Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's - De voordelen van de interne markt benutten door betere administratieve samenwerking {SEC(2008)2743}

Inhoudsopgave van deze pagina:

1.

Tekst

Belangrijke juridische mededeling

|

2.

52008DC0703

Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's - De voordelen van de interne markt benutten door betere administratieve samenwerking {SEC(2008)2743} /* COM/2008/0703 def. */

[pic] | COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN |

Brussel, 6.11.2008

COM(2008) 703 definitief

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE RAAD, HET EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ EN HET COMITÉ VAN DE REGIO’S

De voordelen van de interne markt benutten door betere administratieve samenwerking

{SEC(2008)2743}

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE RAAD, HET EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ EN HET COMITÉ VAN DE REGIO’S

De voordelen van de interne markt benutten door betere administratieve samenwerking

Voortgangsverslag over het Informatiesysteem Interne Markt (IMI)

(Voor de EER relevante tekst)

  • 1. 
    INLEIDING

De Europese burgers en bedrijven profiteren iedere dag van de vele aantrekkelijke mogelijkheden die de interne markt biedt. Ze kunnen diensten en producten in het buitenland verkopen en bedrijven openen op buitenlandse markten. De consument kan dan weer gebruik maken van de diensten die in een andere lidstaat worden aangeboden. Europese burgers kunnen ook in een andere EU-lidstaat gaan werken als apotheker, tandarts of onderwijzer omdat hun beroepskwalificaties wederzijds worden erkend.

Daar draait het om in de interne markt – een zone waar bedrijven onbelemmerd kunnen opereren, personen hun ambitie kunnen waarmaken en waar inzet en dynamiek loont. De interne markt is een van de hoekstenen van de Europese economie. Die markt heeft vruchten afgeworpen voor de groei en werkgelegenheid, maar ook voor het consumentenaanbod en het concurrentievermogen. Maar we kunnen pas alle vruchten plukken als de wetgeving het gewenste effect sorteert .

Het vrij verkeer van goederen, diensten, personen en kapitaal berust op een rechtskader dat bestaat uit de rechtstreekse toepassing van het Verdrag, geharmoniseerde Europese regels en nationale regels. Een groot aantal overheidsinstanties in de 27 lidstaten en de 3 EVA-landen van de Europese Economische Ruimte (EER) is belast met de concrete tenuitvoerlegging en handhaving van deze regels.

Gebrek aan vertrouwen in het wettelijke kader en in het toezicht in andere lidstaten heeft geleid tot een wildgroei in het aantal regels en overlappingen in het toezicht op grensoverschrijdende activiteiten. Dit was een van de belangrijkste uitdagingen voor een betere werking van de interne markt voor diensten tot op heden.

De autoriteiten van de lidstaten moeten nauw samenwerken en vertrouwen krijgen in elkaars systemen . Dit moet een doeltreffend toezicht op dienstverleners waarborgen en bijdragen tot een beperking van de wildgroei aan controles waar vele burgers, bedrijven en dienstverleners mee te maken krijgen. Doeltreffende samenwerking en wederzijds vertrouwen is pas mogelijk op basis van regelmatige contacten en makkelijk toegankelijke informatie.

Vanwege het grote aantal bevoegde autoriteiten op lokaal, regionaal en nationaal niveau is het niet bepaald eenvoudig om het netwerk op te zetten dat nodig is om maximaal te profiteren van de voordelen van de internemarktwetgeving. Door het grotere aantal talen en de toegenomen complexiteit als gevolg van de uitbreiding is deze taak nog ingewikkelder geworden en is een informatiesysteem dat de vorming van netwerken tussen de lidstaten bevordert, des te noodzakelijker geworden.

De lidstaten moeten ervoor zorgen dat het internemarktrecht op nationaal niveau doeltreffend werkt. Om met elkaar en met de Commissie ervoor te zorgen dat de burger en het bedrijfsleven optimaal voordeel kunnen trekken uit het rechtskader, moeten zij echter wel over de daarvoor benodigde hulpmiddelen beschikken. Daarom en vanwege de juridische verplichting van de Dienstenrichtlijn om een elektronisch systeem voor de uitwisseling van informatie tussen de lidstaten op te zetten, is IMI ontwikkeld[1].

