Gedelegeerde verordening 2016/957 - Aanvulling van Verordening 596/2014 wat betreft technische reguleringsnormen voor de passende regelingen, systemen en procedures alsook kennisgevingstemplates die dienen te worden gebruikt voor het voorkomen, opsporen en melden van misbruikpraktijken of verdachte orders of transacties
17.6.2016 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 160/1 |
GEDELEGEERDE VERORDENING (EU) 2016/957 VAN DE COMMISSIE
van 9 maart 2016
tot aanvulling van Verordening (EU) nr. 596/2014 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft technische reguleringsnormen voor de passende regelingen, systemen en procedures alsook kennisgevingstemplates die dienen te worden gebruikt voor het voorkomen, opsporen en melden van misbruikpraktijken of verdachte orders of transacties
(Voor de EER relevante tekst)
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EU) nr. 596/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 16 april 2014 betreffende marktmisbruik (verordening marktmisbruik) en houdende intrekking van Richtlijn 2003/6/EG van het Europees Parlement en de Raad en Richtlijnen 2003/124/EG, 2003/125/EG en 2004/72/EG van de Commissie (1), en met name artikel 16, lid 5, derde alinea,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Het is noodzakelijk passende vereisten te specificeren voor de regelingen, procedures en systemen die marktexploitanten en beleggingsondernemingen die een handelsplatform exploiteren en elke persoon die beroepshalve transacties regelt of uitvoert, in werking moeten stellen voor de melding van orders en transacties die handel met voorwetenschap, marktmanipulatie of een poging tot handel met voorwetenschap of marktmanipulatie zouden kunnen vormen overeenkomstig Verordening (EU) nr. 596/2014. Dergelijke vereisten moeten bijdragen tot de preventie en opsporing van marktmisbruik. Zij moeten er ook toe bijdragen ervoor te zorgen dat kennisgevingen die bij bevoegde autoriteiten worden ingediend zinvol, uitgebreid en nuttig zijn. Teneinde ervoor te zorgen dat de opsporing van marktmisbruik effectief is, moeten passende systemen in werking worden gesteld om orders en transacties te monitoren. Deze systemen dienen te voorzien in menselijke analyse die door goed opgeleid personeel wordt uitgevoerd. De systemen voor de monitoring van marktmisbruik moeten alarmen kunnen produceren in lijn met vooraf bepaalde parameters teneinde verdere analyse van potentiële handel met voorwetenschap, marktmanipulatie of poging tot handel met voorwetenschap of marktmanipulatie toe te staan. Het hele proces zal waarschijnlijk een zekere mate van automatisering vereisen. |
(2) |
Teneinde wat betreft preventie en opsporing van marktmisbruik een consistente aanpak en consistente praktijken in heel de Unie te vergemakkelijken en te bevorderen, is het passend gedetailleerde bepalingen vast te stellen tot harmonisering van de inhoud van, de template voor en de timing van de melding van verdachte orders en transacties. |
(3) |
Personen die beroepshalve transacties in verband met de algoritmische handel regelen of uitvoeren en onder Richtlijn 2014/65/EU van het Europees Parlement en de Raad (2) vallen, moeten de systemen waarvan sprake in deze verordening en Verordening (EU) nr. 596/2014 instellen en in stand houden en moeten onderworpen blijven aan artikel 17, lid 1, van Richtlijn 2014/65/EU. |
(4) |
Personen die beroepshalve betrokken zijn bij het regelen of uitvoeren van transacties, moeten in staat zijn de monitoring, opsporing en identificatie van verdachte orders en transacties binnen een groep te delegeren of de analyse van gegevens en de productie van alarmen te delegeren, behoudens passende voorwaarden. Een dergelijke delegatie moet het mogelijk maken om middelen te delen, monitoringsystemen centraal te ontwikkelen en in stand te houden en expertise in verband met de monitoring van orders en transacties op te bouwen. Een dergelijke delegatie mag de bevoegde autoriteiten er niet van weerhouden te allen tijde te beoordelen of de systemen, regelingen en procedures van de persoon waaraan de functies zijn gedelegeerd, effectief zijn om aan de verplichting om marktmisbruik te monitoren en op te sporen te voldoen. De meldplicht en de verantwoordelijkheid om aan deze verordening en aan artikel 16 van Verordening (EU) nr. 596/2014 te voldoen, moet bij de delegerende persoon blijven berusten. |
(5) |
