13 en 14 oktober: Europese dagen van de verkeersveiligheid 2010

Met dank overgenomen van Europese Commissie (EC) i, gepubliceerd op woensdag 13 oktober 2010.

De derde editie van de Europese dagen van de verkeersveiligheid vindt plaats op 13 en 14 oktober 2010 in Brussel. In samenwerking met het Belgisch Voorzitterschap organiseert de Europese Commissie een conferentie, waar de volgende thema's aan bod komen: de gewonden, de problemen voor de verschillende groepen gebruikers en de infrastructuur. Tijdens de conferentie wordt bijzondere aandacht besteed aan de grensoverschrijdende strijd tegen de gevaarlijkste overtredingen en worden de krachtlijnen van het Europees verkeersveiligheidsbeleid voor de periode 2011-2020 voorgesteld. Naast Siim Kallas i, commissaris voor vervoer en vicevoorzitter van de Commissie, nemen ook Etienne Schouppe, Belgisch staatssecretaris voor Mobiliteit, en Brian Simpson, voorzitter van de commissie Vervoer en toerisme van het Europees Parlement, deel aan de conferentie.

"De Europese dagen van de verkeersveiligheid zijn een prima gelegenheid om de balans op te maken. Jaarlijks vallen op onze wegen tienduizenden doden, maar het aantal gewonden ligt nog vele malen hoger. We moeten voorts aandacht besteden aan kwetsbare weggebruikers. De toename van het aantal motorrijders die op onze wegen om het leven komen, blijft zorgwekkend. Om verdere vooruitgang te boeken moet onze wegeninfrastructuur worden verbeterd en moet veiligheid een permanente zorg zijn van de wegbeheerders", stelt vicevoorzitter Kallas, die verkeersveiligheid als een van zijn beleidsprioriteiten naar voren schuift.

Vooruitgang en uitdagingen inzake verkeersveiligheid

Sinds 2001 is het aantal verkeersdoden in de hele EU aanzienlijk gedaald. Rekening houdend met de ramingen voor 2010 bedraagt de daling 44%. In een aantal landen is de daling nog spectaculairder, zoals in Letland waar het aantal doden met 55% terugliep of in Portugal, Estland, Litouwen, Spanje en Frankrijk, waar het aantal verkeersdoden sinds 2001 is gehalveerd. Verkeersveiligheid blijft evenwel een groot maatschappelijk probleem. In 2009 kwamen op de wegen van de Europese Unie meer dan 35 000 mensen om, het equivalent van een middelgrote stad. Voor elk dodelijk slachtoffer op de Europese wegen vallen er bovendien ongeveer 4 slachtoffers met verwondingen die tot een blijvende handicap leiden, zoals schade aan de hersenen of de ruggengraat, 10 ernstig gewonden en 40 lichtgewonden. De economische kosten voor de samenleving bedragen naar schatting 130 miljard euro per jaar.

De hoogtepunten van de conferentie

Tijdens de conferentie over verkeersveiligheid op 13 oktober worden de krachtlijnen van het Europees verkeersveiligheidsbeleid voor de periode 2011-2020, die door de Commissie op 20 juli jl. zijn vastgesteld, aan een breed publiek voorgesteld. De conferentie is ingedeeld in drie delen. Het eerste deel is gewijd aan de gewonden. Tijdens het tweede deel komen de problemen van verschillende groepen gebruikers aan bod: ouderen, fietsers, motorrijders en dronken bestuurders. Tijdens het derde luik wordt de veiligheid van de wegeninfrastructuur besproken.

De tweede dag (14 oktober) is een initiatief van het Belgisch Voorzitterschap. Er wordt een seminar georganiseerd over de coördinatie tussen politie en justitie voor de grensoverschrijdende strijd tegen de zwaarste inbreuken.

Tijdens de twee dagen kan het grote publiek stands bezoeken en demonstraties bijwonen in een verkeersveiligheidsdorp op de esplanade van het Europees Parlement.

Derde editie van de Europese dagen van de verkeersveiligheid

Doel van de Europese verkeersveiligheidsdagen is enerzijds de beleidsmakers en de publieke opinie bewust te maken van de problemen op het gebied van verkeersveiligheid en anderzijds het gedrag van de weggebruikers te verbeteren met het oog op een veilig en voor iedereen toegankelijk stadsverkeer.

De eerste Europese dag van de verkeersveiligheid stond in het teken van jonge bestuurders. Het thema van de tweede dag, in 2009, was de verkeersveiligheid in de stad.

Meer informatie:

http://ec.europa.eu/transport/road_safety/events-archive/2010_10_13-14_ersd_nl.htm

MEMO/10/343

IP/10/970