Gedelegeerde verordening 2020/591 - Opening van een tijdelijke buitengewone steunregeling voor de particuliere opslag van bepaalde soorten kaas en tot voorafgaande vaststelling van het steunbedrag
4.5.2020 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 140/1 |
GEDELEGEERDE VERORDENING (EU) 2020/591 VAN DE COMMISSIE
van 30 april 2020
tot opening van een tijdelijke buitengewone steunregeling voor de particuliere opslag van bepaalde soorten kaas en tot voorafgaande vaststelling van het steunbedrag
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EU) nr. 1308/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 tot vaststelling van een gemeenschappelijke ordening van de markten voor landbouwproducten en tot intrekking van de Verordeningen (EEG) nr. 922/72, (EEG) nr. 234/79, (EG) nr. 1037/2001 en (EG) nr. 1234/2007 van de Raad (1), en met name artikel 219, lid 1, in samenhang met artikel 228,
Gezien Verordening (EU) nr. 1306/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 inzake de financiering, het beheer en de monitoring van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en tot intrekking van Verordeningen (EEG) nr. 352/78, (EG) nr. 165/94, (EG) nr. 2799/98, (EG) nr. 814/2000, (EG) nr. 1290/2005 en (EG) nr. 485/2008 van de Raad (2), en met name artikel 62, lid 2, onder b),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
De huidige Covid‐19-pandemie en de uitgebreide verplaatsingsbeperkingen die in de lidstaten zijn ingevoerd, hebben geleid tot een gedaalde vraag naar bepaalde producten in de sector melk en zuivelproducten, met name kazen. Door de verspreiding van de ziekte en de ingevoerde maatregelen zijn minder arbeidskrachten beschikbaar, waardoor met name de fasen van productie, inzameling en verwerking van melk in het gedrang komen. Bovendien heeft de verplichte sluiting van winkels, markten, restaurants en andere horecagelegenheden de horeca- en cateringsector stilgelegd, met aanzienlijke veranderingen in de vraagpatronen voor melk en zuivelproducten als gevolg. De horeca- en cateringsector is goed voor ongeveer 15 % van de binnenlandse vraag in de Unie naar kaas. Bovendien zeggen kopers in de Unie en op de wereldmarkt contracten op en stellen ze de sluiting van nieuwe contracten uit in afwachting van verdere prijsdalingen. 8 % van de totale kaasproductie in de Unie wordt naar derde landen uitgevoerd. |
(2) |
Daarom wordt een deel van de opgehaalde rauwe melk verwerkt tot bulkproducten met een lange houdbaarheid die minder arbeidsintensief zijn, zoals mageremelkpoeder en boter. Veel kaasmakerijen in de Unie beschikken echter niet over de capaciteit om de melk tot verschillende producten te verwerken en moeten doorgaan met het produceren van kaas waarvoor de vraag uitzonderlijk sterk is gedaald. |
(3) |
De kaassector wordt geconfronteerd met een verstoring van de markt vanwege een sterk verstoord evenwicht tussen vraag en aanbod. Als geen maatregelen tegen deze verstoring van de markt worden genomen, zullen de prijzen van kaas in de Unie naar verwachting dan ook zakken en zal de neerwaartse druk waarschijnlijk aanhouden. |
(4) |
De in het kader van Verordening (EU) nr. 1308/2013 beschikbare marktinterventiemaatregelen blijken niet te volstaan om de verstoring van de markt te verhelpen, aangezien zij op andere producten zijn gericht, zoals boter of mageremelkpoeder, of beperkt zijn tot kazen met een beschermde oorsprongsbenaming of beschermde geografische aanduiding. |
(5) |
De verstoring van de kaasmarkt kan worden aangepakt door producten op te slaan. Daarom moet steun voor de particuliere opslag van kaas worden verleend. |
(6) |
In het kader van artikel 17 van Verordening (EU) nr. 1308/2013 kan enkel steun worden verleend voor de particuliere opslag van kaas met een beschermde oorsprongsbenaming of beschermde geografische aanduiding op grond van Verordening (EU) nr. 1151/2012 van het Europees Parlement en de Raad (3). Kazen met een beschermde oorsprongsbenaming of een beschermde geografische aanduiding vormen echter slechts een klein aandeel van de totale kaasproductie in de Unie. Met het oog op operationele en administratieve efficiëntie moet voor alle soorten kaas één enkele steunregeling voor particuliere opslag worden opgezet. |
(7) |
Het is passend om kaas die niet voor opslag geschikt is, van deze regeling uit te sluiten. |
(8) |
