EP-leden over begroting 2014-2020: offer de toekomst van de EU niet op voor de huidige crisis
De lidstaten moeten de crisis niet gebruiken als argument om de EU tot 2020 versobering op te leggen. Hiervoor waarschuwde het EP i in een debat op woensdag. De EU heeft een begroting nodig, die flexibel genoeg is om onvoorziene gebeurtenissen op te vangen en gefinancierd wordt met nieuwe middelen. Het debat met Commissievoorzitter José Manuel Barroso i, en de minister van het Ierse Voorzitterschap, Lucinda Creighton, was de laatste inbreng van het EP aan de Europese begrotingstop van 7-8 februari.
Deze week komen Europese staatshoofden en regeringen bij elkaar in Brussel om een overeenkomst te sluiten over de Europese meerjarenbegroting voor 2014-2020. EP-leden i drongen er bij hen op aan een akkoord te sluiten waarmee genoeg geld beschikbaar wordt om de beloften na te komen, maar dat ook flexibel genoeg is om onverwachte gebeurtenissen op te vangen. De meerjarenbegroting kan niet worden vastgesteld zonder de goedkeuring van het Europese Parlement.
Enkele Europarlementariërs bekritiseerden de regeringen van de lidstaten voor hun poging te bezuinigen op het begrotingsvoorstel van de Commissie, zonder na te denken over de consequenties.
"Alle bezuinigingen zijn nadelig voor innovatie, duurzame ontwikkeling, meer onderzoek, en de jeugdwerkloosheid. Daar zullen de bezuinigingen voelbaar zijn. Is dat verantwoordelijk? Kun je dat rechtvaardigen?" vroeg Rebecca Harms i (DE) namens de Europese Groene Partij.
Flexibiliteit om het onverwachte op te vangen
De meerjarenbegroting (ook wel bekend als de financiële perspectieven of het Meerjarig Financieel Kader, MFK) stelt per jaar en per begrotingshoofdstuk grenzen aan de uitgaven van de EU voor de gehele begrotingsperiode. Als het EP en de lidstaten een akkoord sluiten voor de jaarlijkse Europese begroting, moet er rekening gehouden worden met de grenzen van het MFK. Veel EP-leden benadrukken dat de economische crisis er niet voor moet zorgen dat de EU geen ambitieuzere begrotingen aanneemt als de crisis eenmaal voorbij is.
"We zullen nooit een te sobere begroting aannemen voor zeven jaar. Als we dat doen, accepteren we dat de crisis tot in het oneindige door zal gaan. Wij zijn niet zo pessimistisch", zei EVP-fractieleider Joseph Daul (FR).
Enkele Europarlementariërs vroegen om meer flexibiliteit om geld te kunnen verschuiven tussen jaren of begrotingshoofdstukken en om een tussenevaluatie van het MFK.
"Ik stel een 'vervalclausule' voor waarmee we na drie jaar weer goedkeuring moeten geven om nog vier jaar verder te gaan met deze begroting", zei de Liberale fractieleider, Guy Verhofstadt i (BE).
Dwing de EU niet in een illegaal tekort
Sommige EP-leden waren ook bezorgd over de voorstellen om een substantiële kloof te creëren tussen de vastleggingen (wettelijke beloftes) en feitelijke betalingen (geld om de rekeningen te betalen die het resultaat zijn van de aangegane vastleggingen).
De voorzitter van het Parlement, Martin Schulz i, zei dat hij geen begroting zou ondertekenen die leidt tot een tekort. "Ik doe het niet. Ook al zegt het Parlement dat ik het moet doen, ik doe het niet. Het is een illegale beslissing. De verdragen verplichten ons een balans te hebben in de begroting".
Nieuwe Europese bronnen kunnen druk halen van nationale begrotingen
EP-leden drongen er bij de lidstaten ook op aan te stoppen met de wedstrijd onder de Ministers van Financiën voor speciale uitzonderingen en de hoogst mogelijke kortingen. Financiering van de Europese begroting door nieuwe "eigen middelen" in plaats van directe bijdragen van nationale begrotingen zouden een einde kunnen maken aan deze onderlinge wedstrijd, voegden zij toe.
"We hebben eigen middelen nodig, want dit genante spel van het opzetten van landen en kortingen tegenover elkaar, moet stoppen, zei Hannes Swoboda i van de S&D (AT).
Geef minder, maar beter uit
Sommige EP-leden vinden dat een kleinere, maar hervormde begroting beter kan werken dan de huidige.
"We moeten niet steeds denken dat alleen een grotere begroting de vele problemen in Europa zal oplossen. We hebben in plaats daarvan een betere begroting nodig", zei Martin Callanan (UK) namens de ECR. Hij voegde daaraan toe dat het een goed begin zou zijn om de regel te schrappen waarin het Parlement verplicht wordt twaalf keer per jaar naar Straatsburg af te reizen.
"Ik weet dat die afschaffing maar een druppel op een gloeiende plaat zou zijn, maar we zouden er enorm veel krediet voor krijgen als we dit dure overblijfsel uit het verleden van ons afschudden", zei hij.
De top is het begin, niet het einde van het proces
"Het is niet zo dat het na een overeenkomst in de Europese Raad klaar is. Dan komen er nog intensieve onderhandelingen met het Parlement. De top is het begin, niet het einde van het proces", aldus Creighton.
Zij voegde toe dat de roep om flexibiliteit, een tussenevaluatie en eigen middelen gehoord zijn en overwogen zullen worden.
REF. : 20130204IPR05618