Met IMI kunnen de lidstaten aan hun juridische verplichtingen op het gebied van de uitwisseling van informatie voldoen en worden ook nieuwe vormen van administratieve samenwerking mogelijk die langs niet-elektronische weg niet realiseerbaar zouden zijn. Zo moet de communicatie tussen de lidstaten die nodig is om de internemarktwetgeving naar behoren ten uitvoer te leggen, goedkoper worden. IMI draagt daarmee bij aan het klimaat van vertrouwen dat nodig is voor een goede werking van de interne markt waarvan iedereen ten volle kan profiteren.

  • 2. 
    JURIDISCHE EN POLITIEKE ACHTERGROND

In maart 2006 hebben de lidstaten een voorstel goedgekeurd om IMI te ontwikkelen. Dit besluit werd genomen in het licht van het belang van een nauwere administratieve samenwerking en een dynamische interne markt, als bevestigd in de Lissabon-strategie: "Deze maatregelen […] en meer administratieve samenwerking tussen de lidstaten zouden moeten leiden tot een nieuwe dynamiek met betrekking tot het bedrijfsleven en de werkgelegenheid in de EU"[2].

Ook zal IMI vanwege het gunstige effect op de toepassing van het Gemeenschapsrecht door de lidstaten van pas komen bij de EU-agenda voor betere regelgeving[3]. IMI moet bovendien worden gezien in het kader van het i2010-actieplan voor de elektronische overheid[4], en de doelstelling van het plan om te "Zorgen voor efficiëntie en doeltreffendheid".

IMI is een meertalig instrument voor de 27 lidstaten en 23 officiële talen van de EU. Meertaligheid is een bron van voordelen en rijkdom, maar zorgt ook voor tal van problemen[5]. IMI maakt gebruik van nieuwe technologieën die worden ondersteund door menselijke en geautomatiseerde vertalingen, en daarom is het systeem een goed voorbeeld van de concrete dingen die de EU kan doen om belemmeringen weg te nemen en de communicatiekloof tussen overheden in Europa kleiner te maken.

In de Evaluatie van de interne markt die de Commissie in november 2007 heeft gepresenteerd, staat dat de governance voor de interne markt moet worden gemoderniseerd om te beantwoorden aan de behoeften van de 21ste eeuw. In dat verband helpt IMI met een doeltreffender, gedecentraliseerde en op netwerken gebaseerde aanpak van de grensoverschrijdende samenwerking [6].

IMI is ontworpen als instrument voor administratieve samenwerking in verband met het totale corpus aan internemarktwetgeving. In een eerste fase wordt het gebruikt voor de tenuitvoerlegging van de richtlijn betreffende de erkenning van beroepskwalificaties (2005/36/EG)[7] en van de dienstenrichtlijn (2006/123/EG)[8].

De ontwikkeling van IMI en nodige flankerende maatregelen, zoals workshops en e-learningmateriaal, worden gefinancierd door het IDABC-programma, dat Europese eGovernment-diensten promoot[9]. De totale financiële middelen die voor IMI zijn uitgetrokken, belopen 1,82 miljoen euro.

  • 3. 
    HOE WERKT HET?

Het Informatiesysteem Interne Markt (IMI) is een elektronisch hulpmiddel voor de uitwisseling van informatie dat de lidstaten in staat stelt in de dagelijkse praktijk doeltreffender samen te werken bij de tenuitvoerlegging van de internemarktwetgeving. IMI helpt bevoegde autoriteiten in de lidstaten door praktische hinderpalen weg te nemen: verschillende administratieve culturen, andere methoden, verschillende talen of onduidelijkheid of de juiste aanspreekpunten. Dit moet de dagelijkse samenwerking doeltreffender en efficiënter maken.

IMI is een beveiligde internetapplicatie die beschikbaar is voor de overheden in alle 30 EER-landen. Het kan worden gebruikt in alle officiële EU-talen als middel om informatie tussen overheden in de hele EER uit te wisselen. Ook zonder kennis van de bestuurlijke structuur van een andere lidstaat kan iedereen het systeem gebruiken.

