Open Skies-overeenkomst: consument tegenover milieu?

Met dank overgenomen van Europees Parlement (EP) i, gepubliceerd op dinsdag 13 maart 2007.

Vervoer - 13-03-2007 - 14:46

Vliegtuigen vliegen over een wereldkaart

Meer en goedkopere vluchten dankzij het EU-VS verdrag: maar tegen welke prijs?

De recente 'Open Skies-overeenkomst' tussen de VS en de EU omtrent de luchtvaart lijkt gunstig uit te pakken voor de consument. Lagere ticketprijzen en de creatie van nieuwe banen liggen in het vooruitzicht. Het milieu lijkt echter de dupe te worden van de toenemende concurrentie. De uitstoot van broeikasgassen zou wel eens flink kunnen gaan toenemen. Het zadelt het Parlement op met een delicate kwestie.

De Open Skies-overeenkomst voor vrije luchtvaart tussen de VS en de EU werd geïnitieerd tijdens de transatlantische top tussen de VS en de EU in juni 2003. Sindsdien volgden er elf onderhandelingsrondes, waarbij de onderhandelaars inmiddels volgens betrokkenen "revolutionaire resultaten" hebben geboekt. De overeenkomst tussen de EU en de VS zou 60 percent van al het wereldverkeer omvatten, daarmee een groot deel bijdragend aan de Lissabonstrategie, die als doelstelling heeft dat tegen 2010 de EU de meest competitieve en dynamische kenniseconomie van de wereld moet zijn.

"Grote stap voorwaarts"

Met de Open Skies overeenkomst is het Europese luchtvaartmaatschappijen toegestaan om vanaf het winterseizoen 2007/2008 vanuit iedere plaats binnen de Europese Unie naar Amerika te vliegen. Eerder was dit niet mogelijk. Het Europese Hof van Justitie besloot reeds in 2002 dat de huidige bilaterale overeenkomst tussen de VS en de EU in strijd is met de Europese wetgeving.

Jacques Barrot, Europees commissaris voor regionaal beleid, legt de voordelen voor de consumenten uit: "Dit nieuwe akkoord zal een grote stap voorwaarts betekenen. Het betekent meer vrijheid voor de reizigers die meer keuze krijgen en minder voor hun ticket gaan betalen. Ik kan zeggen dat dit akkoord gunstiger voor Europa is dan voor de VS. Het is bovendien een grote stap op weg naar het ultieme doel van een geheel open ruimte voor de luchtvaart."

Weerstand

Er zijn echter niet alleen positieve stemmen te horen vanuit Straatsburg. Op de EU-top in Brussel van verleden week gingen de regeringsleiders akkoord met een doelstelling van het verminderen van broeikasgassen tegen 2020 met 20% vergeleken met 1990. Hoewel het internationale vliegverkeer slechts 3% van het totaal aan de uitstoot van broeikasgassen bijdraagt, groeit dit aandeel gestaag.

De Britse Caroline Lucas van de Groenen in het Parlement, die een rapport opstelde naar de gevolgen van de luchtvaart, verwelkomt de overeenkomst niet: "Het is simpelweg onverenigbaar om het aantal diensten tussen de VS en de EU te vermeerderen en tegelijkertijd de uitstoot van broeikasgassen te laten afnemen."

Paolo Costa (Ita) van de liberale fractie in het Parlement en tevens voorzitter van de Vervoerscommissie reageerde hier als volgt op: "Het is inderdaad zo dat er meer transatlantische vluchten zullen plaatsvinden, maar die zullen significant lager zijn dan het aantal dat voorzien was in de groeiende wereldmarkt. Bovendien staat in de overeenkomst dat de EU en de VS zullen samenwerken om brandstofefficiency te bevorderen en de emissie van broeikasgassen tegen te gaan." 

Resolutie

Het Parlement lijkt dus gevangen te zitten tussen twee vuren door de politieke gevoeligheid van de kwestie. De Parlementsleden zullen dus trachten de best mogelijke oplossing te nemen om alle partijen tegemoet te komen. De stemming omtrent de ontwerpresolutie vindt morgen plaats na het amenderen van de resolutie.

Verder zullen de ministers van transport de overeenkomst op 22 maart behandelen, waarna ratificatie van het verdrag op de planning staat voor 30 april. Als dit gebeurt, wat erg waarschijnlijk is, zullen de nieuwe regels vanaf oktober van kracht zijn.

 

Alle nieuwsitemsAlle nieuwsitems