EU‑project helpt bij het toezicht op het milieu in jouw omgeving
Europese Commissie
Persbericht
Brussel, 7 augustus 2014
EU‑project helpt bij het toezicht op het milieu in jouw omgeving
Wil je nagaan aan hoeveel ozon, roet en andere vervuilende stoffen je wordt blootgesteld als je fietst of wandelt? Dat kan, met een app — AirProbe — in combinatie met een sensorkastje. Partners uit België, Duitsland, Italië en het Verenigd Koninkrijk hebben dit systeem ontwikkeld om mensen bewuster te maken van het milieu in hun omgeving. Meer dan 300 mensen in Antwerpen, Kassel, Turijn en Londen hebben aan de eerste tests deelgenomen. Een soortgelijke app op het gebied van geluidsvervuiling — WideNoise — is al door meer dan 10 000 mensen gebruikt en was het belangrijkste hulpmiddel in een studie naar geluidsoverlast van omwonenden van de luchthaven Heathrow bij Londen. De verzamelde gegevens worden ter beschikking gesteld van alle burgers, overheden en wetenschappers, zodat zij een beter beeld krijgen van ons milieu.
"Het project EVERYAWARE was er echt op gericht mensen meer invloed te geven op hun eigen omgeving door hun simpele maar nauwkeurige instrumenten te geven om luchtkwaliteit en lawaai te meten. Vervolgens is onderzocht hoe zij het systeem gebruikten; ook zijn de gegevens die zij hadden verzameld onderzocht", zegt projectleider Vittorio Loreto, onderzoeksleider aan de ISI‑stichting in Turijn en professor in de natuurkunde aan de universiteit La Sapienza in Rome .
Vijf partners hebben hun deskundigheid samengebracht uiteenlopend van sociale wetenschappen tot computer‑ en milieuwetenschappen. Twee miljoen euro aan EU-financiering is in het project geïnvesteerd om de instrumenten te maken en diverse casestudy’s te organiseren.
Er zijn twee apps voor smartphones ontwikkeld: AirProbe meet de blootstelling aan luchtvervuiling en WideNoise meet geluidshinder. Beide apps bevatten "social games" en interactieve kaarten om informatie en ervaringen uit te wisselen. De AirProbe‑app werkt in combinatie met een klein sensorkastje met batterij dat gemakkelijk kan worden vervoerd in een rugzak of een fietsmandje, en dat met je telefoon verbonden is via Bluetooth. Het sensorkastje zuigt lucht aan en stuurt de metingen van ozon, roet en andere vervuilende stoffen naar een centrale server, die vervolgens informatie doorgeeft over de vervuilde gebieden in de stad en over momenten met vervuilingspieken die je beter kunt vermijden.
Ten behoeve van het project hebben onderzoekers het systeem vier keer laten "proefdraaien" met vrijwilligers, in Londen, Antwerpen, Kassel en Turijn. Deze "luchtambassadeurs" hebben meer dan 28 miljoen luchtkwaliteitspunten verzameld. Zij gaven feedback over de hulpmiddelen — sommigen adviseerden bijvoorbeeld om de sensor kleiner en waterdicht te maken — en over hun indrukken.
"Het is interessant om het verschil te zien tussen onze indrukken, enerzijds, en de werkelijke gegevens, anderzijds", merkten enkele deelnemers op. "Zelfs de situatie op de grote wegen is niet zo erg als ik eerst had gedacht", zei een hardloper die aan de tests deelnam.
Technologie ter beschikking stellen van iedereen
Het systeem wordt momenteel gebruikt in scholen en voor nieuwe studies. Zo hebben via WideNoise verzamelde gegevens gediend als input voor een voorgestelde uitbreiding van de luchthaven Heathrow.
Het sensorkastje voor AirProbe zou in massaproductie moeten worden genomen om meer gebruikers te krijgen.
"Een veel kleiner, idealiter op het lichaam draagbaar sensorkastje dat in onze kleding en voorwerpen is geïntegreerd, zou veel beter zijn, maar dat is nog toekomstmuziek", zegt professor Loreto. "De integratie met smartphones is uiteraard ook voorgesteld, zij het voor de langere termijn. Alles hangt ervan af welke ondernemingen geïnteresseerd zijn in de productie van het sensorkastje, en hoeveel geld smartphoneproducenten bereid zijn te investeren."
Wetenschappers kunnen ook gebruikmaken van de verzamelde informatie om trends op het gebied van vervuiling te analyseren, en deze informatie online te plaatsen ten behoeve van burgers en overheden. Dat zou bijvoorbeeld kunnen helpen de verkeerscongestie aan te pakken. "Het is nog te vroeg om conclusies te trekken, maar ik ben benieuwd hoe de mensen hun gedrag aanpassen, naarmate hun bewustzijn van het milieu groeit", voegt professor Loreto toe.
Vicevoorzitter van de Europese Commissie @NeelieKroesEU , verantwoordelijk voor de Digitale Agenda , zegt hierover: "Dankzij nieuwe technologie is het tijdperk van de "burgerwetenschap" echt aangebroken, waarbij iedereen gegevens kan verzamelen en delen voor het algemeen belang. Gegevens over het milieu, maar ook over gezondheid en cultuur, bijvoorbeeld. Er zijn nu meer mogelijkheden om beter te worden geïnformeerd en onderling verbonden te zijn dan ooit; die kansen moeten we grijpen."
Luchtvervuiling is in Europa een van de grootste sluipmoordenaars. In 2010 zijn in de EU naar schatting meer dan 400 000 mensen vroegtijdig gestorven aan de gevolgen van luchtvervuiling. Door de slechte luchtkwaliteit stijgen ook de medische kosten, daalt de economische productiviteit en wordt schade toegebracht aan gewassen en gebouwen. De EU- wetgeving garandeert hoge luchtkwaliteitsnormen; de lidstaten zijn verplicht de luchtvervuiling te controleren en moeten ervoor zorgen dat bepaalde maximumwaarden niet worden overschreden. De Europese Commissie heeft ook nieuwe maatregelen voorgesteld, bedoeld om levens te redden en de volksgezondheid te beschermen.
Lees meer over het project EVERYAWARE (niet in het Nederlands beschikbaar).
Achtergrond
Aan het project EVERYAWARE is financiering toegekend uit het zevende kaderprogramma van de EU voor onderzoek en technologische ontwikkeling #FP7 (2007-2013). Het nieuwe EU‑programma voor onderzoek en innovatie Horizon 2020 #H2020 belooft nog meer doorbraken met 80 miljard euro aan beschikbare financiering voor de komende zeven jaar (2014-2020).