Handelsplatforms dienen over passende transactieregels te beschikken die bijdragen aan de voorkoming van handel met voorwetenschap en marktmanipulatie of poging tot handel met voorwetenschap of marktmanipulatie. Handelsplatformen dienen ook over voorzieningen te beschikken om de orderportefeuille opnieuw af te spelen teneinde de activiteit van een handelssessie te analyseren in een context van algoritmische handel, inclusief flitshandel. |
(6) |
Het gebruik van één geharmoniseerde template voor elektronische indiening van een verslag over verdachte transacties en orders moet bijdragen tot de naleving van de vereisten waarvan sprake in deze verordening en in artikel 16 van Verordening (EU) nr. 596/2014 op markten waar orders en transacties steeds meer grensoverschrijdend worden. Het moet ook de efficiënte uitwisseling van informatie over verdachte orders en transacties tussen bevoegde autoriteiten bij grensoverschrijdende onderzoeken vergemakkelijken. |
(7) |
De in de template opgenomen relevante informatievelden moeten, indien duidelijk, volledig, objectief en nauwkeurig ingevuld, de bevoegde autoriteiten helpen om het vermoeden onmiddellijk te beoordelen en relevante acties in te leiden. Derhalve moeten de personen die het verslag indienen aan de hand van de template de relevant geachte informatie over de gemelde verdachte orders en transacties kunnen verstrekken en de redenen voor het vermoeden kunnen toelichten. Met de template moeten ook persoonsgegevens kunnen worden verstrekt aan de hand waarvan de personen zouden kunnen worden geïdentificeerd die betrokken zijn bij de verdachte orders en transacties en de bevoegde autoriteiten zouden kunnen worden bijgestaan bij het voeren van onderzoeken om het handelsgedrag van de verdachte personen snel te analyseren en verbanden te leggen met personen die bij andere verdachte transacties betrokken zijn. Deze informatie dient aan het begin te worden verstrekt, zodat de integriteit van het onderzoek niet in het gedrang komt doordat de bevoegde autoriteit zich in de loop van een onderzoek mogelijk opnieuw tot de persoon moet wenden die het verslag over verdachte transacties en orders heeft ingediend. Zij moet de geboortedatum, het adres, de beroepsbezigheden en rekeningen van de persoon en, indien relevant, de identificatiecode van de cliënt en het nationale identificatienummer van de betrokken personen omvatten. |
(8) |
Om de indiening van een verslag over verdachte transacties en orders te vergemakkelijken, moet de template het mogelijk maken documenten en gegevens bij te voegen die noodzakelijk worden geacht voor het staven van de gedane kennisgeving, inclusief in de vorm van een bijlage met een lijst van de orders of transacties die relevant zijn voor hetzelfde verslag en een specificatie van de prijzen en volumes ervan. |
(9) |
Marktexploitanten en beleggingsondernemingen die een handelsplatform exploiteren en personen die beroepshalve transacties regelen of uitvoeren, dienen niet alle ontvangen orders of verrichte transacties die aanleiding hebben gegeven tot een intern alarm te melden. Een dergelijk vereiste zou strijdig zijn met het vereiste om per geval te beoordelen of er redelijke gronden zijn voor een vermoeden. |
(10) |
Verdachte orders en transacties moeten zonder uitstel bij de relevante bevoegde autoriteit worden gemeld zodra een redelijk vermoeden bestaat dat die orders of transacties handel met voorwetenschap, marktmanipulatie of poging tot handel met voorwetenschap of marktmanipulatie zouden kunnen vormen. De analyse of een bepaalde order of transactie al dan niet als verdacht moet worden beschouwd, moet op feiten, niet op speculatie of vermoeden gebaseerd zijn en moet zo snel mogelijk worden uitgevoerd. De praktijk van het uitstellen van de indiening van een verslag teneinde verdere verdachte orders of transacties op te nemen, is, indien er reeds een redelijk vermoeden bestaat, onverenigbaar met de verplichting om zonder uitstel actie te ondernemen. In ieder geval moet de indiening van een verslag over verdachte transacties en orders per geval worden beoordeeld om te bepalen of verschillende orders en transacties in één enkel verslag over verdachte transacties en orders zouden kunnen worden gemeld. Bovendien mag de praktijk om te wachten totdat een bepaald aantal verslagen over verdachte transacties en orders is verzameld alvorens deze te melden, niet worden geacht in overeenstemming te zijn met het vereiste van kennisgeving zonder uitstel. |
(11) |
