Hoe kijkt en deelt Europa straks films en series?
Meer dan 300 beleidsmakers, filmproducenten, mediabedrijven en filmdistributeurs uit heel Europa i ontmoeten elkaar op 3 en 4 maart in Amsterdam Onderwerp: de toekomst van het mediagebruik in Europa. Het ministerie van van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap organiseert de conferentie als onderdeel van het Nederlandse EU-voorzitterschap.
Foto: Miki Yoshihito
Europese producties verspreiden
Op de conferentie ‘Positie van de Europese audiovisuele Werken in een Globale Markt’ gaat het om het bevorderen van de verspreiding van Europese audiovisuele producties, zoals films, tv-series en documentaires.
Films kijken: hoe en wanneer je maar wilt
Medialandschap en kijkgedrag van het publiek veranderen snel. Vooral jongeren kijken anders: ze gebruiken verschillende apparaten om films, tv-series en documentaires te zien en bepalen zelf wanneer ze kijken. Diensten als Netflix en Amazon spelen hierop in en timmeren wereldwijd hard aan de weg. Dat heeft gevolgen voor Europese mediabedijven. Zij moeten manier vinden om geen terrein te verliezen.
Nieuwe maatregelen
Tijdens de conferentie spreken verschillende Europese mediaorganisaties over nieuwe EU-kaders voor audiovisuele massamedia. Voor de deelnemers zijn er sessies met sprekers van internationale mediabedrijven als Netflix, Dailymotion en Endemol. Daarbij gaat het onder meer over nieuwe, grensoverstijgende ‘storytelling’-technieken op digitale platformen, internationale coproducties en het bereiken van een internationaal publiek. Ook wordt besproken over de impact van ‘draagbare’ online content . Producties zijn niet gebonden aan landsgrenzen.
Bekijk het programma van de conferentie.
Cinema2020
Eind maart vindt in het Eye Institute in Amsterdam een geassocieerd congres plaats. ‘Cinema2020 - the Future of Cinema’ richt zich op de toekomst van digitale filmvertoning, distributie en productie.