De toekomst van mobiliteit in Europa
Is Europa klaar voor een nieuw tijdperk van transport en logistiek? Dat is de centrale vraag bij de informele bijeenkomst van Europese Milieu- en Transportministers op 14 en 15 april in Amsterdam. Voor het eerst in de geschiedenis gaan de ministers samen het gesprek aan over smart en green mobility.
Sterkere concurrentiepositie Europa
Innovatie is een centraal thema tijdens het Nederlandse EU-voorzitterschap. En een belangrijke drijfveer voor duurzame groei, in het bijzonder in de sector van transport en logistiek. Door te investeren in slimme en groene oplossingen in mobiliteit kan Europa:
-
-haar concurrentiepositie versterken;
-
-nieuwe banen creëren;
-
-optimaal gebruikmaken van technologische vooruitgang;
-
-beleid ontwikkelen dat inspeelt op de klimaatverandering;
-
-luchtvervuiling beperken.
Transport: zelfrijdende auto’s en truck platooning
Smart mobility staat voor zelfrijdende auto’s die dankzij technologie met elkaar en verkeercentrales kunnen communiceren en truck platooning. Bij truck platooning rijden slimme vrachtwagens op korte afstand van elkaar. Daardoor kunnen ze beter gebruikmaken van de weg en tijd en brandstof besparen. De transportministers van de 28 lidstaten spreken hier ’s morgens in het Scheepvaartmuseum voor het eerst op politiek niveau over. Ook aanwezig is de secretaris-generaal van ACEA, waarin alle Europese autofabrikanten zijn vertegenwoordigd.
Verschillen in aanpak, regels en infrastructuur opheffen
De ontwikkelingen voor smart mobility gaan razendsnel. Maar (internationale) regelgeving staat de introductie van deze voertuigen in de weg. Er zijn veel vragen over aansprakelijkheid, cybersecurity, data, privacy en impact op de infrastructuur. Europese samenwerking is van belang om de verschillen in aanpak, infrastructuur en regels op te heffen.
Milieu: maatregelen voor duurzamere mobiliteit
Diezelfde ochtend gaan de EU-ministers voor milieu in gesprek over oplossingen die mobiliteit en transport verduurzamen (COP21) is afgesproken om de CO2-uitstoot in alle sectoren te beperken. Zo ook in de transportsector, die nu ongeveer 25% van alle CO2-emissie in de EU veroorzaakt. Dat moet in 2050 met 60% zijn verminderd. Wegtransport moet daarbij een belangrijke bijdrage leveren. De EU-ministers bespreken hoe zij de overgang naar schone voertuigen en brandstoffen in de EU gaan versnellen en verbreden.
Bezoek aan Innovation Expo
’s Middags stappen alle transportministers in een zelfrijdende auto van een Europese fabrikant. Die brengt hen naar het Eye, waar zij een bezoek brengen aan de Innovation Expo. Dat is een showcase van meer dan 200 innovatieve projecten op het gebied van stedelijk ontwerp, mobiliteit, circulaire economie, voedselproductie, logistiek en watermanagement. De bewindslieden zien dan met eigen ogen welke innovaties er zijn op het gebied van slimme en duurzame mobiliteit. Daarna gaan de ministers van transport en milieu naar het Scheepvaartmuseum om te discussiëren over de toekomst van smart en green mobility.
Emissies in luchtvaart en scheepvaart verminderen
Op 15 april zetten de transport- en milieuministers hun gezamenlijke sessie voort. Zij bespreken dan de mondiale CO2-emissies van de lucht- en scheepvaart. Lucht- en scheepvaart veroorzaken nu ieder 2% van de totale CO2-uitstoot. Door hun verwachte groei zal deze uitstoot zonder aanvullende maatregelen aanzienlijk stijgen. Tijdens de bijeenkomst bekijken de ministers wat de EU kan doen om tot wereldwijde afspraken te komen, zodat ook deze sectoren bijdragen aan de doelen van het klimaatakkoord in Parijs.