Met IMI krijgen de bevoegde autoriteiten in de lidstaten de beschikking over een eenvoudig hulpmiddel om bevoegde autoriteiten in een andere lidstaat te zoeken en verzoeken te sturen met behulp van gestructureerde vragenreeksen op bepaalde EU-wetgevingsgebieden. Die vragen zijn in alle officiële talen vertaald door vertalers van de Europese Commissie, wat de nodige juridische betrouwbaarheid garandeert.

  • 4. 
    GRONDBEGINSELEN

IMI is ontwikkeld op basis van drie uitgangspunten:

  • het legt de lidstaten geen extra verplichtingen op naast die welke al in de internemarktwetgeving zijn opgenomen;
  • het biedt voldoende flexibiliteit om rekening te houden met de uiteenlopende bestuurlijke structuren en culturen in Europa;
  • het is een uniform systeem op basis van herbruikbare bouwstenen. Het kan worden gebruikt voor talrijke onderdelen van de internemarktwetgeving, waarmee wordt voorkomen dat er verschillende informatiesystemen naast elkaar ontstaan.
  • 5. 
    VOORDELEN

MET IMI PROFITEERT IEDEREEN VAN DE VOORDELEN VAN DE INTERNE MARKT, OMDAT DE ADMINISTRATIEVE SAMENWERKING ALS VOLGT WORDT GESTIMULEERD:

  • lidstaten onderhouden slechts één netwerkrelatie in plaats van 29 bilaterale relaties;
  • de lidstaten communiceren volgens een heldere, transparante en vaste methode ;
  • lidstaten kunnen opzoeken met wie zij in een andere lidstaat contact kunnen opnemen ;
  • er zijn minder taalproblemen door gestructureerde en al vertaalde beeldscherminformatie, in combinatie met informele hulp in de vorm van machinevertalingen van vrije tekst[10];
  • er ontstaan zo nieuwe mogelijkheden op het gebied van administratieve samenwerking ;
  • het kost minder tijd en middelen om informatie uit te wisselen met andere lidstaten;
  • de kwaliteit van de dienstverlening gaat omhoog door meer transparantie en voorspelbaarheid.

Doordat het systeem bestaat uit generieke, herbruikbare bouwstenen, kunnen met minimale kosten specifieke applicaties voor nieuwe richtlijnen aan het IMI worden toegevoegd (mits dit geen nieuwe complexe workflows vergt). Op die manier vermijdt IMI dubbel werk en extra kosten en schept het een echt netwerk voor gegevensuitwisseling.

  • 6. 
    GEGEVENSBESCHERMING

Omdat het systeem wordt gebruikt voor de uitwisseling van persoonlijke informatie is een goede bescherming van de gegevens erg belangrijk. De wetgeving inzake gegevensbescherming is volledig van toepassing op IMI[11]. Dankzij IMI is het makkelijker om aan deze wetgeving te voldoen wanneer nationale overheden gegevens uitwisselen. Het biedt namelijk een kader waarin duidelijk is welke gegevens mogen worden uitgewisseld, met wie en in welke gevallen. Alle functies, rechten en plichten van de IMI-actoren op het gebied van gegevensbescherming zijn vastgelegd in een speciaal besluit van de Commissie[12]. Dit besluit vervat de werking van het IMI in juridische termen.

De in het kader van artikel 29 van de Gegevensbeschermingsrichtlijn opgerichte Groep – de nationale autoriteiten voor gegevensbescherming samen met de Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming (EDPS) – heeft in een advies omschreven hoe het best kan worden gegarandeerd dat IMI voldoet aan de wetgeving inzake gegevensbescherming[13].

De EDPS heeft bovendien een advies uitgebracht over het IMI-besluit van de Commissie[14]. Aangezien de omvang en het aantal gebruikers van IMI zal toenemen, meent de EDPS dat er specifieke waarborgen voor gegevensbescherming moeten worden geboden in bindende Gemeenschapswetgeving die verder gaat dan de bestaande wetgeving over gegevensbescherming. De EDPS is het er echter wel mee eens dat er eerst enige praktijkervaring moet worden opgedaan met het systeem alvorens extra regels vast te leggen. Derhalve heeft de Commissie gekozen voor een stapsgewijze aanpak.

