Dure buitenlandse gesprekken – kan er iets aan worden gedaan?

donderdag 25 januari 2007

Mededinging - 25-01-2007 - 10:03

Een dame gebruikt haar mobiele telefoon

Hoge kosten hebben invloed op 147 miljoen mensen in de hele EU

Ooit een mobiel telefoongesprek tijdens uw verblijf in het buitenland gevoerd? Dan weet u dat dit heel duur kan zijn. De kosten van "roaming" zijn ca. 4 x hoger dan nationale tarieven. Een nieuwe Europese verordening, die tijdens een hoorzitting in het Europees Parlement is besproken, wil dit aanpakken. Het doel is ambitieus: de kosten voor mobiele telefonie vanuit het buitenland met 70% verlagen en bedrijven dwingen klanten meer informatie over hun kosten te verschaffen.

Een voorbeeld geeft de omvang van het probleem aan. In Polen kost een lokaal gesprek ongeveer € 0,19. Als een Duitse klant in Polen is, en daar eenzelfde telefoongesprek voert, variëren de kosten tussen € 0,32 en € 2,56.

De Commissie heeft een drietal voorstellen om voor de consument betere afspraken te maken. De eerste benadering is het reguleren van "groothandelsprijzen", de prijzen die telefoniebedrijven aan elkaar betalen als klanten van een ander netwerk gebruik maken.

Ten tweede, het reguleren van de consumentenprijs, de prijs die de klant uiteindelijk betaalt. Ten laatste, om bedrijven te dwingen klanten te informeren over de kosten van "roaming". Dit kan door hen een tekstbericht te sturen, als zij naar het buitenland gaan.

Tijdens de hoorzitting, die door EP-leden, telefoonbedrijven en telecombedrijven werd bijgewoond, en georganiseerd was door de commissies voor de interne markt en industrie van het Parlement, was er overeenstemming over het feit dat de prijzen te hoog zijn.

"Een enorme rekening aan het einde van de maand"

Paul Rübig van de Europese Volkspartij stelde dat de kosten variëren van "hoog tot exorbitant" en dat je je dat pas realiseert als je "aan het eind van de maand een hoge rekening ontvangt". Rübig is voor de commissie industrie de rapporteur voor dit onderwerp. Hij geeft de voorkeur aan een afgewogen benadering om zowel de belangen van de beller als van de mobiele telefoonindustrie verder te brengen.

Het sociaaldemocratische EP-lid Joseph Muscat, rapporteur voor de commissie interne markt, vroeg om een drievoudige benadering: deze omvat "transparantie" - "geen verrassingen" als de telefoonrekening wordt ontvangen: "eenvoud" - de voorgestelde regulering dient begrijpelijk te zijn en als laatste "flexibiliteit" om de consument een keuze te bieden.

De overkoepelende groep die de nationale telefoonbedrijven vertegenwoordigt, de European Regulators Group, vroeg om concurrentie om ruimte te bieden aan flexibiliteit en innovatie. De vertegenwoordiger van deze groep stelde tijdens de hoorzitting dat "wij een situatie met uniforme prijzen moeten voorkomen, omdat dit concurrentie tegengaat."

Een vertegenwoordiger van de Spaanse telecomgigant "Telefonica" was ook aanwezig. Hij stelde dat consumentenprijzen van mei 2005 tot mei 2006 met 20% waren verlaagd.

EP-leden van de commisie industrie, de belangrijkste commissie voor deze regulering, zullen op 11 april over een rapport over dit onderwerp stemmen. De stemming in de plenaire zitting zal in mei zijn.