Gemeenschappelijk Europees luchtruim: emissies verlagen en vertragingen verminderen

Met dank overgenomen van Europees Parlement (EP) i, gepubliceerd op woensdag 7 juli 2021, 9:00.

Europarlementariërs willen het EU-luchtruimbeheer moderniseren om het efficiënter en groener te maken. Bekijk onze video.

Link naar de video: Kortere, snellere en groenere vluchten

(Duur van de video:01:59)

Het actualiseren van de regels voor het gemeenschappelijk Europees luchtruim (SES) zou de luchtvaartsector moeten helpen efficiënter te worden, door kortere vluchten via meer directe routes te garanderen en zo de uitstoot van broeikasgassen te verminderen, aldus Europarlementariërs.

Het initiatief voor het gemeenschappelijk Europees luchtruim werd gelanceerd in 1999, in een periode die werd gekenmerkt door een grote toename van het aantal vluchten en toenemende vertragingen, wat de noodzaak van betere coördinatie duidelijk maakte.

EP-leden willen dat de regels worden hervormd om het Europees luchtruim minder gefragmenteerd te maken en het luchtverkeersbeheer te verbeteren - om de veiligheid en efficiëntie te vergroten, de kosten te verlagen en het milieu ten goede te komen. Momenteel mogen luchtvaartmaatschappijen niet rechtstreeks van het vertrekpunt naar het landingspunt vliegen.

Europarlementariërs zeggen dat de regels voor het beheer van het luchtruim verder moeten worden ontwikkeld en aangepast aan de veranderende markten, de nieuwe digitale omgeving en de Europese Green Deal. Ze dringen aan op nieuwe regels die zouden helpen om de uitstoot van broeikasgassen tot 10 procent te verminderen, door langere routes te vermijden en schonere technologieën te promoten.

Ze willen ook het Europese luchtruim concurrerender maken en ondersteuning bieden bij het kiezen van luchtverkeersdienstverleners en andere luchtvaartnavigatiediensten zoals communicatie- en meteorologische diensten door middel van concurrerende aanbestedingen.

Achtergrond

De huidige regels voor het gemeenschappelijk Europees luchtruim dateren van 2009. De Commissie heeft in 2013 een herziening voorgesteld, die in 2014 door het Parlement is aangenomen. Nadat de Raad geen overeenstemming kon bereiken, heeft de Commissie in 2020 een upgrade voorgesteld in overeenstemming met de Europese Green Deal.

Op 17 juni 2021 heeft de Commissie vervoer en toerisme haar onderhandelingsmandaat over de hervorming van het gemeenschappelijk Europees luchtruim geactualiseerd en haar standpunt ingenomen over de uitbreiding van het mandaat van het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart om als prestatiebeoordelingsorgaan op te treden. Nadat dit laatste standpunt in de plenaire vergadering van juli werd aangekondigd, zijn de leden van het Europees Parlement klaar voor onderhandelingen met de Raad.

Lees meer

Productinformatie

REF.: 20210701STO07547