Maritieme veiligheid: de Commissie stuurt met redenen omklede adviezen naar acht lidstaten
De Europese Commissie heeft vandaag een met redenen omkleed advies gestuurd naar acht lidstaten (Italië, Portugal, Oostenrijk, Luxemburg, Griekenland, Finland, België en Nederland) die de EU-wetgeving inzake de classificatiebureaus en/of de havenstaatcontrole niet hebben nageleefd. Deze wetgeving is na het ongeval met de Erika vastgesteld als één van de hoekstenen van de communautaire wetgeving over maritieme veiligheid. Een met redenen omkleed advies vormt de laatste stap in de procedure vóór een formele klacht bij het Hof van Justitie wordt ingediend.
De Commissie heeft hiertoe besloten, omdat de betrokken lidstaten geen nationale bepalingen tot omzetting van twee sleutelrichtlijnen inzake maritieme veiligheid hebben aangemeld. In beide gevallen hadden de lidstaten vóór 23 juli 2003 de nodige wetgeving moeten vaststellen en hadden ze zich na het ongeval met de Prestige vorig najaar ertoe verbonden deze nieuwe, stringentere regels reeds vóór de gestelde termijn ten uitvoer te leggen.
België, Oostenrijk, Luxemburg, Griekenland, Finland en Portugal hebben nog steeds geen nationale wetten vastgesteld ter omzetting van de nieuwe classificatierichtlijn(1), waarin voorschriften zijn vastgelegd voor de lidstaten en de organisaties die met de inspectie, controle en certificatie van schepen belast zijn.
Samen met Italië en Nederland zullen Griekenland, Finland en Portugal ook nog een met redenen omkleed advies toegestuurd krijgen, omdat ze de havenstaatcontrolerichtlijn(2) nog niet hebben omgezet. Doel van deze richtlijn is de controle door de havenstaat op schepen die de vlag van een andere lidstaat voeren, aan te scherpen op basis van uniforme inspectie-, aanhoudings- en weigeringsprocedures.
(1)Richtlijn 2001/105/EG van het Europees Parlement en de Raad van 19 december 2001 houdende w?ziging van Richtl?n 94/57/EG van de Raad inzake gemeenschappel?ke voorschriftenen normen voor met de inspectie en controle van schepen belaste organisaties en voor dedesbetreffende werkzaamheden van maritieme instanties (PB L 19 van 22.1.2002, blz. 9).
(2)Richtlijn 2001/106/EG van het Europees Parlement en de Raad van 19 december 2001 houdende w?ziging van Richtl?n 95/21/EG van de Raad betreffende de naleving, met betrekking totde schepen die gebruikmaken van havens in de Gemeenschap en varen in de onder de jurisdictievan de lidstaten vallende wateren, van internationale normen op het gebied van de veiligheid vanschepen, voorkoming van verontreiniging en leef- en werkomstandigheden aan boord (havenstaatcontrole) (PB L 19 van 22.1.2002, blz. 17).