Kick-off verkiezingscampagne Europees Parlement in Den Haag
Op 19 september vond in het Huis van Europa i in Den Haag de nationale kick-off plaats van de informatiecampagne voor de Europese verkiezingen van mei 2014. De campagne loopt door tot na de verkiezingen wanneer het Parlement de voorzitter van de Europese Commissie i kiest. Op de drukbezochte avond waren onder meer Europarlementariërs Wim van de Camp i en Lambert van Nistelrooij i (CDA) en Bas Eickhout i (GroenLinks i) aanwezig.
Tijdens de bijeenkomst werd op groot scherm de verkiezingsfilm getoond. Vervolgens werd de hoofdboodschap van de campagne, "This time it's different" (deze keer is het anders), uit de doeken gedaan. Hoofd van het Informatiebureau Europees Parlement i Den Haag Eduard Slootweg en Vicevoorzitter van het Europese Parlement Rainer Wieland i lichtten in een korte toespraak toe hoe het spel precies veranderd is. Sinds het Verdrag van Lissabon i in 2009 heeft het Europees Parlement meer macht gekregen en kan het nu ook de Voorzitter van de Commissie kiezen. De Europese politieke partijen i benoemen binnenkort hun kandidaten voor deze post. "Ik weet zeker dat de nieuwe Commissie Voorzitter uit dit korte lijstje van kandidaten zal komen," aldus Wieland. In een persoonlijke noot memoreerde hij Charles de Gaulle i's toespraak in 1962 in Stuttgart, waar Weiland zelf opgroeide. In het Duits had De Gaulle de Stuttgartse jeugd toegesproken: een uiting van de verbeterde Duits-Franse relatie, die sindsdien alsmaar gegroeid is. Hij benadrukte dat er moed voor nodig is om vooruit te gaan. Na een uitleg over de verschillende fases van de campagne zei hij tegen de aanwezigen dat zij als "vuurtorens" moesten zijn om mensen op te roepen te gaan stemmen en zo een verschil te maken.
Tot slot werd de aandacht gericht op een grote poster aan de muur van de zaal, waar het Europese continent vanuit de lucht te zien is. Een sticker met de slagzin van de verkiezingen werd bovenop Europa i geplaatst: Actie. Reactie. Impact.
REF. : 20130917AVI20105