensen voegt er wel aan toe dat "wij niet dezelfde effecten zoals in de VS zouden moeten verwachten" en hij besluit: "Het is de inspanning waard: Ik bereik nieuwe kiezersgroepen op nieuwe manieren."