Er kunnen, vanwege latere gebeurtenissen of beschikbare informatie, omstandigheden zijn dat een redelijk vermoeden van handel met voorwetenschap, marktmanipulatie of poging tot handel met voorwetenschap of marktmanipulatie ontstaat enige tijd nadat de verdachte activiteit heeft plaatsgevonden. Dit mag geen reden zijn om de verdachte activiteit niet te melden aan de bevoegde autoriteit. Teneinde aan te tonen dat in die specifieke omstandigheden de meldingsvereisten in acht zijn genomen, moet de persoon die het verslag indient het tijdsverschil tussen het plaatsvinden van de verdachte activiteit en het bestaan van het redelijk vermoeden van handel met voorwetenschap, marktmanipulatie of poging tot handel met voorwetenschap of marktmanipulatie kunnen rechtvaardigen. |
(12) |
Bewaring van en toegang tot verslagen over verdachte transacties en orders die zijn ingediend en van de analyse van verdachte orders en transacties die niet heeft geleid tot de indiening van een verslag over verdachte transacties en orders, vormt een belangrijk onderdeel van de procedures voor de opsporing van marktmisbruik. De mogelijkheid om de analyse van verslagen over verdachte transacties en orders die werden ingediend, alsook verdachte orders en transacties die werden geanalyseerd maar ten aanzien waarvan werd geconcludeerd dat de gronden voor een vermoeden niet redelijk waren, te herroepen en te herzien, zal personen die beroepshalve transacties regelen of uitvoeren en marktexploitanten of beleggingsondernemingen die een handelsplatform exploiteren helpen in hun oordeelsvorming bij het onderzoeken van latere verdachte orders of transacties. De analyse van verdachte orders en transacties die uiteindelijk niet tot de indiening van een verslag over verdachte transacties en orders leidde, helpt deze personen bij de verfijning van hun toezichtssystemen en bij het opsporen van patronen van herhaald gedrag, de totaliteit waarvan, in zijn geheel beschouwd, zou kunnen leiden tot een redelijk vermoeden van handel met voorwetenschap, marktmanipulatie of poging tot handel met voorwetenschap of marktmanipulatie. Bovendien zullen de bovenbedoelde gegevens tot het aantonen van naleving van de in deze verordening neergelegde vereisten bijdragen en de uitoefening door de bevoegde autoriteiten van hun toezichts-, onderzoeks- en handhavingsfuncties overeenkomstig Verordening (EU) nr. 596/2014 vergemakkelijken. |
(13) |
Elke verwerking van persoonsgegevens overeenkomstig deze verordening dient te worden uitgevoerd met inachtneming van de nationale wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen tot omzetting van Richtlijn 95/46/EG van het Europees Parlement en de Raad (3). |
(14) |
Deze verordening is gebaseerd op de ontwerpen van technische reguleringsnormen die de Europese Autoriteit voor effecten en markten aan de Commissie heeft voorgelegd. |
(15) |
De Europese Autoriteit voor effecten en markten heeft openbare publieksraadplegingen gehouden over de ontwerpen van technische uitvoeringsnormen waarop deze verordening is gebaseerd, de potentiële hieraan gerelateerde kosten en baten geanalyseerd en het advies van de Stakeholdersgroep effecten en markten ingewonnen, die in overeenstemming met artikel 37 van Verordening (EU) nr. 1095/2010 van het Europees Parlement en de Raad is opgericht (4). |
(16) |
Om voor de vlotte werking van de financiële markten te zorgen, is het noodzakelijk dat deze verordening met spoed in werking treedt en dat de bepalingen neergelegd in deze verordening vanaf dezelfde datum van toepassing zijn als die welke zijn neergelegd in Verordening (EU) nr. 596/2014, |
HEEFT DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:
Artikel 1
Definities
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
-
a)„verslag over verdachte transacties en orders”: het verslag over verdachte orders en transacties, inclusief alle annuleringen of wijzigingen daarvan, die handel met voorwetenschap, marktmanipulatie of poging tot handel met voorwetenschap of marktmanipulatie zouden kunnen vormen, dat moet worden opgesteld ingevolge artikel 16, leden 1 en 2, van Verordening (EU) nr. 596/2014.
-
b)„elektronische weg”: elektronische apparatuur voor de verwerking (met inbegrip van digitale compressie), opslag en verzending van gegevens via draden, radio, optische technologieën of andere elektromagnetische middelen;
-
c)„groep”: een groep als omschreven in artikel 2, punt 11, van Richtlijn 2013/34/EU van het Europees Parlement en de Raad (5);
-
d)„order”: elk order, inclusief elke quote, ongeacht of het doel ervan initiële indiening, wijziging, actualisering of annulering van een order is en ongeacht het type ervan.
