Council conclusions: Recovery and transformation of Europe’s media
De Raad i heeft conclusies goedgekeurd ter ondersteuning van het herstel en de transformatie van de Europese mediasector.
De audiovisuele media en de nieuwsmedia zijn belangrijke economische actoren, met een jaaromzet die door de Europese Commissie i op € 193 miljard wordt geraamd. Beide sectoren hebben te lijden gehad van de coronacrisis. De reclame-inkomsten zijn met meer dan 20% gedaald en de Europese bioscopen hebben enorme verliezen geleden. Daarom wordt de lidstaten verzocht gebruik te maken van de herstel- en veerkrachtfaciliteit - het financiële instrument van de EU i om de gevolgen van de crisis aan te pakken - en te investeren in een versnelde digitale en groene transformatie van de nieuwsmedia en de audiovisuele media.
De rol van de nieuwsmedia en de audiovisuele media bij het verstrekken van accurate informatie en amusement is van groot belang voor het democratische debat en de culturele diversiteit in Europa. Deze sectoren staan echter voor enorme uitdagingen, zoals veranderingen in de kijkgewoonten en verlies aan reclame-inkomsten. COVID-19 heeft beide sectoren extra onder druk gezet. De conclusies die wij vandaag hebben aangenomen, bevatten duidelijke stappen om hen te helpen snel te herstellen en sterker uit de crisis te komen.
De ministers vragen ook om inspanningen waardoor de audiovisuele sector gemakkelijker Europese en internationale markten en publieken kan bereiken. Een grotere verspreiding van Europese inhoud in Europa en wereldwijd vereist een vlotte samenwerking op het gebied van productie en distributie. Ondersteuning van grensoverschrijdende samenwerking tussen actoren op de audiovisuele markt is eveneens van cruciaal belang.
Het actieplan bevat een aantal initiatieven om de audiovisuele media en de nieuwsmedia te ondersteunen. Het geplande initiatief MEDIA INVEST voorziet in € 400 miljoen om investeringen in de audiovisuele sector te ondersteunen. De nieuwsmedia zullen profiteren van de leningen en investeringen van het NEWS-initiatief. Een interactief digitaal instrument zal mediabedrijven helpen na te gaan wat de meest geschikte financiële steunregeling is.
Achtergrond en volgende stappen
De conclusies sluiten aan bij het actieplan dat de Commissie op 3 december 2020 heeft gepresenteerd. De 10 concrete acties daarin zijn toegespitst op 3 actiegebieden om de mediasector te helpen herstellen en te transformeren en om Europese burgers en bedrijven inspraak te geven.