EP wil duidelijkere informatie voor reizigers

Met dank overgenomen van Europees Parlement (EP) i, gepubliceerd op woensdag 3 september 2008.

Bij het bezoek aan een reisbureau - in een winkelpand of op het internet - wordt er een geautomatiseerd boekingssysteem gebruikt om u reisopties aan te bieden en tickets te boeken. De parlementsleden i willen de oude gedragscode voor de boekingssystemen herzien, zodat gegevens zoals de totale kosten van het ticket en CO2-uitstoot en brandstofconsumptie van een gekozen vlucht gemakkelijker kunnen worden vergeleken. Dit zou tot meer concurrentie en een prijsdaling van 10% moeten leiden.

Hoe werkt het huidige systeem?

Als u uw tickets niet rechtstreeks bij een  luchtvaartmaatschappij koopt, dan worden uw tickets door een geautomatiseerd reserveringssysteem uitgegeven (bijvoorbeeld door Amadeus, Apollo, Sabre of Worldspan). Deze automatische boekingssystemen worden gewoonlijk beheerd door gemeenschappelijke ondernemingen van luchtvaartmaatschappijen, autoverhuurbedrijven en hotelketens en bieden wereldwijd vluchttickets, hotelkamers, cruises en huurauto's aan.

Aangezien de gedragscode voor de boekingssystemen de huidige marktsituatie niet volledig weergeeft, wil de EU i de systemen moderniseren en de regels vereenvoudigen. Het Britse parlementslid Timothy Kirkhope (EVP-ED) bereidde het verslag over de nieuwe verordening voor.

Voorstellen in het verslag

Het verslag stelt dat de prijsinformatie compleet moet zijn: de boekingssystemen zouden alle belasting, toeslagen en kosten die door de reiziger moeten worden betaald, moeten weergeven. Dit zou tot meer flexibiliteit en concurrentie tussen de boekingssystemen moeten leiden.

Consumenten zullen meer keuze en een betere dienstverlening van hun reisbureaus krijgen.

Timothy Kirkhope