Artikel 2
Algemene vereisten
-
1.Personen die beroepshalve transacties regelen of uitvoeren, belasten zich met het instellen en handhaven van regelingen, systemen en procedures die zorgen voor:
a) |
effectieve en doorlopende monitoring, ten behoeve van het opsporen en identificeren van orders en transacties die handel met voorwetenschap, marktmanipulatie of poging tot handel met voorwetenschap of marktmanipulatie kunnen vormen, van alle ontvangen en doorgegeven orders en alle uitgevoerde transacties; |
b) |
de doorgifte van verslagen over verdachte transacties en orders aan de bevoegde autoriteiten in overeenstemming met de vereisten waarvan sprake in deze verordening en onder gebruikmaking van de template waarvan sprake in de bijlage. |
-
2.De verplichtingen waarvan sprake in lid 1 zijn van toepassing op orders en transacties die betrekking hebben op elk financieel instrument en gelden ongeacht:
a) |
de capaciteit waarin het order wordt geplaatst of de transactie uitgevoerd; |
b) |
de types betrokken klanten; |
c) |
of de orders werden geplaatst of de transacties uitgevoerd aan of buiten een handelsplatform. |
-
3.Marktexploitanten en beleggingsondernemingen die een handelsplatform exploiteren, belasten zich met het instellen en handhaven van regelingen, systemen en procedures die zorgen voor:
a) |
effectieve en doorlopende monitoring, ten behoeve van het voorkomen, opsporen en identificeren van handel met voorwetenschap, marktmanipulatie en poging tot handel met voorwetenschap en marktmanipulatie, van alle ontvangen orders en alle uitgevoerde transacties; |
b) |
de doorgifte van verslagen over verdachte transacties en orders aan de bevoegde autoriteiten in overeenstemming met de vereisten waarvan sprake in deze verordening en onder gebruikmaking van de template waarvan sprake in de bijlage. |
-
4.De verplichtingen waarvan sprake in lid 3 zijn van toepassing op orders en transacties die betrekking hebben op elk financieel instrument en gelden ongeacht:
a) |
de capaciteit waarin de order wordt geplaatst of de transactie uitgevoerd; |
b) |
de types betrokken klanten. |
-
5.Personen die beroepshalve transacties regelen of uitvoeren, marktexploitanten en beleggingsondernemingen die een handelsplatform exploiteren, zorgen ervoor dat de regelingen, systemen en procedures waarvan sprake in de leden 1 en 3:
a) |
geschikt zijn en evenredig in verhouding tot de schaal, omvang en aard van hun bedrijfsactiviteit; |
b) |
regelmatig worden beoordeeld, ten minste via een jaarlijks uitgevoerde audit en interne evaluatie, en wanneer noodzakelijk worden bijgewerkt; |
c) |
duidelijk schriftelijk worden gedocumenteerd, inclusief alle wijzigingen of actualiseringen daarvan, ten behoeve van de naleving van deze verordening, en dat de gedocumenteerde informatie voor een periode van vijf jaar wordt bijgehouden. |
De personen waarvan sprake in de eerste alinea verstrekken op verzoek aan de bevoegde autoriteit de informatie waarvan sprake in punten b) en c) van die alinea.
Artikel 3
Preventie, monitoring en opsporing
-
1.De regelingen, systemen en procedures waarvan sprake in artikel 2, leden 1en 3:
a) |
staan de analyse, individueel en vergelijkend, toe van iedere transactie uitgevoerd en iedere order geplaatst, gewijzigd, geannuleerd of verworpen in de systemen van het handelsplatform en, in geval van personen die beroepshalve transacties regelen of uitvoeren, ook buiten een handelsplatform; |
b) |
produceren alarmen die wijzen op activiteiten die verdere analyse vereisen ten behoeve van de opsporing van potentiële handel met voorwetenschap of marktmanipulatie of poging tot handel met voorwetenschap of marktmanipulatie; |
c) |
strekken zich uit tot de volledige reeks handelsactiviteiten die door de betrokken personen worden ondernomen. |
-
2.Personen die beroepshalve transacties regelen of uitvoeren en marktexploitanten en beleggingsondernemingen die een handelsplatform exploiteren, verstrekken op verzoek aan de bevoegde autoriteit de informatie waaruit de geschiktheid en evenredigheid van hun systemen blijkt in verhouding tot de schaal, omvang en aard van hun bedrijfsactiviteit, inclusief de informatie over het niveau van automatisering van dergelijke systemen.
-
3.Marktexploitanten en beleggingsondernemingen die handelsplatforms exploiteren, gebruiken softwaresystemen en stellen procedures in werking in een mate die geschikt en evenredig is in verhouding tot de schaal, omvang en aard van hun bedrijfsactiviteit, die helpen bij de preventie en opsporing van handel met voorwetenschap, marktmanipulatie of poging tot handel met voorwetenschap of marktmanipulatie.
De systemen en procedures waarvan sprake in de eerste alinea omvatten software waarmee orderboekgegevens uitgesteld automatisch kunnen worden gelezen, opnieuw afgespeeld en geanalyseerd en dergelijke software is berekend op een omgeving van algoritmische handel.
-
4.Personen die beroepshalve transacties regelen of uitvoeren en marktexploitanten en beleggingsondernemingen die een handelsplatform exploiteren, belasten zich met het instellen en handhaven van regelingen en procedures die zorgen voor een passend niveau van menselijke analyse bij de monitoring, opsporing en identificatie van orders en transacties die handel met voorwetenschap, marktmanipulatie of poging tot handel met voorwetenschap of marktmanipulatie zouden kunnen vormen.
-
5.Marktexploitanten en beleggingsondernemingen die een handelsplatform exploiteren, belasten zich met het instellen en handhaven van regelingen en procedures die ook voor een passend niveau van menselijke analyse zorgen bij de preventie van handel met voorwetenschap, marktmanipulatie of poging tot handel met voorwetenschap of marktmanipulatie.
-
6.Een persoon die beroepshalve transacties regelt of uitvoert, heeft het recht bij schriftelijke overeenkomst aan een rechtspersoon die deel uitmaakt van dezelfde groep, de uitoefening te delegeren van de monitoring-, opsporings- en identificatiefuncties voor orders en transacties die handel met voorwetenschap, marktmanipulatie of poging tot handel met voorwetenschap of marktmanipulatie zouden kunnen vormen. De persoon die die functies delegeert, blijft volledig verantwoordelijk voor het nakomen van al zijn verplichtingen overeenkomstig deze verordening en artikel 16 van Verordening (EU) nr. 596/2014 en zorgt ervoor dat de regeling duidelijk is gedocumenteerd en de taken en verantwoordelijkheden zijn toegewezen en overeengekomen, inclusief de duur van de delegatie.
