Agentschap voor veiligheid op het werk wil meer veiligheid chauffeurs
Werknemers in de wegvervoersector worden met veel meer risico's geconfronteerd dan uitsluitend het risico van een aanrijding - dat is de boodschap van het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) dat vandaag een nieuwe website lanceert om de veiligheid van chauffeurs te verbeteren. Het Agentschap maakt een reeks verslagen en andere informatiebronnen beschikbaar om gezondheid en veiligheid in de wegvervoersector te helpen ondersteunen. Dit valt samen met de lancering van het decennium voor actie ten behoeve van veiligheid op de weg 2011-2020 van de Verenigde Naties (VN).
In 2009 kwamen in Europa meer dan duizend vrachtwagenchauffeurs om het leven in het verkeer, 60% daarvan waren bestuurders van lichte vrachtwagens [1]. Fiets- en motorfietskoeriers, bestuurders van vrachtwagens en bestelwagens, chauffeurs en buschauffeurs lopen een verhoogd risico op een dodelijk ongeval of op niet-dodelijk letsel als gevolg van een verkeersongeval. Naast voornoemd risico, lopen ze ook gevaar bij het hanteren van ladingen, door glij- of valpartijen van hun voertuig, blootstelling aan trillingen, en aan overvallen of geweld.
Toch is het vaak een hele uitdaging om chauffeurs in de wegvervoersector bewust te maken van de risico's die ze lopen en wat ze daaraan kunnen doen. Chauffeurs werken doorgaans alleen en zijn gewend aan hun onafhankelijkheid hierin. De meeste bedrijven in de sector zijn kleine ondernemingen van minder dan tien werknemers en veel chauffeurs zijn zelfstandigen.
De nieuwe website van het Agentschap biedt toegang tot een groot aantal uiteenlopende bronnen over de risico's waarmee chauffeurs in de wegvervoersector worden geconfronteerd en bevat ook praktische voorbeelden, zowel van in Europa als van daarbuiten, van campagnes en initiatieven die de veiligheid en gezondheid op het werk bij chauffeurs hebben verbeterd. Een deel van de informatie is specifiek gericht tot bepaalde groepen binnen de sector, zoals leveranciers en koeriers, taxibestuurders en chauffeurs voor goederen- en passagiertransport over de weg.
Initiatieven voor veiligheid en gezondheid op het werk die rekening houden met de manier waarop de wegvervoersector in de praktijk werkt, werpen over het algemeen vruchten af. Om de echte problemen effectief aan te pakken en chauffeurs te overtuigen, moeten adviezen en oplossingen gebaseerd zijn op de praktijkervaringen van chauffeurs en voor een deel worden ontwikkeld door chauffeurs voor chauffeurs. Een doeltreffende methode in dit kader is de samenwerking met werkgevers, managers, chauffeurs, laadpersoneel en ontvangers en verzenders van goederen, maar ook met sociale partners en organisaties die zich bezighouden met verkeersveiligheid.
Jukka Takala, directeur van EU-OSHA, wijst erop dat ‘het met de juiste aanpak, mogelijk is om de mensen in de sector van het wegvervoer bewuster te maken van de risico's en goede praktijken in deze bedrijfstak te bevorderen. Behalve dat menselijke kosten door ongevallen en verwondingen afnemen, kan het voornoemde ook leiden tot financiële voordelen voor bedrijven, ongeacht hun grootte - dankzij minder verlies aan mandagen als gevolg van letsel, minder voertuigen van de weg voor reparaties, minder gemiste bestellingen en minder papierwerk om ongevallen te onderzoeken en te blijven volgen. Ik ben er zeker van dat de informatie op onze website een bron van steun en inspiratie kan zijn voor iedereen die de veiligheid en gezondheid in het wegvervoer wil verbeteren.’
Het rapport bevat een overzicht van de voor de wegvervoersector bedoelde programma's en campagnes op het gebied van veiligheid en gezondheid op het werk, case studies over preventiepraktijken voor de goederen- en passagiertransportsector, analyses van richtsnoeren voor goede praktijken voor de taxisector en koerieractiviteiten op (motor-)fietsen, en een overzicht van ongevallen in het wegtransport. Er zijn twee factsheets beschikbaar in 24 talen over campagnes en risicobeheer voor chauffeurs op http://osha.europa.eu/nl/publications/factsheets. In maart 2011 werd een ‘OSH in cijfers’-verslag over alle transportsectoren (spoor, water, lucht en weg) gepubliceerd.
###
Links
Vervoer over het spoor, door de lucht en over het water in het kort
Actiedecennium voor veiligheid op de weg
Opmerkingen voor de redactie
-
1.Het decennium voor actie ten behoeve van veiligheid op de weg van de VN biedt landen en beroepsgroepen een kader om overal ter wereld meer levens te redden op de weg. Meer informatie is beschikbaar op http://www.decadeofaction.org
-
2.De taakopdracht van het Europees Agentschap voor gezondheid en veiligheid op het werk (EU-OSHA) is werkplekken in Europa veiliger, gezonder en productiever te maken. EU-OSHA is door de Europese Unie opgezet om aan de behoefte aan informatie op het gebied van gezondheid en veiligheid op het werk te helpen voldoen. Het doel van EU-OSHA, dat is gevestigd in het Spaanse Bilboa, is om de veiligheid en gezondheid van mensen op hun werk te verbeteren c.q. te beschermen door technische, wetenschappelijke en economische informatiestromen te stimuleren tussen alle betrokkenen op dit terrein. http://osha.europa.eu
Het Agentschap zal deelnemen aan het PRAISE-seminar van de Europese Raad voor de Verkeersveiligheid over werkgerelateerde verkeersveiligheid op 18 mei in Brussel. Voor meer informatie, zie http://www.etsc.eu/documents/May%2018th%20Invitation%20FINAL%20080411.pdf
Het Agentschap zal aanwezig zijn op het internationale transportforum in Leipzig dat van 25 tot 27 mei 2011 wordt gehouden. Voor meer informatie, zie http://www.internationaltransportforum.org
Volg ons nu op Twitter, ga naar de blog van het Agentschap of schrijf u in voor onze maandelijkse nieuwsbrief OSHmail. U kunt u ook inschrijven voor regelmatig nieuws en informatie van EU-OSHA via RSS feed.
Perscontacten:
-
-Birgit Müller - Internationale pers +34 944793552 | news@osha.europa.eu
-
-Marta Urrutia - Spaanse pers +34 944795746 | noticias@osha.europa.eu
-
-Brenda O’Brien - Contactbureau in Brussel +32 24016859 | obrien@osha.europa.eu