Transparante prijzen vliegtickets
Vliegtickets worden vaak goedkoop aangeboden. Na aanschaf blijken er bij de prijs van het ticket vaak nog allerlei kosten bij te komen, zoals luchthavenbelasting en heffingen. Het moet gedaan zijn met die praktijk, zegt het Parlement.
Het Parlement reageert op de door de Europese Commissie voorgestelde herziening van het derde liberaliseringspakket voor de luchtvaart uit 1992. Doel van dat derde pakket is het verbeteren van de marktefficiëntie en de veiligheid van de luchtvaart, alsmede van de bescherming van de rechten van passagiers.
Luchtvaartpassagiers moeten voortaan behandeld worden als iedere consument, vindt het EP. Passagiers moeten duidelijke en volledige informatie krijgen over de prijs die zij voor hun tickets moeten betalen. Luchtvaartmaatschappijen moeten daarom aan het publiek duidelijke informatie verschaffen, "in eender welke vorm, onder meer op het internet" over hun tarieven. Het Parlement bepaalt dat bij de vermelde tarieven alle belastingen, onvermijdbare heffingen, toeslagen en vergoedingen moeten zijn inbegrepen.
Steeds meer kosten van tickets betreffen kosten voor de beveiliging van luchthavens en vliegtuigen. Volgens het EP heeft de consument het recht te weten hoe hoog deze kosten zijn. Wanneer beveiligingskosten deel uitmaken van de prijs van een ticket, moeten deze dan ook aan de passagier worden vermeld, op het ticket of anderszins. Het Parlement bepaalt dat veiligheidsbelastingen en -toeslagen, ongeacht of deze door de lidstaten, luchtvaartmaatschappijen of door andere organen worden geïnd, transparant moeten zijn en alleen gebruikt mogen worden om de werkelijke veiligheidskosten te dekken.
Om te vermijden dat passagiers in geval van insolventie van de luchtvaartmaatschappij of van intrekking van de exploitatievergunning bijkomend financieel nadeel lijden, bepalen de europarlementariërs dat maatschappijen moeten bewijzen voldoende verzekeringsdekking te hebben om reeds voldane bedragen te kunnen terugbetalen en voor de kosten van repatriëring van passagiers. Het nettokapitaal van maatschappijen moet daarom ten minste € 100.000 bedragen.
Het Parlement neemt bepalingen op met betrekking tot sociale wetgeving. Dit omdat de exploitatie, door luchtvaartmaatschappijen, van bases in andere landen dan het land van oorsprong problemen heeft doen rijzen met het bepalen van het toepasselijke arbeidsrecht op de bemanningen. De Assemblee verzoekt de Commissie een wetsvoorstel voor te leggen inzake de sociale en arbeidsvoorwaarden in de Europese luchtvaartsector en in de tussentijd, tot de inwerkingtreding van de verordening, de luchtvaartmaatschappijen te verzoeken de voorschriften inzake detachering voor hun werknemers in acht te nemen.