-
7.Een persoon die beroepshalve transacties regelt of uitvoert, kan bij schriftelijke overeenkomst het verrichten van de analyse van gegevens, inclusief gegevens met betrekking tot orders en transacties, en de generatie van alarmen die voor een dergelijke persoon noodzakelijk zijn om de monitoring, opsporing en identificatie te verrichten van orders en transacties die handel met voorwetenschap, marktmanipulatie of poging tot handel met voorwetenschap of marktmanipulatie zouden kunnen vormen, aan een derde („dienstverlener”) delegeren. De persoon die die functies delegeert, blijft volledig verantwoordelijk voor het nakomen van al zijn verplichtingen overeenkomstig deze verordening en artikel 16 van Verordening (EU) nr. 596/2014 en voldoet te allen tijde aan de volgende voorwaarden:
a) |
hij behoudt de deskundigheid en middelen noodzakelijk voor het doorlopend evalueren van de kwaliteit van de verleende diensten en de organisatorische toereikendheid van de dienstverleners, voor het toezien op de gedelegeerde diensten en voor het risicomanagement in verband met de delegatie van die functies; |
b) |
hij heeft rechtstreekse toegang tot alle relevante informatie met betrekking tot de analyse van gegevens en de generatie van alarmen. |
De schriftelijke overeenkomst bevat een beschrijving van de rechten en verplichtingen van de persoon die de functies delegeert waarvan sprake in de eerste alinea en die van de dienstverlener. Daarin worden ook de gronden beschreven op basis waarvan de persoon die de functies delegeert een dergelijke overeenkomst kan beëindigen.
-
8.Als onderdeel van de regelingen en procedures waarvan sprake in artikel 2, leden 1 en 3 bewaren personen die beroepshalve transacties regelen of uitvoeren en marktexploitanten en beleggingsondernemingen die een handelsplatform exploiteren, gedurende een periode van vijf jaar de informatie ter documentering van de analyse uitgevoerd met betrekking tot orders en transacties die handel met voorwetenschap, marktmanipulatie of poging tot handel met voorwetenschap of marktmanipulatie zouden kunnen vormen, welke zijn onderzocht, en de redenen voor het al dan niet indienen van een verslag over verdachte transacties en orders. Die informatie wordt op verzoek aan de bevoegde autoriteit verstrekt.
De personen waarvan sprake in de eerste alinea zorgen ervoor dat de regelingen en procedures waarvan sprake in artikel 2, leden 1 en 3, de geheimhouding van de informatie waarvan sprake in de eerste alinea waarborgen en in stand houden.
Artikel 4
Opleiding
-
1.Personen die beroepshalve transacties regelen of uitvoeren en marktexploitanten en beleggingsondernemingen die een handelsplatform exploiteren, organiseren en verstrekken effectieve en uitgebreide opleiding aan het personeel dat betrokken is bij de monitoring, opsporing en identificatie van orders en transacties die handel met voorwetenschap, marktmanipulatie of poging tot handel met voorwetenschap of marktmanipulatie zouden kunnen vormen, inclusief het personeel dat betrokken is bij de verwerking van orders en transacties. Dergelijke opleiding vindt regelmatig plaats en is geschikt en evenredig in verhouding tot de schaal, omvang en aard van het bedrijf.
-
2.Marktexploitanten en beleggingsondernemingen die een handelsplatform exploiteren, verstrekken bovendien de opleiding waarvan sprake in lid 1 aan het personeel dat betrokken is bij de preventie van handel met voorwetenschap, marktmanipulatie of poging tot handel met voorwetenschap of marktmanipulatie.
Artikel 5
Meldingsplichten
-
1.Personen die beroepshalve transacties regelen of uitvoeren en marktexploitanten en beleggingsondernemingen die een handelsplatform exploiteren, belasten zich met het instellen en handhaven van effectieve regelingen, systemen en procedures aan de hand waarvan zij, ten behoeve van de indiening van een verslag over verdachte transacties en orders, kunnen beoordelen of een order of transactie handel met voorwetenschap, marktmanipulatie of poging tot handel met voorwetenschap of marktmanipulatie zou kunnen vormen. Die regelingen, systemen en procedures houden op gepaste wijze rekening met de elementen die feitelijke handel met voorwetenschap of marktmanipulatie of een poging daartoe vormen overeenkomstig de artikelen 8 en 12 van Verordening (EU) nr. 596/2014 en met de niet-uitputtende indicatoren van marktmanipulatie waarvan sprake in bijlage I bij die verordening, zoals nader gespecificeerd in Gedelegeerde Verordening (EU) 2016/522 van de Commissie (6).