Als eerste stap zal de Commissie richtsnoeren over IMI en gegevensbescherming opstellen ten behoeve van de bevoegde autoriteiten die het systeem gebruiken. Dergelijke richtsnoeren zouden begin 2009 in de vorm van een aanbeveling van de Commissie kunnen worden goedgekeurd, en een aanvulling vormen op de beschikking van de Commissie met uitleg over de beste manier om de geldende regels inzake gegevensbescherming toe te passen bij het gebruik van IMI. De Commissie zal samen met de EDPS nagaan hoe deze richtsnoeren in de praktijk worden toegepast en op basis daarvan besluiten of er behoefte is aan extra bindende Gemeenschapswetgeving.

  • 7. 
    HUIDIGE STAND VAN ZAKEN

Sinds maart 2006 hebben lidstaten en Commissie intensief samengewerkt in het Raadgevend Comité voor de interne markt om te komen tot gedetailleerde voorschriften inzake IMI. Dit proces is op zich een goed voorbeeld van de nieuwe samenwerkingsverbanden en methoden die nodig zijn om tot goede resultaten te komen in een gedecentraliseerde en op netwerken gebaseerde interne markt. De voordelen van een systeem als IMI worden pas duidelijk bij een dergelijke partnerschapsbenadering[15].

IMI is in november 2007 operationeel geworden voor administratieve samenwerking op het gebied van de nieuwe richtlijn voor beroepskwalificaties. Aanvankelijk waren de lidstaten bezig met het in kaart brengen en registreren van bevoegde autoriteiten die IMI zouden kunnen gebruiken. In februari 2008 werd het aantal geregistreerde bevoegde autoriteiten voldoende geacht om een proefproject voor de uitwisseling van informatie op te starten. Dit proefproject betrof slechts vier beroepen (artsen, apothekers, fysiotherapeuten en accountants). Alle 30 EER-landen hebben aan het project deelgenomen.

Het doel van dit proefproject over beroepskwalificaties was het evalueren van de bruikbaarheid van IMI. Ook gaf het de lidstaten de kans om na te gaan welke organisatorische structuur het meest geschikt was voor een eventueel grootschaliger gebruik van IMI in de toekomst. In juni 2008 werd begonnen aan een evaluatie van het proefproject op basis van statistische gegevens en feedback van gebruikers.

Gebruikers van het systeem bevestigen dat IMI makkelijk te gebruiken is en geschikt is als hulpmiddel bij grensoverschrijdende administratieve samenwerking. Tijdens het proefproject nam het aantal gebruikers toe, wat doet vermoeden dat de bevoegde autoriteiten de toegevoegde waarde van IMI erkennen[16]. De feedback was bijzonder positief over de beschikbare talen en de mogelijkheid om bevoegde autoriteiten te zoeken. Om aan alle vereisten van de lidstaten te beantwoorden, is echter nog wel enige ontwikkeling nodig.

  • 8. 
    VOLGENDE STAPPEN

De Commissie meent op basis van de resultaten van het proefproject over beroepskwalificaties dat IMI de ondersteuning biedt die nodig is om de administratieve samenwerking te versoepelen en voor de beroepskwalificatierichtlijn moet worden beschouwd als operationeel systeem. Om van de proeffase efficiënt over te stappen naar een operationeel systeem, moet IMI om te beginnen worden uitgebreid tot de overige vijf beroepen waarvoor het beginsel van automatische erkenning geldt (verpleegkundigen, tandheelkundigen, dierenartsen, verloskundigen en architecten). Bovendien zullen nog twee beroepen uit het stelsel van algemene erkenning worden geselecteerd. Zodra het systeem voor al deze beroepen naar behoren functioneert, kunnen er, afhankelijk van de vraag, meer beroepen aan worden toegevoegd.

Het hoofdstuk van de dienstenrichtlijn over administratieve samenwerking bevat nadere bepalingen over de wederzijdse bijstand tussen lidstaten en de wijze waarop die moet worden georganiseerd[17]. Zo is in artikel 28, lid 6, van de dienstenrichtlijn bepaald dat lidstaten de informatie die een andere lidstaat of de Commissie nodig heeft, zo spoedig mogelijk en langs elektronische weg moeten meedelen. Bovendien moet de Commissie, samen met de lidstaten, volgens artikel 34, lid 1, van die richtlijn, zorgen voor een elektronisch systeem voor de uitwisseling van informatie, rekening houdend met bestaande systemen.

