Visserijcontroles: verplicht camera’s op bepaalde schepen tegen overtredingen

Met dank overgenomen van Europees Parlement (EP) i, gepubliceerd op donderdag 11 maart 2021.

Het EP nam vandaag de onderhandelingspositie aan voor een nieuw systeem voor visserijcontroles, een hervorming van regels voor visserijactiviteiten die gelden sinds 2010.

Met 401 stemmen voor, 247 stemmen tegen en 47 onthoudingen kwamen de Europarlementariërs overeen dat nieuwe technologieën gebruikt moeten worden om visregels beter te handhaven en de veiligheid en transparantie te verbeteren. Zij dringen er ook op aan dat consumenten moeten weten wanneer, waar en hoe het product dat zij kopen gevangen is.

Het gebruik van camera’s aan boord moet verplicht worden voor een “minimaal percentage” van de schepen langer dan 12 meter en die zijn geoormerkt als “een serieus risico tot niet-naleving” van de regels. Hiermee moeten controles op de aanlandplicht gedaan worden. De apparatuur wordt ook opgelegd als sanctie tegen alle schepen die twee of meer overtredingen hebben begaan. Schepen die cameratoezicht op vrijwillige basis toepassen moeten stimulansen aangeboden krijgen, zoals aanvullende quota of het kwijtschelden van overtredingspunten.

De leden steunen het voorstel voor geharmoniseerde sancties en eisen dat een “EU-register” van overtredingen opgezet wordt om informatie van de lidstaten te bundelen. Men roept ook op tot een “passend sanctiesysteem” voor overtredingen door recreatieve vissers.

Minder afval, veiligheid op zee verhogen en transparantie

In lijn met de Boer-tot-bord-strategie van de EU eist het Europees Parlement dat de herkomst van visserij- en aquacultuurproducten traceerbaar is door de hele voedselketen, ook verwerkte en geïmporteerde producten. Gegevens over de vissoort, locatie, datum en tijd van vangst en het type vistuig dat gebruikt is moeten beschikbaar worden gemaakt.

Om zwerfvuil op zee tegen te gaan zijn de Europarlementariërs akkoord met de verplichting voor schepen om de nationale autoriteiten op de hoogte te stellen bij verlies van vistuig. Daarnaast dienen de schepen uitgerust te zijn met de benodigdheden om het verloren tuig terug te halen.

Alle schepen dienen ook uitgerust te zijn met geolocatie-apparatuur, waarmee zij automatisch gelokaliseerd en geïdentificeerd kunnen worden. Dit is noodzakelijk om de veiligheid op zee te verhogen, stelt de aangenomen tekst.

Het EP stelt ook voor de geaccepteerde foutmarge te verhogen op het gewicht van enkele vissoorten die aan boord door de vissers wordt geschat (tolerantiemarge).

Quote

Rapporteur Clara Aguilera (S&D, Spanje) zei: “We hebben een belangrijke stap gezet richting gemeenschappelijke regels. Visserij-inspecties in Spanje moeten niet anders zijn dan in Denemarken, Polen of Italië. Dit moest gelijkgetrokken worden en efficiënter gaan, zonder dat het leidt tot meer bureaucratie voor de sector.”

Vervolg

Na de stemming van vandaag is het Europees Parlement klaar om te beginnen aan de onderhandelingen met de lidstaten. Volgens het huidige voorstel krijgen operators vier jaar de tijd om hun schepen uit te rusten met de nieuwe technologieën voordat de regels in werking treden.

Achtergrond

Op 5 februari nam de Visserijcommissie haar standpunt in over het EU-systeem voor visserijcontroles aan. Het voorstel herziet vijf bestaande verordeningen en harmoniseert controle- en inspectiesystemen en sancties tussen de EU-lidstaten.


1.

Relevante EU dossiers