Filmfestival van Cannes viert twintigjarig bestaan van het Media-programma
Het jaarlijkse "Europese rendez-vous"op het filmfestival van Cannes op 16 mei staat dit jaar in het teken van de twintigste verjaardag van het Media-programma voor de film van de Europese Commissie. De Europese Commissaris voor Cultuur, Androulla Vassiliou i, en Gilles Jacob, voorzitter van het festival, zullen als gastvrouw en gastheer optreden bij dit evenement met twintig Europese filmregisseurs, waaronder Costa-Gravas, Théo Angelopoulos, Radu Mihaileanu en Jaco Van Dormael. Zij zullen bekijken wat met de middelen van het Media-programma is gerealiseerd en zullen ook de toekomst van de film in Europa bespreken.. Dit jaar ondersteunt het Media-programma twintig films op het festival, waaronder acht die kans maken op de belangrijkste prijs van het festival, de Gouden Palm. Deze films, van zowel nieuwe als bekende regisseurs, zijn onder meer "La Piel Que Habito" (Pedro Almodóvar), "Melancholia" (Lars Von Trier) en "Le Havre" (Aki Kaurismäki). Zie de bijlage voor de volledige lijst. Het Media-programma heeft sinds 1991 al meer dan 1,5 miljard euro geïnvesteerd in de Europese filmindustrie.
"Ik ben opgetogen dat Europese films opnieuw zeer goed vertegenwoordigd zijn in Cannes: dit is de beste beloning voor twintig jaar steun aan de filmindustrie," zei Commissaris Vassiliou. "Het geld dat we hebben geïnvesteerd, heeft een essentieel verschil gemaakt voor de industrie en heeft geholpen om de culturele diversiteit en een grotere keuze voor het publiek te verzekeren. Het heeft ook geholpen de ontwikkeling van Europese films te stimuleren. Zonder deze steun zouden sommige schitterende films niet eens het scherm hebben gehaald."
Tijdens het festival zal de Commissaris ook herhalen dat de Europese Commissie zich ertoe verbindt het Media-programma in de toekomstige EU-begroting in stand te houden. "De laatste maanden zijn hierover twijfels gerezen, en ik wil deze voor eens en voor altijd wegnemen. Het Media-programma zal blijven bestaan. Wij zijn vastbesloten om voort te bouwen op de behaalde successen, zodat het programma nog efficiënter banen kan creëren en nieuwe uitdagingen, zoals de digitalisering, kan aangaan."
Tijdens haar driedaags bezoek aan het festival zal de Commissaris ontmoetingen hebben met onder andere de Franse minister van Cultuur, Frédéric Mitterrand, vertegenwoordigers van de filmindustrie en sommige beroemdheden achter de films.
Op 15 mei zal Commissaris Vassiliou de Media-prijs voor Europees Talent voor het beste filmproject uitreiken aan de vrouwelijke scenaristen Virág Zomborácz en Hanna Sköld (zie IP/11/550).
Zij zal ook het team achter "17 filles" van Delphine en Muriel Coulin ontmoeten. Deze film wordt vertoond als onderdeel van de "Week van de kritiek"-selectie. De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en vertelt de film het verhaal van een groepje meisjes die besluiten om tegelijk zwanger te worden.
's Avonds zal zij de vertoning van "The Artist" bijwonen, een zwart-wit film van de Franse regisseur Michel Hazanavicius die zich afspeelt in het Hollywood van de jaren twintig. De film vertelt het verhaal van de contrasterende lotgevallen van een jonge actrice (Bérénice Bejo) en een filmster uit de stomme films (Jean Dujardin). De komst van de gesproken film opent de deuren naar het sterrendom voor haar - en betekent het einde voor zijn carrière.
Op 17 mei organiseert de Commissie een debat met nationale en regionale filmfondsen over nieuwe financiële instrumenten om de filmindustrie te ondersteunen.
Achtergrond
Het Media-programma investeert 755 miljoen euro in de Europese filmindustrie in de periode 2007-2013 (sinds het begin van het programma in 1991 werd in totaal al 1,5 miljard euro toegekend). De financiering helpt de distributie en de promotie van Europese films te verbeteren en het concurrentievermogen van de sector te versterken. Bijna de helft van de financiële steun gaat naar filmdistributeurs die films vertonen die buiten hun nationale markt geproduceerd zijn, 20% gaat naar de realisatie van films en de rest gaat naar promotie en opleidingen. Productiehuizen die voor steun worden geselecteerd, ontvangen gemiddeld een toelage van 50 000 euro.
Films die steun hebben ontvangen van Media zijn al 12 keer bekroond met de Gouden Palm, 13 keer met de Grote Prijs en 9 keer met de prijs voor de beste regisseur (zie de lijst hieronder).
