Voorstel van de Commissie: grote stap richting gemeenschappelijke telecommarkt
Bron:
Europese Commissie: Rapid persberichten
Persbericht Brussel, 11 september 2013 Voorstel van de Commissie: grote stap richting eengemaakte telecommarkt
Op de telecommarkt vinden al zesentwintig jaar hervormingen plaats, maar nog nooit zo ingrijpend als de Europese Commissie vandaag heeft voorgesteld. Wanneer dit wetgevingspakket met betrekking tot het "connectieve continent", dat Commissievoorzitter José Manuel Barroso i in zijn State of the Union-toespraak voor 2013 heeft aangekondigd, wordt aangenomen, betaalt de consument minder, hebben bedrijven minder last van administratieve rompslomp en krijgen zowel gebruikers als dienstverleners een groot aantal nieuwe rechten, zodat Europa op digitaal gebied weer wereldwijd toonaangevend kan worden. Commissievoorzitter José Manuel Barrroso: “Nieuwe, wezenlijke stappen in de richting van een Europese eengemaakte telecommarkt zijn essentieel voor de strategische belangen van Europa en de economische vooruitgang. Hierbij heeft niet alleen de telecomsector zelf baat, maar ook de burgers, die ontevreden zijn dat zij geen volledige en eerlijke toegang hebben tot internet en mobiele diensten." Vicevoorzitter Neelie Kroes i, de commissaris die over de Digitale agenda en dit pakket gaat: “De wetgeving die vandaag wordt voorgesteld, is geweldig nieuws voor de toekomst van mobiele diensten en internet in Europa. De Europese Commissie zegt nee tegen roamingtoeslagen en ja tegen netneutraliteit, investeringen en nieuwe banen. Het verbeteren van de telecomsector gaat daarom niet meer alleen om die ene sector, maar ook om het ondersteunen van de duurzame ontwikkeling in alle sectoren.” De telecomsector maakt slechts 9 % van de digitale economie in Europa uit, maar alle sectoren zijn in toenemende mate afhankelijk van connectiviteit om op wereldwijde schaal te kunnen concurreren en diensten te kunnen leveren. Mede dankzij verschillende hervormingen door de Europese Unie worden telecomdiensten in Europa anders geleverd, maar de sector ontplooit zijn activiteiten grotendeels nog steeds op achtentwintig afzonderlijke nationale markten. Er is geen enkel telecombedrijf dat in de hele EU actief is, en zowel aanbieders als klanten worden geconfronteerd met uiteenlopende tarieven en regels. Met het vandaag voorgestelde pakket worden deze problemen als volgt aangepakt: Eenvoudigere EU-regels voor telecomaanbieders Eén machtiging om in alle achtentwintig lidstaten te werken (in plaats van achtentwintig machtigingen), een hoge drempel voor het reguleren van telecomdeelmarkten (waardoor het aantal gereguleerde markten moet afnemen) en verdere harmonisering van de manier waarop aanbieders toegang kunnen huren tot netwerken die het eigendom van andere bedrijven zijn, zodat er concurrerende diensten kunnen worden aangeboden. Afschaffen van roamingtoeslagen Toeslagen voor inkomende gesprekken tijdens reizen in de EU zouden vanaf 1 juli 2014 niet meer toegestaan zijn. Bedrijven kunnen 1) tariefplannen aanbieden die overal in de Europese Unie gelden ("roam like at home"), waarbij de prijs wordt bepaald door de concurrentie op de binnenlandse markt, of 2) hun klanten de vrijheid geven om een andere roamingaanbieder met lagere tarieven te kiezen (waarbij zij geen nieuwe SIM-kaart hoeven te kopen). Dit bouwt voort op de roamingverordening van 2012 op grond waarvan aanbieders hun prijzen voor data uiterlijk in juli 2014 met 67 % moeten verlagen. Geen toeslagen meer voor internationale gesprekken binnen Europa Momenteel berekenen bedrijven meestal een toeslag voor vaste en mobiele gesprekken die consumenten vanuit het eigen land naar andere