Bemanning binnenvaart mag in heel Europa aan de slag
Op 7 juni 2016 heeft de Raad i een algemene oriëntatie aangenomen over een ontwerp-richtlijn voor de erkenning van professionele kwalificaties voor de binnenvaart. Dit voorstel moet nieuwe loopbaanperspectieven bieden en de mobiliteit van werknemers in deze sector bevorderen. Er komt een gemeenschappelijk systeem van certificaten voor de gehele bemanning, van leerlingen tot schippers. Certificaathouders mogen hun beroep op alle Europese binnenwateren uitoefenen.
Fotograaf: Twan de Veer
Mobiliteit van werknemers vergroten
Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu en voorzitter van de Transportraad in Luxemburg: 'Dankzij dit nieuwe EU-certificaat kunnen bemanningsleden van binnenvaartschepen zonder beperkingen in heel Europa aan de slag. Nieuwkomers kunnen dit certificaat verkrijgen wanneer ze aantonen dat ze beschikken over de brede kennis en vaardigheden die op Europees niveau zijn vastgesteld. Dit vergroot de mobiliteit van werknemers in de sector en vermindert de tekorten aan gekwalificeerd personeel.'
Eén systeem voor alle bemanningsleden
De EU-wetgeving over wederzijdse erkenning geldt momenteel alleen voor schippers, en alleen wanneer zij op andere rivieren en kanalen dan de Rijn werkzaam zijn. De overige leden van de dekbemanning vallen onder de horizontale richtlijn over de erkenning van professionele kwalificaties. Met de ontwerp-richtlijn wordt een enkel systeem in het leven geroepen dat van toepassing is op alle leden van de dekbemanning die werkzaam zijn op alle binnenwateren die onder de reikwijdte van de richtlijn vallen, dus ook de Rijn. Op verzoek van de sector en de EU-lidstaten wordt met het nieuwe systeem een op competenties gebaseerd kader ingevoerd, vergelijkbaar met de kaders die voor andere vervoerswijzen worden gebruikt.
Betere loopbaanmogelijkheden
In het nieuwe systeem zullen naar verwachting minder belemmeringen zijn voor een loopbaan in de binnenvaart. De loopbaanperspectieven verbeteren, waardoor het beroep aan aantrekkingskracht wint. Automatische wederzijdse erkenning maakt het voor mensen gemakkelijker een baan te vinden, ongeacht waar deze wordt aangeboden. Bedrijven kunnen eenvoudiger personeel uit heel Europa werven. De grotere belangstelling voor het beroep maakt uitbreiding van bedrijjven gemakkelijker De hele sector zou hiervan kunnen profiteren. Op competenties gebaseerde kwalificaties zullen naar verwachting ook de veiligheid vergroten en de kosten van ongevallen verminderen.
Versterking rol CESNI
Net zoals bij de richtlijn over de technische eisen voor binnenvaartschepen, is ook bij deze ontwerp-richtlijn het CESNI (Europees Comité voor de opstelling van standaarden voor de binnenvaart) nauw betrokken. Het CESNI is een internationaal orgaan dat is opgericht onder leiding van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR). En diverse normen ontwikkelt op het gebied van professionele kwalificaties voor de Unie en de CCR. Zodra een norm beschikbaar komt, wordt een verwijzing ernaar in de richtlijn opgenomen.
Verschillende omstandigheden lidstaten
De algemene oriëntatie gaat uit van een zekere mate van proportionaliteit in de richtlijn om rekening te houden met lidstaten waar weinig of geen binnenvaart plaatsvindt. In deze gevallen, wanneer aan objectieve criteria wordt voldaan, wordt van lidstaten niet vereist dat zij de richtlijn of delen ervan in nationale wetgeving omzetten.
Inwerkingtreding
De aangenomen algemene oriëntatie is voor de Raad het uitgangspunt voor de debatten met het Europees Parlement i. Het Parlement heeft zijn standpunt nog niet bepaald. Beide instellingen moeten evenwel overeenstemming over de tekst bereiken alvorens deze in werking kan treden.
Vervoer over binnenwateren stimuleren
De binnenvaart is bij uitstek een kosteneffectieve en milieuvriendelijke wijze van vervoer. De ontwerp-richtlijn is een van de maatregelen om de kwaliteit van de binnenvaart te verbeteren en het gebruik ervan te bevorderen, met name voor het vrachtvervoer (NAIADES II-pakket).