Noord-Zuidlijn: schimmige aanbesteding

donderdag 29 augustus 2002

Was er nu wel of geen sprake van prijsopdrijving bij de aanbesteding van de Amsterdamse Noord-Zuidlijn? De gemeente vertrouwde het niet, maar volgens aannemer Heijmans is er niets aan de hand. Divisiedirecteur Kroezen van Heijmans verklaarde voor de enquêtecommissie dat de Noord-Zuidlijn een uitermate complex project is waarvoor nieuwe technieken gebruikt worden. Dat heeft zijn prijs. En de gemeente wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Behalve Kroezen werd gisteren ook projectleider Bosch van de gemeente Amsterdam gehoord. Wat was er nu gebeurd? De gemeente had voor de hele Noord-Zuidlijn, de metrolijn die onder het centrum van de stad door moet worden gebouwd, 678 miljoen gulden begroot. Bij de aanbesteding bleek de laagste bieding 1185 miljoen gulden te bedragen, dus ruim 500 miljoen meer. Bosch, overtuigd dat zijn calculaties goed waren, dacht aan prijsopdrijving. Bewijzen had hij echter niet.

Besloten wordt de stations van de lijn apart aan te besteden. Ook dan blijken de biedingen hoger dan de budgetten. Voor station Vijzelstraat ligt de bieding van Heijmans bijvoorbeeld 30 miljoen gulden hoger. Maar de Duitse bouwer Max Bögl, een nieuwkomer, blijkt het station Rokin voor een veel lagere prijs te kunnen bouwen.

Dan krijgt de gemeente per abuis een cc-tje in handen van een e-mail van Heijmans aan de Franse onderaannemer Soletanche. Daarin raadt Heijmans Soletanche aan niet met Bögl samen te werken. Wordt het nu de Duitse nieuwkomer onmogelijk gemaakt zijn bieding waar te maken?

Absoluut niet, zei Kroezen gisteren. Hij was boos dat Soletanche achter zijn rug om met de gemeente over station Vijzelstraat sprak. Daarom wilde hij eerste met Soletanche praten over de positie van Heijmans en Soletanche in het hele traject. Daarom had hij gevraagd vooralsnog geen prijzen voor het station Rokin te noemen....