Beleid financiële diensten 2005-2010
Het Parlement neemt het initiatiefverslag van rapporteur Ieke van den Burg i (PES, NL) aan over wat het beleid dient te zijn ten aanzien van financiële diensten.
Hedge funds en private equity
Het EP ziet een reeks nieuwe ontwikkelingen, zoals:
-
-de innovatieve risicospreidingstechnieken;
-
-de forse groei van de markt voor kredietderivaten;
-
-het toegenomen gewicht van de grote financiële conglomeraten in het systeem;
-
-de groeiende rol van niet-bancaire financiële instituties als hedge funds en private equity.
Deze nieuwe ontwikkelingen kunnen zowel positief als negatief uitpakken,
Het Parlement is zich bewust van de snelle groei van alternatieve beleggingsinstrumenten ('hedge funds' en 'private equity'). Het EP erkent dat zij zorgen voor liquiditeit en diversificatie in de markt en de gelegenheid bieden om de efficiëntie van het ondernemingsbestuur te verbeteren. Maar het Parlement deelt ook de zorg van sommige centrale banken en toezichthouders dat alternatieve beleggingsinstrumenten kunnen leiden tot systeemrisico's en grote risico's voor andere financiële instellingen.
Andere systeemrisico's
Het Parlement wijst op de toenemende invloed van 'proxy voting' intermediairs en van financiële intermediairs. Het EP verzoekt de Commissie een inschatting te maken van de potentiële risico's van marktdominantie, marktmisbruik en belangenverstrengeling door dergelijke intermediairs en de effecten van de komende richtlijn betreffende de uitoefening van stemrechten door aandeelhouders nauwkeurig in kaart te brengen. Het EP pleit voor een ruimer gebruik van moderne software-oplossingen, waardoor de afhankelijkheid van tussenpersonen wordt verminderd en de rechtstreekse toegang tot de markt wordt bevorderd.
Volgens het Parlement bestaat het gevaar dat de huidige op nationaal en bedrijfstakniveau georganiseerde toezichthouders de dynamiek op de financiële markten niet meer kunnen volgen. Het EP onderstreept dat de toezichthouders moeten beschikken over voldoende middelen om snel en adequaat te kunnen inspelen op grote systeemcrises die meer dan één lidstaat treffen.
De leden zijn ook van plan de krachten te bundelen met de commissie financiële dienstverlening van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden in het onderzoek naar de manier om de ongewenste kapitaalvlucht naar belastingparadijzen tegen te gaan.
Naar een Europese markt voor betalingen
De Vergadering wijst er nadrukkelijk op dat de twee bouwstenen van de Europese Betalingsruimte (SEPA), namelijk overschrijving van tegoeden en rechtstreekse debitering, in 2010 van kracht zullen worden, terwijl de derde pijler, de kaartstructuur, vanaf 2008 wordt ingevoerd. Het EP zal controleren of als gevolg hiervan de kosten van wisseltransacties en grensoverschrijdende betalingen voor de consument aanzienlijk zullen teruglopen. De leden zijn blij met het ontstaan van een eigen bankkaartsysteem in de EU, ook gezien de huidige situatie met SWIFT.
Grensoverschrijdende financiële diensten
Volgens het Parlement zijn de tradities op het vlak van de consumentenbescherming en het bedrijfstoezicht sterk verweven met de uiteenlopende wettelijke en sociaal-economische stelsels van de lidstaten. Zulke tradities kunnen niet eenvoudigweg worden vervangen door een one size fits all harmonisatie. Het EP is dan ook geen voorstander van het openbreken van de nationale markten door het opdringen van buitenlandse producten en verkoopmethoden.
In plaats daarvan geeft het Parlement de voorkeur aan een aanpak die meer is gericht op het wegnemen van de concrete belemmeringen voor grensoverschrijdende gebruikers. Het EP moedigt de financiële industrie daarom aan nieuwe pan-Europese financiële producten te ontwikkelen, zoals pensioenen, hypotheken, verzekeringen of consumentenkredieten.