De Commissie en de lidstaten hebben IMI tot stand gebracht om die verplichte uitwisseling van informatie te ondersteunen. Een groot aantal bevoegde autoriteiten op lokaal, regionaal en nationaal niveau moeten informatie uitwisselen op grond van de dienstenrichtlijn. Daarom heeft de Commissie ervoor gekozen het proefproject te baseren op de dienstenrichtlijn. Het proefproject voor de dienstenrichtlijn gaat van start in januari 2009 en loopt tot 28 december 2009. Op die laatste datum moet het IMI, voor alles wat de dienstenrichtlijn betreft. volledig operationeel zijn.

Op basis van een aanbeveling van de Commissie[18] en conclusies van de Raad[19] wordt momenteel onderzocht of het wenselijk is een systeem voor informatie-uitwisseling te gebruiken voor de nodige uitgebreidere administratieve samenwerking in verband met de praktische uitvoering van richtlijn 96/71/EG betreffende de terbeschikkingstelling van werknemers met het oog op het verrichten van diensten[20].

  • 9. 
    UITDAGINGEN

9.1.1. Voorwaarden voor een geslaagde uitrol van IMI

De Commissie zal steun verlenen, maar de uitvoering en goede werking van IMI blijft in de eerste plaats een verantwoordelijkheid van de lidstaten. Ieder land moet zelf beslissen op welke manier IMI in de nationale context het best kan worden opgezet en beheerd. De inspanningen die dit vergt, moeten worden gezien in de context van de voordelen die het systeem oplevert[21]. Het proefproject over beroepskwalificaties heeft aangetoond dat aan enkele belangrijke voorwaarden moet worden voldaan:

  • De lidstaten moeten inzicht krijgen in de flexibiliteit die IMI biedt, om het systeem zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de nationale bestuurlijke structuren.
  • Er is een kritische massa van geregistreerde bevoegde autoriteiten nodig als gebruikers van IMI.
  • Er moeten passende maatregelen worden genomen om de bevoegde autoriteiten met het systeem bekend te maken en opleiding te geven.

Dit is noodzakelijk om te komen tot een goed operationeel systeem, zowel voor de beroepskwalificatierichtlijn als voor de dienstenrichtlijn.

Het is duidelijk dat de grootste uitdaging om IMI operationeel te maken en een goed functionerend EU-netwerk tot stand te brengen, niet technisch, maar organisatorisch is. IMI kan de gewenste voordelen opleveren voor een betere administratieve samenwerking, maar alleen een computersysteem tot stand brengen is niet voldoende. Voor een geslaagde uitrol zijn flankerende maatregelen nodig. De bevoegde autoriteiten moeten met name worden geïnformeerd over de voordelen van IMI en hoe zij het systeem in overeenstemming met de Gemeenschapswetgeving en gegevensbeschermingswetgeving kunnen gebruiken. Op basis van hun ervaringen met het proefproject over beroepskwalificaties hebben de lidstaten opleiding en bewustmaking aangewezen als belangrijkste factoren voor het welslagen van IMI .

9.1.2. Wederzijdse bijstand en administratieve samenwerking in het kader van de dienstenrichtlijn

Technisch

De IMI-applicatie moet nog verder worden ontwikkeld om te kunnen worden gebruikt voor de wederzijdse bijstand als omschreven in de dienstenrichtlijn. Volgens de dienstenrichtlijn moeten er niet alleen dagelijks gegevens kunnen worden uitgewisseld – waarvoor de workflows voor de beroepskwalificatierichtlijn kunnen worden gebruikt – maar er zijn ook specifieke workflows nodig zoals een procedure voor het toestaan van individuele uitzonderingen[22], en een waarschuwingsmechanisme[23]. De specifieke aanpassingen die nodig zijn voor de dienstenrichtlijn worden momenteel in nauwe samenwerking met de lidstaten ontwikkeld.

