Met dank overgenomen van Raad van de Europese Unie (Raad) i, gepubliceerd op dinsdag 23 juni 2020, 12:00.

Voornaamste resultaten

Onderwijs

Op basis van een achtergrondnota van het voorzitterschap debatteerden de ministers van Onderwijs over hoe de uit de crisis geleerde lessen kunnen worden meegenomen in toekomstige besluiten. Er werd ook gesproken over mogelijke innovaties in onderwijs en opleiding, en over plannen ter voorbereiding van het volgende school- en academiejaar.

Blaženka Divjak, minister van Wetenschap en Onderwijs van Kroatië

Een crisis kan ook een kans zijn om te leren. De lessen die we de afgelopen maanden hebben geleerd, moeten ons inspireren om uitdagingen om te zetten in kansen. Het gebruik van online-leeractiviteiten zal alleen nog maar toenemen, en we moeten kijken hoe we innovatie en technologie kunnen inzetten om tot hoogwaardig en inclusief onderwijs te komen. We moeten onze inspanningen richten op verdere digitalisering, en tegelijkertijd zorgen voor gelijke kansen en welzijn.

Blaženka Divjak, minister van Wetenschap en Onderwijs van Kroatië

EU-onderwijsministers kijken welke lessen er zijn geleerd en bespreken innovaties

De ministers wezen op de positieve houding van leerlingen, studenten en leerkrachten ten opzichte van afstands­onderwijs. Toch waren ze het er in grote lijnen ook over eens dat voor online onderwijs en opleiding betere digitale vaardigheden, moderne technologische apparatuur en een bredere toepassing van digitale onderwijs- en leer­technologieën nodig zijn.

De ministers bespraken een aantal uitdagingen, zoals de sociale inclusie van alle leerlingen en studenten, met name die uit kansarme milieus, de beschikbaarheid van digitale apparatuur en internettoegang, en cyberbeveiliging. Ook het ervoor zorgen dat leerkrachten, leerlingen en studenten over de nodige digitale vaardighedenbeschikken, werd als een aanzienlijke uitdaging genoemd.

De lidstaten werken aan plannen voor het volgende school-/academiejaar. Veel ministers waren het er echter over eens dat definitieve besluiten van de epidemiologische situatie zullen afhangen.

Uit de bespreking bleek dat er op dit moment geen aanwijzingen zijn dat de heropening van onderwijs- en opleidings­instellingen tot meer (bevestigde) COVID-19-gevallen in de EU-lidstaten heeft geleid.

Tot slot werd door een groot aantal van de ministers benadrukt dat afstands­onderwijs nooit de plaats in kan nemen van de interactieve en sociale onderwijs- en leerervaring van contact­onderwijs.

Videoconferentie van de ministers van Onderwijs, 23 juni 2020 - persconferentie

COVID‑19-pandemie (coronavirus) (achtergrond­informatie)

Informatie over de zitting

Zitting nr. VC-EYCS-230620

23 juni 2020

15:00

Na afloop (documenten)

Deelnemerslijst Dit document is momenteel alleen beschikbaar in de volgende talen:

EN