EP dringt aan op duidelijke en afdwingbare rechten voor luchtvaartpassagiers

Met dank overgenomen van Europees Parlement (EP) i, gepubliceerd op donderdag 29 maart 2012, 14:16.

Luchtvaartmaatschappijen moeten gestrande reizigers beter informeren en direct hulp bieden. Dat staat in een resolutie die donderdag werd aangenomen door het Parlement. De Europarlementariërs verzoeken de Commissie om de regels voor hulp en compensatie bij geannuleerde of vertraagde vluchten aan te scherpen. Daaronder vallen ook de regels voor bagagevertragingen van meer dan 6 uur.

"Hoewel EU-wetgeving met betrekking tot de rechten van luchtvaartpassagiers al enigszins is verbeterd, moet er meer worden gedaan om een eerlijke overeenkomst en ruimere rechten voor alle reizigers te kunnen garanderen", zei rapporteur Keith TAYLOR i (GREENS/EFA, UK) voor de stemming. Bovendien moeten de definities van "buitengewone omstandigheden" en "annulering" worden verduidelijkt, voegde hij eraan toe. Luchtvaartmaatschappijen moeten zo worden gedwongen hun verantwoordelijkheid te nemen.

Verbetering van informatiediensten en ondersteuning

Luchtvaartmaatschappijen moeten worden verplicht om ervoor te zorgen dat gestrande passagiers op elke luchthaven terecht kunnen bij bevoegde contactpersonen. Ook moet er via de telefoon personeel bereikbaar zijn, dat nuttige informatie verstrekt over alternatieve reismogelijkheden en direct informeert over hulp, nieuwe reisroutes en omboekingen, stelt de resolutie.

Daarnaast vragen de Europarlementariërs de Commissie om een standaard klachtenformulier op te stellen in alle talen van de EU. Die formulieren moeten worden uitgereikt aan passagiers in geval van een storing. Ook wordt er in de resolutie gesteld dat passagiers gratis vervoer moeten krijgen naar hun vertrekpunt, indien een luchtvaartmaatschappij failliet gaat.

Geadverteerde prijs moet een weerspiegeling zijn van eindprijs

De resolutie dringt er daarnaast bij de Commissie op aan de regels voor handbagage te harmoniseren en een einde te maken aan oneerlijke handelspraktijken, zoals onduidelijke prijsstelling en niet-optionele extra kosten bij het boeken. Ook eenzijdige herschikking van de vluchten en prijsdiscriminatie ten opzichte van passagiers op basis van het land waar zij wonen moeten volgens het EP worden aangepakt. Ook de impact die de reis heeft op het milieu, moet op het ticket worden vermeld.

Passagiers moeten het recht krijgen hun ticket te annuleren of te wijzigen tot twee uur na de reservering. Ook moeten zij volledige toegang krijgen tot informatie over hun "Passenger Name Record" (PNR) en op de hoogte worden gehouden over hoe hun PNR-persoonsgegevens worden gebruikt en met wie die worden gedeeld.

Het EP maakt zich daarnaast sterk voor passagiers met beperkte mobiliteit of met een handicap. Die reizigers moet onbelemmerde toegang worden verleend tot luchtvervoer. Het recht op gebruik van mobiliteitsapparaten hoort daarbij. Ten slotte moeten er in elk vliegtuig veilige kinderzitjes beschikbaar zijn.