Het is passend een maximum vast te stellen voor de hoeveelheid die onder de regeling valt en het totale volume uit te splitsen naar de lidstaten op basis van hun kaasproductie. |
(9) |
Bij Gedelegeerde Verordening (EU) 2016/1238 van de Commissie (4) en Uitvoeringsverordening (EU) 2016/1240 van de Commissie (5) zijn regels voor de uitvoering van steun voor particuliere opslag vastgesteld. Tenzij in de onderhavige verordening anders is bepaald, moeten de bepalingen van Gedelegeerde Verordening (EU) 2016/1238 en Uitvoeringsverordening (EU) 2016/1240 inzake de particuliere opslag van kaas met een beschermde oorsprongsbenaming of beschermde geografische aanduiding van overeenkomstige toepassing zijn op de bij de onderhavige verordening vastgestelde enkele steunregeling voor particuliere opslag. |
(10) |
Om een snel en flexibel operationeel systeem mogelijk te maken, moet het bedrag van de steun vooraf worden vastgesteld. Het steunbedrag moet worden vastgesteld op basis van de opslagkosten en andere relevante marktelementen. Er moet een steunbedrag worden vastgesteld voor de vaste opslagkosten van het in- en uitslaan van de betrokken producten en een steunbedrag per opslagdag voor de kosten van de opslag en de financiering. |
(11) |
Om redenen van administratieve efficiëntie en vereenvoudiging mogen de aanvragen alleen betrekking hebben op reeds opgeslagen kaas en mag niet worden verlangd dat een zekerheid wordt gesteld. |
(12) |
Om redenen van administratieve efficiëntie en vereenvoudiging moet de minimumhoeveelheid producten waarop elke aanvraag betrekking moet hebben, worden vastgesteld. |
(13) |
De maatregelen voor de bestrijding van de Covid‐19-pandemie kunnen van invloed zijn op de naleving van de in artikel 60 van Uitvoeringsverordening (EU) 2016/1240 vastgestelde voorschriften inzake controles ter plaatse betreffende steun voor particuliere opslag. Het is passend de lidstaten waar die maatregelen van kracht zijn, flexibiliteit te bieden door hen toe te staan slechts een representatieve statistische steekproef fysiek te controleren, door de termijn voor het uitvoeren van de controles op de inslag te verlengen of die controles te vervangen door het gebruik van ander relevant bewijsmateriaal, en door geen onaangekondigde controles te vereisen. Daarom moet voor de toepassing van deze verordening worden afgeweken van sommige bepalingen van Uitvoeringsverordening (EU) 2016/1240. |
(14) |
Om een onmiddellijk effect op de markt te hebben en bij te dragen aan de stabilisering van de prijzen, moet de bij deze verordening vastgestelde tijdelijke maatregel in werking treden op de dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie, |
HEEFT DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:
Artikel 1
Onderwerp en toepassingsgebied
-
1.Bij deze verordening wordt een tijdelijke buitengewone steunregeling vastgesteld voor de particuliere opslag van kaas van GN-code 0406, met uitzondering van kaas die niet geschikt is om langer te worden opgeslagen dan de in artikel 2 bedoelde rijpingsperiode.
-
2.De onder de in lid 1 bedoelde steunregeling voor particuliere opslag vallende maximale producthoeveelheid per lidstaat is vastgesteld in de bijlage bij deze verordening. De lidstaten zorgen voor een systeem op basis van objectieve en niet-discriminerende criteria, zodat de hen toegekende maximale hoeveelheden niet worden overschreden.
-
3.Tenzij in de onderhavige verordening anders is bepaald, zijn de bepalingen van Gedelegeerde Verordening (EU) 2016/1238 en Uitvoeringsverordening (EU) 2016/1240 inzake de particuliere opslag van kaas met een beschermde oorsprongsbenaming of beschermde geografische aanduiding van overeenkomstige toepassing op de in lid 1 bedoelde steunregeling voor particuliere opslag.
Artikel 2
In aanmerking komende producten
Om voor de in artikel 1, lid 1, bedoelde steunregeling voor particuliere opslag, hierna de “steun” genoemd, in aanmerking te komen, moet de kaas van gezonde handelskwaliteit en van oorsprong uit de Unie zijn. De kaas heeft, op de dag waarop het opslagcontract ingaat, een minimumouderdom die, voor kazen met een beschermde oorsprongsbenaming of een beschermde geografische aanduiding op grond van Verordening (EU) nr. 1151/2012, overeenstemt met de in het productdossier vastgestelde rijpingsperiode of, voor de overige kazen, met een door de lidstaten bepaalde normale rijpingsduur.