Omdat aanzienlijk meer autoriteiten IMI zullen gebruiken voor de dienstenrichtlijn dan voor de beroepskwalificatierichtlijn, zullen autoriteiten ook de mogelijkheid krijgen om zichzelf te registreren. De Commissie wil ook een interface aanbieden voor lidstaten die al nationale databases voor hun bevoegde autoriteiten gebruiken en deze gegevens naar IMI willen overdragen.

Organisatorisch

Opleiding en bewustmaking is van cruciaal belang voor een goede toepassing van de bepalingen inzake administratieve samenwerking van de dienstenrichtlijn. Bij wederzijdse bijstand in het kader van de dienstenrichtlijn zijn zeer veel bevoegde autoriteiten betrokken. Deze zijn op nationaal, regionaal en soms lokaal niveau actief. Dit betekent dat er zeer veel en zeer diverse IMI-gebruikers zullen zijn. Al die gebruikers moeten begrijpen hoe IMI hen kan helpen bij de dagelijkse administratieve samenwerking.

De grootste uitdaging is ervoor te zorgen dat begin 2010 een aanzienlijk aantal bevoegde autoriteiten IMI kunnen gebruiken voor de wederzijdse bijstand als bedoeld in de dienstenrichtlijn. Het IMI-proefproject voor de dienstenrichtlijn loopt daarom van begin tot eind 2009. Het doel is een kritische massa bevoegde autoriteiten te registreren, passende organisatorische structuren tot stand te brengen en ervoor te zorgen dat alle lidstaten kunnen voldoen aan hun verplichtingen tot wederzijdse bijstand op grond van de dienstenrichtlijn op 28 december 2009 (de uiterste datum voor de tenuitvoerlegging van de richtlijn).

De Commissie meent dat de huidige maatregelen voor opleiding en bewustmaking moeten worden geïntensiveerd om het gewenste resultaat te bereiken. Het IMI-proefproject voor de dienstenrichtlijn zal veel kansen bieden om de verschillende benaderingswijzen voor opleiding en bewustmaking te testen en na te gaan hoe de bevoegde autoriteiten zo efficiënt mogelijk kunnen worden geholpen in hun gebruik van IMI. In 2009 zal de Commissie een evaluatie vooraf uitvoeren om de opties te vergelijken en na te gaan of een meerjarig opleidings- en uitwisselingsprogramma voor administratieve samenwerking in het kader van de dienstenrichtlijn wenselijk is[24].

  • 10. 
    CONCLUSIE

Betere grensoverschrijdende samenwerking wordt steeds belangrijker voor de interne markt. Dit blijkt uit het feit dat de internemarktwetgeving steeds meer en steeds gedetailleerdere bepalingen daarover bevat. Die bepalingen houden verplichtingen in voor zeer veel instanties op nationaal, regionaal en lokaal niveau. In de Europese Unie met haar 27 landen en 23 officiële talen kan deze samenwerking alleen bevredigend verlopen als deze goed wordt georganiseerd en door een netwerk wordt ondersteund.

Het IMI-proefproject heeft aangetoond dat de Commissie een belangrijke rol heeft in de organisatie van een op een netwerk gebaseerde, gedecentraliseerde samenwerking tussen lidstaten . Een uniek voordeel van IMI is dat het samenwerking tussen autoriteiten op alle bestuursniveau mogelijk maakt. Zo is het flexibel genoeg om rekening te houden met alle verschillende bestuurlijke structuren in de landen van Europa.

Uit feedback van bevoegde autoriteiten die met IMI hebben gewerkt, blijkt dat het eenvoudig te gebruiken is en de internationale communicatie sneller en duidelijker maakt. Zo kunnen bevoegde autoriteiten sneller en met meer kennis van zaken beslissingen nemen, burgers en bedrijven beter helpen en de kosten van eventuele vertragingen beperken. De Commissie meent dat het proefproject voor de beroepskwalificatierichtlijn heeft aangetoond dat IMI een geschikt instrument is. Zij is dan ook van mening dat IMI moet worden beschouwd als operationeel systeem voor de toepassing van die richtlijn. De Commissie verzoekt de lidstaten de nodige maatregelen te nemen om het gebruik van het IMI geleidelijk uit te breiden tot andere beroepen.