Nadere informatie:
Het Media-programma: http://ec.europa.eu/media
Het Internationaal Filmfestival van Cannes: http://www.festival-cannes.fr
De website van Commissaris Vassiliou:
http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/vassiliou/index_en.htm
Bijlage I : Media-films die worden vertoond op het Filmfestival van Cannes van 2011
COMPETITIE
LA PIEL QUE HABITO - Pedro ALMODÓVAR (Spain)
L'APOLLONIDE - SOUVENIRS DE LA MAISON CLOSE - Bertrand BONELLO (France)
LE GAMIN AU VÉLO - Jean-Pierre et Luc DARDENNE (Belgium, France, Italy)
LE HAVRE - Aki KAURISMÄKI (Finland, France)
LA SOURCE DES FEMMES - Radu MIHAILEANU (France)
HABEMUS PAPAM - Nanni MORETTI (Italy)
THIS MUST BE THE PLACE - Paolo SORRENTINO (Italy, France, Ireland)
MELANCHOLIA - Lars VON TRIER (Denmark, Sweden, France, Germany, Italy)
AFSLUITER
LES BIEN-AIMÉS - Christophe HONORÉ, (France)
UN CERTAIN REGARD
L'EXERCICE DE L'ETAT - Pierre SCHOELLER (France)
SPECIALE VERTONINGEN
MICHEL PETRUCCIANI - Michael RADFORD (France, Germany, Italy)
VEERTIENDAAGSE
LA FÉE - Dominique Abel, Fiona Gordon et Bruno Romy (France, Belgium)
CODE BLUE - Urszula Antoniak (The Netherlands)
THE OTHER SIDE OF SLEEP - Rebecca Daly (The Netherlands, Hungary, Ireland)
LES GÉANTS - Bouli Lanners (Belgium, France, Luxemburg)
PLAY - Ruben Östlund (Sweden)
JEANNE CAPTIVE - Philippe Ramos (France)
CORPO CELESTE - Alice Rohrwacher (Italy)
IMPARDONNABLES - André Téchiné (France)
WEEK VAN DE INTERNATIONALE KRITIEK
17 FILLES - Delphine Coulin, Muriel Coulin (France)
Bijlage II : In Cannes bekroonde Media-films sinds 1991
Winnaars van de Gouden Palm |
|||
1992 |
Den goda viljan (The Best Intentions) |
Bille August |
Denmark |
1996 |
Secrets & Lies |
Mike Leigh |
UK |
1998 |
Mia eoniotita ke mia mera (Eternity and a Day) |
Theo Angelopoulos |
Greece |
1999 |
Rosetta |
Luc and Jean-Pierre Dardenne |
Belgium |
2000 |
Dancer in the Dark |
Lars von Trier |
Denmark |
2001 |
La stanza del figlio (The Son's Room) |
Nanni Moretti |
Italy |
2002 |
The Pianist |
Roman Polanski |
FR/DE/PL/UK |
2005 |
L'Enfant (The Child) |
Luc and Jean-Pierre Dardenne |
Belgium |
2006 |
The Wind That Shakes the Barley |
Ken Loach |
UK |
2007 |
4 luni, 3 saptamâni si 2 zile (4 Months, 3 Weeks and 2 Days) |
Cristian Mungiu |
Romania |
2008 |
Entre les murs (The Class) |
Laurent Cantet |
France |
2009 |
Das weiße Band (The White Ribbon) |
Michael Haneke |
Austria |
Winnaars van de prijs voor de beste regisseur |
|||
1993 |
Naked |
Mike Leigh |
UK |
1994 |
Caro diario (Dear Dairy) |
Nanni Moretti |
Italy |
1995 |
La Haine |
Mathieu Kassovitz |
France |
1998 |
The General |
John Boorman |
UK/IE |
1999 |
Todo Sobre Mi Madre (All About My Mother) |
Pedro Almodóvar |
Spain |
2004 |
Exils |
Tony Gatlif |
France |
2005 |
Caché |
Michael Haneke |
Austria |
2007 |
Le Scaphandre et le Papillon |
Julian Schnabel |
France |
2010 |
Tournée |
Mathieu Amalric |
France |
Winnaars van de Grote Prijs |
|||
1991 |
La Belle Noiseuse |
Jacques Rivette |
France |
1992 |
IL Ladro di bambini (The Stolen Children) |
Gianni Amelio |
Italy |
1993 |
In weiter Ferne, so nah! (Faraway, So Close) |
Wim Wenders |
Germany |
1995 |
To Vlemma tou Odyssea (Ulysses' Gaze) |
Theo Angelopoulos |
Greece |
1996 |
Breaking the Waves |
Lars von Trier |
Denmark |
1998 |
La vita è bella |
Roberto Benigni |
Italy |
1999 |
L'humanité |
Bruno Dumont |
France |
2001 |
La Pianiste (The Piano Teacher) |
Michael Haneke |
Austria |
2002 |
Mies vailla menneisyyttä (The Man Without a Past) |
Aki Kaurismäki |
Finland |
2006 |
Flandres (Flanders) |
Bruno Dumont |
France |
2008 |
Gomorra |
Matteo Garrone |
Italy |
2009 |
Un prophète |
Jacques Audiard |
France |
2010 |
Des hommes et des dieux (Of Gods and Men) |
Xavier Beauvois |
France |