De Nationale Ombudsman wijst op kloof in samenleving door slecht bereikbare overheid
DEN HAAG (PDC i) - De overheid is voor een grote groep Nederlanders slecht bereikbaar. Hierdoor ontstaat er een kloof in de samenleving. Dat stelt de Nationale Ombudsman i, Reinier van Zutphen i, vandaag op een congres met als thema 'Wie doet er mee in 2030?' Op het congres sprak de Ombudsman onder andere met de minister-president over hoe de relatie tussen de burger en de overheid de komende tien jaar kan verbeteren. Van Zutphen pleit voor een hulploket in elke gemeente waar burgers met allerlei vragen naar toe kunnen.
Steeds meer burgers raken de weg kwijt in het spinnenweb van de overheid. Het gaat om een groep van zo'n 2 tot 2,5 miljoen mensen die achterblijven. Burgers die verdwalen en vastlopen in de samenleving worden te vaak aan hun lot overgelaten. Volgens de Ombudsman zijn de regels van de overheid te ingewikkeld geworden, ook voor steeds meer 'zelfredzame mensen'. Bekende probleemgevallen zijn de Belastingdienst, het UWV en het CBR. Burgers hebben hier te maken met lange wachtrijen en ingewikkelde procedures. Daarnaast is het vaak onduidelijk waar mensen met klachten of problemen terecht kunnen. Hierdoor ontstaat er zowel een kloof tussen de burgers en de overheid, als ook tussen de mensen die wel meekunnen met het systeem en de mensen die achterblijven.
De Nationale Ombudsman i helpt de burger te beschermen tegen wangedrag van de overheid. De ombudsman behandelt klachten en kan zelfstandig een onderzoek in stellen. Jaarlijks brengt de Nationale ombudsman een verslag uit van zijn werkzaamheden.
Bron: ANP, Trouw