25313 - Verklaring dat er grond bestaat een voorstel in overweging te nemen tot verandering in de Grondwet, strekkende tot opneming van bepalingen inzake de Nationale ombudsman
Dit wetsvoorstel werd op 18 april 1997 ingediend door de minister van Algemene Zaken, Kok i, de minister van Binnenlandse Zaken, Dijkstal i, en de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken, Kohnstamm i.
Dit voorstel is gebaseerd op de overweging, dat er grond bestaat een voorstel in overweging te nemen tot verandering in de Grondwet, strekkende tot opneming van bepalingen inzake de Nationale ombudsman.
Inhoudsopgave van deze pagina:
De tweede lezing van dit voorstel vond plaats door middel van wetsvoorstel Verandering in de Grondwet, strekkende tot opneming van bepalingen inzake de Nationale ombudsman i.
Ingediend
18 april 1997
Volledige titel
Verklaring dat er grond bestaat een voorstel in overweging te nemen tot verandering in de Grondwet, strekkende tot opneming van bepalingen inzake de Nationale ombudsman
Ondertekening memorie van toelichting
Kamercommissies
Dit wetsvoorstel strekt ertoe het ambt van Nationale ombudsman in de Grondwet te verankeren.
Het instituut Nationale ombudsman heeft na een aanvankelijk aarzelende start een belangwekkende ontwikkeling doorgemaakt.
De Nationale ombudsman heeft zich een vaste en eigen plaats verworven die niet meer is weg te denken in ons staatsbestel.
Een expliciete vermelding in de Grondwet mag niet meer achterwege blijven.
Het ombudsmaninstituut heeft zich overigens niet alleen in Nederland een belangrijke plaats verworven, maar ook in een groeiend aantal andere landen in de wereld. Zo is opmerkelijk dat in de nog jonge democratieën in Midden- en Oost- Europa al vrij snel het ombudsinstituut tot ontwikkeling is gekomen. In vele landen is de positie van de ombudsman constitutioneel verankerd. Gewezen zij ook op de invoering in het verband van de Europese Unie van het instituut van een Europese ombudsman.
De Nationale ombudsman beoordeelt op verzoek of uit eigen beweging of gedragingen van de onder zijn bevoegdheid vallende bestuursorganen en hun medewerkers, volgens een inmiddels ontwikkeld toetsingskader, voldoen aan normen van behoorlijkheid. Hoewel de oordelen van de Nationale ombudsman juridisch niet bindend zijn, hebben zij gezag en kunnen zij ook als leidraad worden gehanteerd bij de verbetering van het functioneren van bestuursorganen. Onverlet de in een volwassen democratie aanwezige mogelijkheden van (formele of informele) interne klachtafhandeling door overheidsorganisaties zelve – verwezen zij naar het voorontwerp hoofdstuk 9 Algemene wet bestuursrecht over klachtrecht – blijkt er bij burgers een grote behoefte te bestaan aan klachtenbehandeling door een instituut als de Nationale ombudsman.
Gegeven de omvang, verscheidenheid en intensiteit aan overheidstaken in een complex gestructureerde overheidsorganisatie is het ook van groot belang dat een onafhankelijk instituut als de Nationale ombudsman voor de burger een aanvullende vorm van «rechtsbescherming» met een eigen betekenis biedt. Dat geldt te meer omdat de Nationale ombudsman ook bevoegd is te oordelen over gedragingen van organisaties op het niveau
Bij dit wetsvoorstel werden een nota van wijziging en drie amendementen ingediend. (14 stuks, sortering omgekeerd chronologisch) sortering omkeren1 |
27 januari 1998, behandeling, pag. 759-760
HAN6537A2 Behandeling van de wetsvoorstellen: - Wijziging van enkele bepalingen van de Wet op de rechtsbijstand (25066); - Wijziging van de Wet van 23 december 1994 (Stb. 925) in verband met het verlengen van een tijdelijke verfijning in de Wet belastingen op milieugrondslag (25508); - Intrekking van de Wet Havenschap Vlissingen en de Wet Havenschap Terneuzen (25531); - Wijziging van de Wet van 1 oktober 1992, houdende bijzondere regels met betrekking tot het recht op uitkering als bedoeld in de Uitkeringswet gewezen militairen; en enige andere wetsvoorstellen publicatie: 9 februari 1998 vergadering: 27 januari 1998 |
1 |
16 december 1997, eindverslag, nr. 166a
KST26480 Eindverslag publicatie: 22 december 1997 |
2 |
3 december 1997, stemming(en), pag. 2518-2519
HAN6519B6 Stemmingen in verband met het wetsvoorstel Verklaring dat er grond bestaat een voorstel in overweging te nemen tot verandering in de Grondwet, strekkende tot opneming van bepalingen inzake de Nationale ombudsman (25313) - publicatie: 12 december 1997 vergadering: 3 december 1997 |
2 |
2 december 1997, behandeling, pag. 2456-2472
HAN6519A8 Behandeling van het wetsvoorstel Verklaring dat er grond bestaat een voorstel in overweging te nemen tot verandering in de Grondwet, strekkende tot opneming van bepalingen inzake de Nationale ombudsman (25313). - publicatie: 12 december 1997 vergadering: 2 december 1997 |
2 |
3 december 1997, amendement, nr. 9
KST26000 Amendement over de competentie van de Nationale ombudsman ten aanzien van bestuursorganen publicatie: 11 december 1997 |
1 |
3 december 1997, gewijzigd voorstel van wet, nr. 166
KST26131 Gewijzigd voorstel van wet publicatie: 11 december 1997 |
2 |
2 december 1997, amendement, nr. 8
KST25999 Amendement over de competentie van de Nationale ombudsman ten aanzien van bestuursorganen publicatie: 11 december 1997 |
2 |
2 december 1997, amendement, nr. 7
KST25998 Amendement over onderzoek op eigen initiatief door de Nationale ombudsman publicatie: 11 december 1997 |
2 |
28 augustus 1997, nota van wijziging, nr. 6
KST22961 Nota van wijziging publicatie: 3 september 1997 |
2 |
28 augustus 1997, nota naar aanleiding van het verslag, nr. 5
KST22960 Nota n.a.v. het verslag publicatie: 3 september 1997 |
2 |
11 juni 1997, verslag, nr. 4
KST21907 Verslag publicatie: 16 juni 1997 |
- |
18 april 1997, advies Raad van State, 25313
Advies Raad van State (blanco) publicatie: 29 april 1997 |
2 |
18 april 1997, memorie van toelichting, nr. 3
KST20963 Memorie van toelichting publicatie: 29 april 1997 |
2 |
18 april 1997, voorstel van wet, nr. 1-2
KST20962 Voorstel van wet publicatie: 29 april 1997 |
(De Eerste Kamer heeft dit wetsvoorstel als hamerstuk afgedaan.) Dit parlementaire dossier is door PDC automatisch samengesteld en verrijkt en redactioneel gecheckt. Op basis van dezelfde methoden en technieken creëert PDC 24/7 actuele dossiers in de Parlementaire Monitor en in de EU Monitor. Met behulp van de monitoren volgt u Den Haag en Brussel op de voet of blikt u terug op eerdere besluitvorming. Neem contact op als u meer wilt weten over de parlementaire data van PDC of over een abonnement op een monitor.