Maandag in de plenaire vergadering: luchthavengelden
Bij het openen van de eerste plenaire vergadering van 2008 herinnerde voorzitter Hans-Gert Pöttering i het ingaan van het Europees Jaar van de interculturele dialoog en zette hij kort de politieke prioriteiten van het Europees Parlement voor het nieuwe jaar uiteen. De Parlementsleden debatteerden verder over de toekomst van de auto-industrie en luchthavengelden.
Tijdens de opening van de zitting heette EP-voorzitter Pöttering Malta en Cyprus van harte welkom in de eurozone en noemde hij een snelle ratificatie van het Verdrag van Lissabon door alle lidstaten "de belangrijkste prioriteit van het Parlement voor 2008." Hij benadrukte ook het belang van een concurrerend Europa waar de werkgelegenheid wordt gewaarborgd en rekening wordt gehouden met de klimaatverandering.
Aan het begin van de zitting werd er gewezen op de arrestatie van de Chinese dissident Hu Jia, eind vorig jaar genomineerd voor de Sacharovprijs van het Europees Parlement. Hu Jia werd onlangs gearresteerd door de Chinese autoriteiten voor 'het aanzetten tot subversie', een actie die sterk werd veroordeeld door voorzitter Pöttering.
Het Ierse Parlementslid Avril Doyle (Europese Volkspartij) gaf aan dat de China "de inzet die zij hebben geleverd aan de internationale gemeenschap ter verbetering van de situatie van de mensenrechten niet moeten negeren."
Luchthavengelden
Op maandag richtten de Parlementsleden zich op een wetgevend verslag over luchthavengelden aan de hand van de Duitse afgevaardigde Ulrich Stockmann (sociaaldemocratische fractie). Hierin worden de gemeenschappelijke beginselen voor de heffing van luchthavengelden op luchthavens in de EU uiteengezet. De richtlijn is bedoeld om misbruik van een dominante positie op de markt door individuele luchthavens en luchtvaartmaatschappijen te voorkomen.
De Vervoerscommissie van het Parlement stelt dat EU-regels op dit gebied nodig zijn, omdat niet alle lidstaten beschikken over een functionerende, niet-discriminerende en begrijpelijke procedure voor de berekening van kosten.
De Commissie beveelt aan dat de door de Europese Commissie voorgestelde voorschriften alleen van toepassing zullen zijn op luchthavens waarvan het jaarlijkse aantal passagiers dat wordt verwerkt meer dan 5 miljoen bedraagt, in plaats van de 1 miljoen die is voorgesteld door de Commissie. Hierdoor zouden de maatregelen beperkt worden tot de 67 belangrijkste EU-luchthavens. De rapporteur stelt verder voor de kosten voor de verbetering van de infrastructuur op te nemen in de berekening van de heffingen.
De verwachting is dat tegen 2010 zes van de grootste luchthavens van de Europese Unie hun maximale capaciteit hebben bereikt, terwijl nog eens 20 luchthavens zullen worden geconfronteerd met moeilijkheden.
Andere debatten
De Parlementsleden debatteerden op maandag ook over een rapport over de toekomst van de auto-industrie. Het verslag van het Duitse Parlementslid Jorgo Chatzimarkakis (Alliantie van Liberalen en Democraten voor Europa fractie - ALDE) stelt dat de financiering van onderzoek moet worden verhoogd om te voldoen aan bindende CO2-doelstellingen in de auto-industrie.
Een rapport van de voorzitter van de Vervoerscommissie Paolo Costa (Ita, ALDE) betreft de afschaffing van de discriminatie in vrachtprijzen en voorwaarden ter verlichting van de administratieve lasten voor bedrijven.
Zie voor meer informatie over beide rapporten de pagina's van onze persdienst.