Voornaamste resultaten
Onderwijs
Op basis van een achtergrondnota van het voorzitterschap debatteerden de ministers van Onderwijs over hoe de uit de crisis geleerde lessen kunnen worden meegenomen in toekomstige besluiten. Er werd ook gesproken over mogelijke innovaties in onderwijs en opleiding, en over plannen ter voorbereiding van het volgende school- en academiejaar.
Een crisis kan ook een kans zijn om te leren. De lessen die we de afgelopen maanden hebben geleerd, moeten ons inspireren om uitdagingen om te zetten in kansen. Het gebruik van online-leeractiviteiten zal alleen nog maar toenemen, en we moeten kijken hoe we innovatie en technologie kunnen inzetten om tot hoogwaardig en inclusief onderwijs te komen. We moeten onze inspanningen richten op verdere digitalisering, en tegelijkertijd zorgen voor gelijke kansen en welzijn.
Blaženka Divjak, minister van Wetenschap en Onderwijs van Kroatië
EU-onderwijsministers kijken welke lessen er zijn geleerd en bespreken innovaties
De ministers wezen op de positieve houding van leerlingen, studenten en leerkrachten ten opzichte van afstandsonderwijs. Toch waren ze het er in grote lijnen ook over eens dat voor online onderwijs en opleiding betere digitale vaardigheden, moderne technologische apparatuur en een bredere toepassing van digitale onderwijs- en leertechnologieën nodig zijn.
De ministers bespraken een aantal uitdagingen, zoals de sociale inclusie van alle leerlingen en studenten, met name die uit kansarme milieus, de beschikbaarheid van digitale apparatuur en internettoegang, en cyberbeveiliging. Ook het ervoor zorgen dat leerkrachten, leerlingen en studenten over de nodige digitale vaardighedenbeschikken, werd als een aanzienlijke uitdaging genoemd.
De lidstaten werken aan plannen voor het volgende school-/academiejaar. Veel ministers waren het er echter over eens dat definitieve besluiten van de epidemiologische situatie zullen afhangen.
Uit de bespreking bleek dat er op dit moment geen aanwijzingen zijn dat de heropening van onderwijs- en opleidingsinstellingen tot meer (bevestigde) COVID-19-gevallen in de EU-lidstaten heeft geleid.
Tot slot werd door een groot aantal van de ministers benadrukt dat afstandsonderwijs nooit de plaats in kan nemen van de interactieve en sociale onderwijs- en leerervaring van contactonderwijs.
Videoconferentie van de ministers van Onderwijs, 23 juni 2020 - persconferentie
COVID‑19-pandemie (coronavirus) (achtergrondinformatie)
Informatie over de zitting
Zitting nr. VC-EYCS-230620
23 juni 2020
15:00
Na afloop (documenten)
Deelnemerslijst Dit document is momenteel alleen beschikbaar in de volgende talen: