Studie: online gepersonaliseerd adverteren via ‘tracking’ overbodig
Uit onderzoek van denktank Autonomy, in opdracht van de Europese Groenen, blijkt dat online gepersonaliseerd adverteren gebaseerd op tracking (het volgen van internetgebruikers) behalve ongewenst ook volledig overbodig is. Het onderzoek laat zien dat er betere alternatieven beschikbaar zijn. Zo blijkt dat een verbod op tracking, in tegenstelling tot wat bedrijven als Google en Facebook beweren, niet zou leiden tot verlies van inkomsten bij adverteerders of het MKB.
Kim van Sparrentak @kimvsparrentak
Europarlementariër
GroenLinks-Europarlementariër Kim van Sparrentak: “Techbedrijven verzinnen steeds excuses en manieren om ons continu te volgen en persoonlijke informatie te verzamelen. Maar dit onderzoek laat zien dat dit soort online monitoring niet eens meer oplevert voor adverteerders. Hoog tijd dat de EU optreedt en gepersonaliseerde advertenties op basis van dataverzameling verbiedt.”
Verder onderzoekt de studie ook de nieuwste manieren van dataverzameling door techbedrijven. Zo kondigden Google en Apple eerder dit jaar, in reactie op maatschappelijke druk, aan om te stoppen met het gebruik van third party tracking op basis van cookies. Hierbij gaat het om het volgen van het surfgedrag van internetgebruikers, ook wanneer zij niet op hun website zitten. Inmiddels gebruiken of ontwikkelen deze bedrijven andere manieren van dataverzameling, maar waarbij privacy van gebruikers net zo goed geschonden wordt.
“Het verzamelen van data is totaal onnodig om relevante advertenties te laten zien. Dit laat weer zien dat we het probleem aan moeten pakken bij de bron, met strenge regels, anders verandert het huidige systeem nooit. Bij de EU-internetwetgeving die nu op tafel ligt moeten we duidelijke grenzen stellen, ook als die tegen de financiële belangen van de grote techbedrijven ingaan”, besluit Van Sparrentak.
Lees het onderzoek hier.