Tegelijkertijd wordt IMI aangepast om te kunnen worden gebruikt voor de verplichtingen inzake administratieve samenwerking van de dienstenrichtlijn. Het systeem voor de dienstenrichtlijn moet uitvoerig worden getest en operationeel zijn op 28 december 2009, de uiterste datum voor de omzetting van de dienstenrichtlijn. Daarom verzoekt de Commissie de lidstaten de nodige voorbereidingen te treffen zodat zij vanaf begin 2009 volwaardig en actief kunnen deelnemen aan het proefproject voor het gebruik van IMI voor de dienstenrichtlijn , teneinde vanaf de uiterste datum voor de omzetting van de richtlijn aan alle verplichtingen inzake wederzijdse bijstand te kunnen voldoen.

In deze mededeling is gewezen op enkele belangrijke voorwaarden waaraan moet worden voldaan om te zorgen dat IMI het verwachte resultaat oplevert. Het IMI-proefproject heeft laten zien dat het belangrijk is dat de overheden, zowel op EU- als nationaal niveau, over voldoende capaciteiten beschikken. Het gaat daarbij om IT-infrastructuur en -vaardigheden, goede interne communicatie en netwerken en goede opleidings- en bewustmakingsactiviteiten.

Het aantal opleidings- en bewustmakingsmaatregelen moet dringend worden uitgebreid. Bevoegde autoriteiten die tot de potentiële gebruikers van IMI behoren, moeten worden voorgelicht over hun verplichtingen inzake wederzijdse bijstand en moeten weten hoe IMI daarbij kan helpen en hoe dit in de praktijk werkt. De Commissie blijft de lidstaten steun geven op het gebied van opleiding en bewustmaking in de vorm van workshops en e-learningmiddelen.

De geleidelijke uitbreiding van IMI tot andere beroepen en de toepassing ervan voor de dienstenrichtlijn zal zorgen voor een aanzienlijke toename in het gebruik van het systeem. Naarmate het systeem omvangrijker wordt, worden de hierboven genoemde factoren voor het welslagen alleen nog maar belangrijker. De Commissie verzoekt de lidstaten daarom de nodige stappen te nemen, inclusief opleiding- en bewustmakingsacties, om een succesvolle uitrol van het Informatiesysteem Interne Markt te garanderen. [pic][pic][pic]

[1] Zie: Richtlijn 2006/123/EG van het Europees Parlement en de Raad van 12 december 2006 betreffende diensten op de interne markt (PB L 2006/376 van 27.12.2006 blz. 36, artikel 34, lid 1)

[2] Zie: Mededeling van de Europese Commissie aan de Europese Voorjaarsraad COM(2006)30 def. – "Tijd voor een hogere versnelling : het nieuwe partnerschap voor groei en werkgelegenheid", blz. 18.

[3] Zie: Mededeling van de Commissie aan de Raad, het Europees Parlement, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's: "Betere regelgeving in de Europese Unie: een strategische evaluatie", COM(2006) 689, blz. 3.

[4] Zie: Mededeling van de Commissie aan de Raad, het Europees Parlement, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's – "Het i2010-actieplan voor de elektronische overheid - Versnelde invoering van de elektronische overheid voor het nut van iedereen", COM(2006) 173, blz. 6.

[5] Zie: Mededeling van de Commissie aan de Raad, het Europees Parlement, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s, "Meertaligheid, een troef voor Europa en een gemeenschappelijk engagement", COM(2008) 566 def.

[6] Zie: Mededeling van de Commissie aan de Raad, het Europees Parlement, het Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's, "Een interne markt voor het Europa van de 21ste eeuw", COM(2007) 724 definitief, blz. 12.

[7] Richtlijn 2005/36/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 september 2005 betreffende de erkenning van beroepskwalificaties, PB L 255 van 30.9.2005, blz. 22 (met name de artikelen 8, 50 en 56).

[8] Richtlijn 2006/123/EG van het Europees Parlement en de Raad van 12 december 2006 betreffende diensten op de interne markt (PB L 376 van 27.12.2006, blz. 36, met name de artikelen 28-36)

[9] Besluit 2004/387/EG van het Europees Parlement en de Raad van 21 april 2004 betreffende de interoperabele levering van pan-Europese e-overheidsdiensten aan overheidsdiensten, ondernemingen en burgers (IDABC), PB L 144, gecorrigeerd bij PB L 181 van 18.5.2004, blz. 25.

