Prijzen voor vliegen moeten duidelijk alle toeslagen weergeven

Met dank overgenomen van Europees Parlement (EP) i, gepubliceerd op woensdag 9 juli 2008.

Alle aanbiedingen van luchtvaartmaatschappijen voor vliegtickets dienen in de toekomst alle belastingen, toeslagen en lasten te omvatten die aan de basisticketprijs worden toegevoegd, zo heeft het Europees Parlement bevestigd in een overeenkomst met de Raad. Luchtreizigers zullen hierdoor binnenkort in een oogopslag precies weten wat ze moeten betalen voor hun tickets.

Met de overeenkomst stelt het Parlement dat luchtvaartpassagiers net als andere consumenten het recht hebben op duidelijke en uitvoerige informatie over de prijs die zij in feite moeten betalen. Nu nog is het zo dat luchtvaartmaatschappijen adverteren met minimumprijzen, terwijl de werkelijke prijzen na belasting en toeslagen veel hoger liggen.

"Einde aan misleiding"

Volgens rapporteur Arunas DEGUTIS (ALDE/ALDE, LT) "bevordert deze regeling de transparantie voor de passagier en daarmee eerlijke prijzen. De reiziger heeft het recht te weten wat de werkelijke prijs van het ticket is, dus inclusief belastingen en toeslagen. Het is misleidend om reclame te maken voor een ticket voor 1 of 2 euro, wanneer de werkelijke kosten is in feite veel hoger liggen."

De volgende informatie moet ten minste worden vermeld: prijzen, heffingen, luchthavenbelasting en andere lasten en toeslagen, zoals die met betrekking tot veiligheid of brandstof. De facultatieve prijssupplementen moeten op een duidelijke, transparante en ondubbelzinnige manier bij het begin van elk boekingsproces worden meegedeeld en hun goedkeuring door de consument moet een "opt-in basis" zijn.

Boeken via internet

Met name het boeken via internet, vaak de enige mogelijkheid bij goedkope luchtvaartmaatschappijen, heeft de bijzondere aandacht getrokken. Alle luchtvaartmaatschappijen zullen het grote publiek van uitvoerige informatie over hun luchtvaarttarieven moeten voorzien, 'in elke vorm, inclusief op internet'. Luchtvaarttarieven die 'rechtstreeks gericht zijn aan het reizende publiek' moeten alle toepasselijke belastingen, niet te vermijden lasten, toeslagen en prijzen omvatten die op het tijdstip van publicatie bekend zijn.

Veiligheidsbelastingen- en lasten

Omdat de veiligheidskosten op de luchthaven of aan boord in de prijs van een ticket zijn inbegrepen, moeten deze kosten afzonderlijk op het ticket worden getoond of anders aan de passagier worden vermeld. Veiligheidsbelastingen en lasten, hetzij die worden geheven door de lidstaten of door luchtvaartmaatschappijen of andere entiteiten, moeten transparant zijn en uitsluitend worden gebruikt om veiligheidskosten op de luchthaven of aan boord van het vliegtuig te dragen.

Sociale wetgeving

Lidstaten zullen de juiste toepassing van EU en nationale sociale wetgeving moeten verzekeren. Ook daar waar de luchtvaartmaatschappij vanuit buiten de Unie vliegt, maar zijn hoofdzetel in de EU heeft. In het verleden heeft het gebruik van basissen buiten het land van herkomst het moeilijk gemaakt om te bepalen van welk land de werkgelegenheidswetten van toepassing zijn op de bemanningen.

Inhoud van de ontwerpregeling

De goedgekeurde ontwerpregeling moet voor een gelijk speelveld zorgen op het punt van afgifte en intrekking van de exploitatievergunningen. De lidstaten worden verplicht strenger toezicht te houden op de exploitatievergunningen. Ook komt meer duidelijkheid in de regels voor verdeling van het verkeer tussen luchthavens. Tenslotte is het de bedoeling de prijstransparantie voor passagiers en eerlijk prijsgedrag te bevorderen.

De nieuwe verordening moet later dit jaar of begin volgend jaar in werking treden.