-
2.Alle personen waarvan sprake in lid 1 die betrokken zijn bij de verwerking van dezelfde order of transactie, zijn verantwoordelijk voor het beoordelen of een verslag over verdachte transacties en orders moet worden ingediend.
-
3.De personen waarvan sprake in lid 1 zorgen ervoor dat de informatie die is ingediend als onderdeel van een verslag over verdachte transacties en orders, gebaseerd is op feiten en analyse, rekening houdend met alle informatie waarover zij beschikken.
-
4.De personen waarvan sprake in lid 1 stellen procedures in werking om ervoor te zorgen dat de persoon met betrekking waartoe het verslag over verdachte transacties en orders is ingediend, en iedereen die uit hoofde van zijn functie of positie binnen de meldende persoon geen kennis dient te hebben van de indiening van een verslag over verdachte transacties en orders, er niet van op de hoogte wordt gebracht dat een verslag over verdachte transacties en orders bij de bevoegde autoriteit is of zal worden ingediend.
-
5.De personen waarvan sprake in lid 1 vullen het verslag in over verdachte transacties en orders zonder de persoon met betrekking waartoe het verslag over verdachte transacties en orders is ingediend, of iemand die er geen kennis van dient te hebben, ervan op de hoogte te brengen dat een verslag over verdachte transacties en orders zal worden ingediend, inclusief via verzoeken om informatie betreffende de persoon met betrekking waartoe het verslag over verdachte transacties en orders is ingediend, teneinde bepaalde velden in te vullen.
Artikel 6
Timing van verslagen over verdachte transacties en orders
-
1.Personen die beroepshalve transacties regelen of uitvoeren en marktexploitanten en beleggingsondernemingen die een handelsplatform exploiteren, zorgen ervoor dat zij zonder uitstel effectieve regelingen, systemen en procedures in werking stellen voor de indiening van een verslag over verdachte transacties en orders, in overeenstemming met artikel 16, leden 1 en 2, van Verordening (EU) nr. 596/2014, zodra een redelijk vermoeden van feitelijke handel met voorwetenschap of marktmanipulatie of een poging daartoe is ontstaan.
-
2.Met de regelingen, systemen en procedures waarvan sprake in lid 1 kunnen verslagen over verdachte transacties en orders in verband met transacties en orders die zich in het verleden hebben voorgedaan, worden ingediend wanneer in het licht van latere gebeurtenissen of informatie een vermoeden is ontstaan.
In dergelijke gevallen wordt door de persoon die beroepshalve transacties regelt of uitvoert en de marktexploitant en beleggingsonderneming die een handelsplatform exploiteert, in het verslag over verdachte transacties en orders aan de bevoegde autoriteit een verklaring gegeven voor het tijdsverschil tussen het ontstaan van de vermoedelijke inbreuk en de indiening van het verslag over verdachte transacties en orders overeenkomstig de specifieke omstandigheden van de zaak.
-
3.Personen die beroepshalve transacties regelen of uitvoeren en marktexploitanten en beleggingsondernemingen die een handelsplatform exploiteren, dienen bij de bevoegde autoriteit alle relevante bijkomende informatie in waarvan zij kennis krijgen nadat het verslag over verdachte transacties en orders is ingediend, en verstrekken alle informatie of elk ander document dat door de bevoegde autoriteit wordt gevraagd.
Artikel 7
Inhoud van het verslag over verdachte transacties en orders
-
1.Personen die beroepshalve transacties regelen of uitvoeren en marktexploitanten en beleggingsondernemingen die een handelsplatform exploiteren, dienen een verslag over verdachte transacties en orders in aan de hand van de template vervat in de bijlage.
-
2.De personen waarvan sprake in lid 1 die het verslag over verdachte transacties en orders indienen, vullen de informatievelden die relevant zijn voor de gemelde orders of transacties op duidelijke en nauwkeurige wijze in. Het verslag over verdachte transacties en orders bevat ten minste de volgende informatie:
a) |
identiteit van de persoon die het verslag over verdachte transacties en orders indient en, in geval van personen die beroepshalve transacties regelen of uitvoeren, ook de hoedanigheid waarin de persoon die het verslag over verdachte transacties en orders indient actief is, met name bij het handelen voor eigen rekening of uitvoeren van orders namens derden; |
b) |
beschrijving van de order of transactie, inclusief:
|
c) |
de redenen waarom de order of transactie vermoedelijk handel met voorwetenschap, marktmanipulatie of poging tot handel met voorwetenschap of marktmanipulatie vormt; |
d) |
middelen om elke persoon te identificeren die betrokken is bij de order of transactie die handel met voorwetenschap, marktmanipulatie of poging tot handel met voorwetenschap of marktmanipulatie zou kunnen vormen, inclusief de persoon die de order geplaatst of uitgevoerd heeft en de persoon namens wie de order is geplaatst of uitgevoerd; |
e) |
alle andere informatie en bewijsstukken die voor de bevoegde autoriteit relevant kunnen zijn ten behoeve van het opsporen, onderzoeken en handhaven van de regulering inzake handel met voorwetenschap, marktmanipulatie en poging tot handel met voorwetenschap en marktmanipulatie. |
Artikel 8
Middelen van doorgifte
-
1.Personen die beroepshalve transacties regelen of uitvoeren en marktexploitanten en beleggingsondernemingen die een handelsplatform exploiteren, dienen een verslag over verdachte transacties en orders, inclusief alle bewijsstukken of bijlagen, in bij de bevoegde autoriteit waarvan sprake in artikel 16, leden 1 en 3, van Verordening (EU) nr. 596/2014 met gebruikmaking van de elektronische middelen die door die bevoegde autoriteit zijn gespecificeerd.