Artikel 3
Indiening en ontvankelijkheid van aanvragen
-
1.Steunaanvragen mogen worden ingediend met ingang van 7 mei 2020. De uiterste datum voor het indienen van aanvragen is 30 juni 2020.
-
2.De aanvragen hebben betrekking op reeds opgeslagen producten.
-
3.De minimumhoeveelheid bedraagt 0,5 ton per aanvraag.
Artikel 4
Steunbedrag en opslagperiode
-
1.Het steunbedrag wordt als volgt vastgesteld:
— |
15,57 EUR per opgeslagen ton voor de vaste opslagkosten; |
— |
0,40 EUR per ton per dag contractuele opslag. |
-
2.De contractuele opslag eindigt op de dag die voorafgaat aan de uitslag.
-
3.De steun mag alleen worden verleend als de contractuele opslagperiode tussen 60 en 180 dagen bedraagt.
Artikel 5
Controles
-
1.In afwijking van artikel 60, leden 1 en 2, van Uitvoeringsverordening (EU) 2016/1240 kunnen de betrokken lidstaten, indien het betaalorgaan als gevolg van de maatregelen ter bestrijding van de Covid‐19-pandemie, hierna “de maatregelen” genoemd, niet in staat is de in artikel 60, leden 1 en 2, van die verordening bedoelde controles tijdig uit te voeren:
a) |
de in artikel 60, lid 1, eerste alinea, bedoelde termijn voor de uitvoering van die controles verlengen tot ten hoogste 30 dagen na het verstrijken van de maatregelen, of |
b) |
tijdens de periode waarin de maatregelen gelden, die controles vervangen door het gebruik van relevant bewijsmateriaal, met inbegrip van gegeotagde foto’s of ander bewijsmateriaal in elektronische vorm. |
-
2.In afwijking van artikel 60, lid 2, tweede alinea, van Uitvoeringsverordening (EU) 2016/1240 worden fysieke controles om de contractuele hoeveelheid te verifiëren verricht op een representatieve statistische steekproef van ten minste 5 % van de partijen en ten minste 5 % van de totale opgeslagen hoeveelheden.
-
3.In afwijking van artikel 60, lid 3, eerste alinea, van Uitvoeringsverordening (EU) 2016/1240 is een betaalorgaan dat als gevolg van de maatregelen niet in staat is de onaangekondigde controles ter plaatse uit te voeren, niet verplicht onaangekondigde controles uit te voeren gedurende de periode waarin de maatregelen van kracht zijn.
Artikel 6
Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.
Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.
Gedaan te Brussel, 30 april 2020.
Voor de Commissie
De voorzitter
Ursula VON DER LEYEN
-
Verordening (EU) nr. 1151/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 21 november 2012 inzake kwaliteitsregelingen voor landbouwproducten en levensmiddelen (PB L 343 van 14.12.2012, blz. 1).
-
Gedelegeerde Verordening (EU) 2016/1238 van de Commissie van 18 mei 2016 tot aanvulling van Verordening (EU) nr. 1308/2013 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft openbare interventie en steun voor particuliere opslag (PB L 206 van 30.7.2016, blz. 15).
-
Uitvoeringsverordening (EU) 2016/1240 van de Commissie van 18 mei 2016 houdende uitvoeringsbepalingen voor Verordening (EU) nr. 1308/2013 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft openbare interventie en steun voor particuliere opslag (PB L 206 van 30.7.2016, blz. 71).
BIJLAGE
Lidstaat |
Maximumhoeveelheid (ton) |
België |
1 130 |
Bulgarije |
889 |
Tsjechië |
1 265 |
Denemarken |
4 373 |
Duitsland |
21 726 |
Estland |
434 |
Ierland |
2 180 |
Griekenland |
2 121 |
Spanje |
4 592 |
Frankrijk |
18 394 |
Kroatië |
300 |
Italië |
12 654 |
Cyprus |
270 |
Letland |
459 |
Litouwen |
978 |
Luxemburg |
27 |
Hongarije |
809 |
Malta |
28 |
Nederland |
8 726 |
Oostenrijk |
1 959 |
Polen |
8 277 |
Portugal |
775 |
Roemenië |
931 |
Slovenië |
157 |
Slowakije |
413 |
Finland |
843 |
Zweden |
792 |
Verenigd Koninkrijk |
4 499 |
Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.