[10] IMI is gekoppeld aan de automatische vertaalservice van de Europese Commissie (ECMT). Dit geeft gebruikers een elementair inzicht in de vrije tekst die hun gesprekspartner bij een IMI-verzoek kunnen voegen. Het aantal talencombinaties bij ECMT is beperkt. ECMT-vertalingen zijn niet betrouwbaar voor juridische doeleinden. Gebruikers wordt geadviseerd om indien nodig een beroep te doen op een erkende professionele vertaler.

[11] Richtlijn 95/46/EG van het Europees Parlement en de Raad van 24 oktober 1995 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, PB L 281 van 25.11.1995, blz. 31. Verordening (EG) nr. 45/2001 van het Europees Parlement en de Raad van 18 december 2000 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door de communautaire instellingen en organen en betreffende het vrije verkeer van die gegevens (PB L 8 van 12.1.2001, blz. 1).

[12] Beschikking van de Commissie van 12 december 2007 inzake de bescherming van persoonsgegevens bij de invoering van het informatiesysteem interne markt (IMI), PB L 13 van 16.1.2008, blz. 18.

[13] In het kader van artikel 29 van de Gegevensbeschermingsrichtlijn opgerichte Groep, Advies 7/2007 over de gegevensbeschermingsaspecten van het informatiesysteem voor de interne markt (IMI), WP 140, 01911/07, 21.09.2007.

[14] Advies van de Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming van 22 februari 2008 over de Beschikking van de Commissie van 12 december 2007 inzake de bescherming van persoonsgegevens bij de invoering van het informatiesysteem interne markt (IMI), (2008/49/EG) .

[15] Zie: Mededeling van de Commissie aan de Raad, het Europees Parlement, het Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's, "Een interne markt voor het Europa van de 21ste eeuw", COM(2007) 724 definitief, blz. 12.

[16] Alle feedback is gebaseerd op de input van de lidstaten. Voor meer informatie over het proefproject Beroepskwalificaties, zie bijgaand werkdocument van de Commissie.

[17] Richtlijn 2006/123/EG van het Europees Parlement en de Raad van 12 december 2006 betreffende diensten op de interne markt (PB L 376 van 27.12.2006, blz. 36, met name de artikelen 28-36)

[18] Zie: Aanbeveling van de Commissie van 31 maart 2008 betreffende een intensievere administratieve samenwerking ten aanzien van de detachering van werknemers met het oog op het verrichten van diensten, PB C 89.

[19] De Raad verzoekt de Commissie "zo spoedig mogelijk een operationele taskforce op te zetten die allereerst voorafgaand onderzoek moet verrichten naar de verschillende mogelijkheden voor een specifiek systeem voor informatie-uitwisseling en vervolgens moet adviseren over de meest adequate en kosteneffectieve technische ondersteuning van het systeem voor uitwisseling van informatie, inclusief de mogelijkheid gebruik te maken van een specifieke applicatie van het informatiesysteem voor de interne markt (IMI)", Conclusies van de Raad van 9 juni 2008 (9935/08, SOC 316) blz. 3.

[20] Zie: PB L 18, 21.1.1997, blz. 1.

[21] Zie hoofdstuk 5 van deze mededeling.

[22] Zie: Richtlijn 2006/123/EG van het Europees Parlement en de Raad van 12 december 2006 betreffende diensten op de interne markt (PB L 2006/376 van 27.12.2006 blz. 36, de artikelen 18 en 35)

[23] Zie: Richtlijn 2006/123/EG van het Europees Parlement en de Raad van 12 december 2006 betreffende diensten op de interne markt (PB L 2006/376 van 27.12.2006 blz. 36, de artikelen 29 en 32)

[24] In artikel 34, lid 3, van de dienstenrichtlijn (2006/123/EG) staat uitdrukkelijk: "De Commissie gaat na of een meerjarenprogramma dient te worden opgezet om dergelijke opleidingen en uitwisselingen van ambtenaren te organiseren".

 
 

3.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.