Toepassing van het EU-recht: prestaties van de lidstaten in 2013
Europese Commissie
Persbericht
Brussel, 1 oktober 2014
Toepassing van het EU-recht: prestaties van de lidstaten in 2013
De afgelopen jaren is het aantal lopende inbreukprocedures duidelijk gedaald, en het aantal zaken dat middels probleemoplossingsmechanismen als EU Pilot is opgelost, is gestegen, volgens het net door de Europese Commissie gepubliceerde 31e jaarlijkse verslag over de controle op de toepassing van het EU-recht . Hieruit blijkt de vastbeslotenheid van de Commissie om samen met de lidstaten in een vroeg stadium te werken aan het oplossen van problemen die ontstaan door niet-naleving van het EU-recht. De correcte toepassing van het EU-recht vormt een hoeksteen van de EU-verdragen en staat centraal in het programma voor gezonde regelgeving (REFIT) van de Commissie .
Net als in 2012 ging het bij de meeste inbreukgevallen (62 %) om naleving van het EU-recht inzake het milieu, belastingen, vervoer en interne markt en diensten.
De slechtst presterende lidstaten qua naleving van de EU-wetgeving waren Italië, Spanje en Griekenland, terwijl Letland, Malta en Estland de beste prestaties leverden. De prestatie van Kroatië wordt vanaf 2014 meegerekend.
De volledige rangorde van de 28 EU-lidstaten:
Blauw: inbreukzaken wegens te late omzetting
Rood: inbreukzaken wegens onjuiste omzetting en/of slechte toepassing van het EU-recht
Zwarte cijfers: totale aantal lopende inbreukzaken tegen een lidstaat
Late omzetting van richtlijnen: minder inbreukzaken en voorstellen voor sancties
Op veel beleidsgebieden bestaat het EU-recht voornamelijk uit richtlijnen. Om volledig te werken, moeten richtlijnen echter in de lidstaten worden omgezet in nationale wetgeving door de vaststelling van wetten binnen de in de richtlijn opgenomen deadline. Eerdere jaarlijkse verslagen toonden aan dat de lidstaten richtlijnen vaak te laat omzetten. De afgelopen jaren is er echter een sterke verbetering te zien. Eind 2013 waren er 390 geopende inbreukzaken vanwege te late omzetting, ten opzichte van 1 185 eind 2011. In 2013 werden de meeste inbreukprocedures vanwege late omzetting ingeleid tegen Italië, Cyprus en Slovenië, en presteerden Zweden, Nederland en Ierland op dit gebied het best.
Om de lidstaten te helpen richtlijnen om te zetten binnen de deadlines die door de Raad van ministers i van de EU en het Europees Parlement i zijn overeengekomen, werkt de Commissie samen met de lidstaten door omzettingsplannen voor te bereiden, die niet bindende suggesties aan de nationale autoriteiten bevatten over hoe een richtlijn correct en tijdig kan worden omgezet. Daarnaast is de Commissie, om late omzetting te vermijden, ten volle gebruik blijven maken van het sanctiesysteem dat bij het Verdrag van Lissabon i (artikel 260, lid 3) is ingevoerd. Zij heeft 14 zaken doorverwezen naar het Hof van Justitie van de Europese Unie met een verzoek om financiële sancties (tegen België, Bulgarije, Cyprus, Estland, Polen, Portugal, Roemenië en het Verenigd Koninkrijk). In 2012 nam de Commissie 35 verwijzingsbesluiten.
Klachten: rechtstreeks contact tussen burgers en de EU
In 2013 hebben burgers, ondernemingen en belanghebbenden de Commissie samen 3 505 klachten toegezonden. Zij hebben de Commissie op die manier sterk geholpen om toezicht te houden op de juiste toepassing van het EU-recht. 72 % van deze nieuwe klachten had betrekking op vijf beleidsterreinen: justitie (590), milieu (520), interne markt en diensten (494), werkgelegenheid (470) en belastingen en douane-unie (452). De meeste klachten waren gericht tegen Italië (472), Spanje (439) en Duitsland (297).
Achtergrond
Op verzoek van het Europees Parlement stelt de Commissie sinds 1984 een jaarlijks verslag op over de controle op de toepassing van het EU-recht in het voorafgaande jaar.
Elk jaar keurt het Europees Parlement een verslag goed met standpunten over de belangrijkste kwesties die in het verslag van de Commissie aan bod komen.
Meer informatie
31e jaarlijkse verslag over de controle op de toepassing van het EU-recht
Controle op de toepassing van het EU-recht