Parlementsleden bespreken eerlijker vliegtickets

Met dank overgenomen van Europees Parlement (EP) i, gepubliceerd op dinsdag 21 oktober 2008.

Op woensdagavond zullen de leden van het Europees Parlement debatteren over een rapport dat eerlijker concurrentie tussen EU-luchthavens en luchtvaartmaatschappijen voorstaat. Dit zal zorgen voor meer transparantie en moeten leiden tot eerlijker prijzen voor tickets voor de consument.

Het EP wil dat middels het instellen van gemeenschappelijke beginselen voor de heffing van belastingen en door de openstelling van informatie over de wijze waarop luchthavengelden worden berekend de transparantie van en concurrentie tussen luchthavens toeneemt.

De richtlijn moet worden toegepast op de grootste luchthavens in elke EU-lidstaat én de luchthavens die meer dan 5 miljoen passagiers per jaar vervoeren. Het rapport wil ook een consultatiesysteem opgezet zien worden voor gebruikers van luchthavens en een onafhankelijke arbitrage-instantie voor het oplossen van geschillen tussen luchthavens en hun gebruikers.

"Passagiers beschermen tegen exorbitante kosten"

Rapporteur Ulrich Stockmann (DE, PES) laat weten dat het de bedoeling is dat "passagiers worden beschermd tegen exorbitant hoge kosten voor landen en opstijgen, kosten die ook kunnen worden gedifferentieerd op basis van ecologische criteria die ook voordelen voor de burger opleveren." 

Op dit moment kunnen de grote luchthavens kosten opleggen aan luchtvaartmaatschappijen voor het gebruik van de luchthaveninfrastructuur, omdat luchtvaartmaatschappijen niet echt de keuze hebben over te stappen op een andere luchthaven. Deze kosten hebben niet direct een relatie tot de kwaliteit van de geleverde diensten, maar worden in de praktijk doorberekend aan de passagiers.

Nieuwe routes voor benadeelde regio's

Het EP stelt ook voor dat er stimulansen moeten worden toegestaan voor nieuwe routes naar benadeelde en ultraperifere regio's. Stockmann: "Luchthavens kunnen luchtvaartmaatschappijen lagere luchthavengelden toekennen met het oog op het vliegen naar benadeelde en ultraperifere regio's. Dit kan gezien worden als een uitzondering op de gelijke behandeling van luchtvaartmaatschappijen die de richtlijn bevordert."

De richtlijn heeft o.a. betrekking op de luchthavens Schiphol en Zaventem. De Raad heeft alle belangrijke amendementen van de eerste lezing in zijn gemeenschappelijk standpunt opgenomen, zodat de procedure binnenkort afgesloten zou kunnen worden. Over het rapport zal na het debat op woendag op donderdag worden gestemd.

REF.: 20081020STO39951