-
2.De bevoegde autoriteiten publiceren op hun website de elektronische middelen waarvan sprake in lid 1. Die elektronische middelen waarborgen de volledigheid, integriteit en vertrouwelijkheid van de informatie tijdens de doorgifte.
Artikel 9
Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.
Zij is van toepassing vanaf 3 juli 2016.
Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.
Gedaan te Brussel, 9 maart 2016.
Voor de Commissie
De voorzitter
Jean-Claude JUNCKER
-
Richtlijn 2014/65/EU van het Europees Parlement en de Raad van 15 mei 2014 betreffende markten voor financiële instrumenten en tot wijziging van Richtlijn 2002/92/EG en Richtlijn 2011/61/EU (PB L 173 van 12.6.2014, blz. 349).
-
Richtlijn 95/46/EG van het Europees Parlement en de Raad van 24 oktober 1995 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens (PB L 281 van 23.11.1995, blz. 31).
-
Verordening (EU) nr. 1095/2010 van het Europees Parlement en de Raad van 24 november 2010 tot oprichting van een Europese toezichthoudende autoriteit (Europese Autoriteit voor effecten en markten), tot wijziging van Besluit nr. 716/2009/EG en tot intrekking van Besluit 2009/77/EG van de Commissie (PB L 331 van 15.12.2010, blz. 84).
-
Richtlijn 2013/34/EU van het Europees Parlement en van de Raad van 26 juni 2013 betreffende de jaarlijkse financiële overzichten, geconsolideerde financiële overzichten en aanverwante verslagen van bepaalde ondernemingsvormen, tot wijziging van Richtlijn 2006/43/EG van het Europees Parlement en de Raad en tot intrekking van Richtlijnen 78/660/EEG en 83/349/EEG van de Raad (PB L 182 van 29.6.2013, blz. 19).
-
Gedelegeerde Verordening (EU) 2016/522 van de Commissie van 17 december 2015 tot aanvulling van Verordening (EU) nr. 596/2014 van het Europees Parlement en de Raad met betrekking tot een vrijstelling voor bepaalde publieke organen en centrale banken in derde landen, de indicatoren van marktmanipulatie, de openbaarmakingsdrempels, de bevoegde autoriteit voor kennisgevingen van uitstel, de toestemming voor handel tijdens afgesloten perioden en typen aan te melden transacties van leidinggevenden (PB L 88 van 5.4.2016, blz. 1).
BIJLAGE
Template voor het verslag over verdachte transacties en orders
AFDELING 1 — IDENTITEIT VAN DE ENTITEIT/PERSOON DIE HET VERSLAG OVER VERDACHTE TRANSACTIES EN ORDERS INDIENT |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personen die beroepshalve transacties regelen of uitvoeren/Marktexploitanten en beleggingsondernemingen die een handelsplatform exploiteren — Vermeld in elk geval: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Naam van de natuurlijke persoon |
[Voornaam (voornamen) en familienaam (familienamen) van de natuurlijke persoon die binnen de indienende entiteit belast is met de indiening van het verslag over verdachte transacties en orders.] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Positie binnen de meldende entiteit |
[Positie van de natuurlijke persoon die binnen de indienende entiteit belast is met de indiening van het verslag over verdachte transacties en orders.] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Naam van de meldende entiteit |
[Volledige naam van de meldende entiteit, inclusief voor rechtspersonen:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Adres van de meldende entiteit |
[Volledig adres (bv. straat, straatnummer, postcode, stad, deelstaat/provincie) en land.] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Handelingshoedanigheid van de entiteit ten aanzien van de orders of transacties die handel met voorwetenschap, marktmanipulatie of poging tot handel met voorwetenschap of marktmanipulatie zouden kunnen vormen |
[Beschrijving van de hoedanigheid waarin de meldende entiteit handelde ten aanzien van de orders of transacties die handel met voorwetenschap, marktmanipulatie of poging tot handel met voorwetenschap of marktmanipulatie zouden kunnen vormen, bv. het uitvoeren van orders namens klanten, het handelen voor eigen rekening, de exploitatie van een handelsplatform of beleggingsonderneming met systematische interne afhandeling.] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Type handelsactiviteit (marketmaking, arbitrage enz.) en type door de meldende entiteit verhandeld instrument (effecten, derivaten enz.) |
(Indien beschikbaar) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Verhouding tot de persoon met betrekking waartoe het verslag over verdachte transacties en orders wordt ingediend |
[Beschrijving van alle zakelijke, contractuele of organisatorische regelingen of omstandigheden of verhoudingen.] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aanspreekpunt voor een bijkomend verzoek om informatie |
[Contactpersoon binnen de meldende entiteit voor een bijkomend verzoek om informatie met betrekking tot dit verslag (bv. compliancefunctionaris) en relevante contactgegevens:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
AFDELING 2 — TRANSACTIE/ORDER |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beschrijving van het financieel instrument: |