EU-landen voeren. Door het voorstel van vandaag zouden bedrijven voor een vast gesprek binnen de EU niet meer mogen vragen dan voor een binnenlands gesprek. Mobiele gesprekken binnen de EU zouden niet duurder dan 0,19 euro per minuut (exclusief btw) mogen zijn . Door hun prijsbeleid kunnen bedrijven objectief gerechtvaardigde kosten terugverdienen, maar willekeurig munt slaan uit gesprekken binnen de EU is niet meer mogelijk. Wettelijke bescherming van open internet (netneutraliteit) Inhoud op internet zou niet meer mogen worden geblokkeerd of afgeknepen, zodat gebruikers toegang hebben tot het volledige, open internet, ongeacht de kosten of snelheid van hun internetabonnement. Bedrijven kunnen hun klanten nog steeds "gespecialiseerde diensten" met gegarandeerde kwaliteit bieden (zoals IPTV, "video on demand", toepassingen voor onder meer medische beeldvorming met hoge resolutie en virtuele operatiezalen alsmede bedrijfskritische, data-intensieve cloudtoepassingen), op voorwaarde dat dit geen invloed heeft op de internetsnelheden die aan andere klanten zijn beloofd. De consumenten krijgen het recht om te controleren of zij de internetsnelheden krijgen waarvoor zij hebben betaald en om hun contract te ontbinden als er niet aan deze verplichtingen is voldaan. Nieuwe, in heel Europa geharmoniseerde consumentenrechten Nieuwe rechten, zoals het recht op begrijpelijke contracten en informatie die beter te vergelijken is, meer rechten om over te stappen naar een andere aanbieder of een ander contract, het recht op een jaarcontract als de klant geen langere looptijd van het contract wil, het recht het contract te ontbinden als de beloofde internetsnelheden niet beschikbaar zijn, en het recht om e-mail naar een nieuw e-mailadres te laten doorsturen nadat de klant is overgestapt naar een andere internetprovider. Gecoördineerde toewijzing van spectrum Hierdoor krijgen Europeanen betere toegang tot 4G en Wi-Fi. Mobiele aanbieders kunnen efficiëntere investeringsplannen ontwikkelen, ook op grensoverschrijdend vlak, dankzij de betere coördinatie van de tijdschema's, de tijdsduur en andere voorwaarden voor het toewijzen van spectrum. De bevoegdheid hiervoor blijft bij de lidstaten, waaraan ook de desbetreffende vergoedingen van mobiele aanbieders ten goede blijven komen. Het kader hiervoor wordt coherenter. Door dit kader wordt verder de markt voor geavanceerde telecomapparatuur groter. Meer zekerheid voor investeerders De aanbeveling over non-discriminatie en kostenmethodologieën is het tweede element van dit pakket; het vult de voorgestelde verordening aan en is er onlosmakelijk mee verbonden. Het is erop gericht de zekerheid voor investeerders te verbeteren, het niveau van hun investeringen te verhogen en verschillen tussen regelgevende instanties te verkleinen. Hiervoor moeten de kosten die gevestigde aanbieders berekenen om anderen toegang te geven tot hun bestaande kopernetwerken verder worden geharmoniseerd en gestabiliseerd. Verder moet worden gegarandeerd dat "toegangvragende partijen" werkelijk gelijkwaardige toegang tot netwerken hebben. Als er op die manier voor concurrentiebeperkingen en non-discriminatie is gezorgd, zullen de prijzen voor wholesaletoegang tot breedband van de volgende generatie worden bepaald door de markt en niet door regelgevende instanties, zodat aanbieders minder last hebben van administratieve rompslomp. Nuttige links Mededeling met toelichting over de achtergrond en urgentie van de eengemaakte telecommunicatiemarkt MEMO/13/779 Commissie neemt regelgevingsvoorstellen voor een connectief continent aan WEBSITE: Connected Continent: a single telecom market for growth & jobs Hashtags: # ConnectedContinent , # roaming
|