[Beschrijf het financieel instrument dat het voorwerp is van het verslag over verdachte transacties en orders en geef:
[Extra elementen voor orders en transacties in verband met otc-derivaten (De lijst van onderstaande gegevens is niet exhaustief)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Datum en tijdstip van transacties of orders die handel met voorwetenschap, marktmanipulatie of poging tot handel met voorwetenschap of marktmanipulatie zouden kunnen vormen |
[Vermeld datum(s) en tijdstip(pen) van de order(s) of transactie(s) en de tijdzone.] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Markt waarop de order of transactie plaatsvond |
[Vermeld:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Plaats (land): |
[Volledige naam van het land en de ISO 3166-1-landcode met twee tekens.] [Vermeld:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beschrijving van de order of transactie |
[Beschrijf ten minste de volgende kenmerken van de gemelde order(s) of transactie(s):
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
AFDELING 3 — BESCHRIJVING VAN DE AARD VAN HET VERMOEDEN |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aard van het vermoeden |
[Vermeld het type inbreuk dat de gemelde orders of transacties zouden kunnen vormen:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Redenen voor het vermoeden |
[Beschrijving van de activiteit (transacties en orders, manier van plaatsen van de orders of uitvoeren van de transactie en de kenmerken van de orders en transacties die deze verdacht maken) en de wijze waarop de zaak onder de aandacht van de meldende persoon is gekomen, en de redenen voor het vermoeden. Bij wijze van niet-exhaustieve richtcriteria, kan de beschrijving omvatten:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
AFDELING 4 — IDENTITEIT VAN DE PERSOON WAARVAN DE ORDERS OF TRANSACTIES HANDEL MET VOORWETENSCHAP, MARKTMANIPULATIE OF POGING TOT HANDEL MET VOORWETENSCHAP OF MARKTMANIPULATIE ZOUDEN KUNNEN VORMEN („VERDACHTE PERSOON”) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Naam |
[Voor natuurlijke personen: de voornaam (voornamen) en de familienaam (familienamen).] [Voor rechtspersonen: volledige naam inclusief de rechtsvorm als vastgesteld in het register van het land ingevolge het recht waarvan deze is opgericht, indien toepasselijk, en de identificatiecode voor juridische entiteiten (LEI) in overeenstemming met de ISO 17442 LEI-code, indien toepasselijk.] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geboortedatum |
[Alleen voor natuurlijke personen.] [jjjj-mm-dd] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nationaal identificatienummer (indien van toepassing) |
[Indien van toepassing in de betrokken lidstaat.] [Getallen en/of tekst] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Adres |
[Volledig adres (bv. straat, straatnummer, postcode, stad, deelstaat/provincie) en land.] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Informatie over de beroepsbezigheid:
|
[Informatie over de beroepsbezigheid van de verdachte persoon, afkomstig uit informatiebronnen waarover de meldende entiteit intern beschikt (bv. rekeningendocumentatie in geval van klanten, personeelsinformatiesysteem in geval van een werknemer van de meldende entiteit).] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rekeningnummer(s) |
[Nummers van de geld- en effectenrekening(en), alle gemeenschappelijke rekeningen of alle volmachten op de rekening die de verdachte entiteit/persoon bezit.] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klantenidentificatiecode overeenkomstig de transactiemelding ingevolge Verordening (EU) nr. 600/2014 betreffende markten in financiële instrumenten (of elke andere identificatiecode) |
[Ingeval de verdachte persoon een klant is van de meldende entiteit.] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Relatie met de emittent van de betrokken financiële instrumenten (indien van toepassing en indien bekend) |
[Beschrijving van alle zakelijke, contractuele of organisatorische regelingen of omstandigheden of relaties] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
AFDELING 5 — EXTRA INFORMATIE |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Achtergrond of alle andere informatie die door de meldende entiteit relevant wordt geacht voor het verslag |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
[De volgende lijst is niet exhaustief.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
AFDELING 6 – BIJGEVOEGDE DOCUMENTATIE |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
[Vermeld de bewijstukken en gegevens die bij dit verslag over verdachte transacties en orders worden gevoegd. Dit kunnen zijn: e-mails, registraties van gesprekken, order/transactiegegevens, bevestigingen, makelaarsrapporten, volmachtdocumenten en mediacommentaar indien relevant. Indien de gedetailleerde informatie over de orders/transacties waarvan sprake in afdeling 2 van deze template in een afzonderlijke bijlage wordt verstrekt, de titel van die bijlage vermelden.] |
Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.