4 "killers" centraal in Europees Verkeersveiligheidsdorp
Vandaag en morgen organiseren het Belgische Voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie en de Europese Commissie in Brussel twee conferentiedagen over verkeersveiligheid. Tegelijkertijd kan het grote publiek terecht op de Esplanade van het Europees Parlement voor een "Europees verkeersveiligheidsdorp" met interactieve stands.
Met dit initiatief willen de FOD Mobiliteit en Vervoer, de federale en lokale politie en het BIVV weggebruikers sensibiliseren over vier gevaarlijke overtredingen, de zogenaamde "4 killers" in het Europese (en Belgische) verkeer: overdreven en onaangepaste snelheid, het niet dragen van de veiligheidsgordel, rijden onder invloed en het negeren van rode lichten. Die boodschap brengen ze samen met een 11-tal politiekorpsen uit andere EU-lidstaten, de Vrijwilligers voor Veilig Verkeer van het BIVV, verkeersveiligheidsorganisaties en de drie Gewesten.
Vorig jaar telde de Europese Unie 34.500 verkeersdoden, of iets minder dan 100 per dag . Het verbeteren van de verkeersveiligheid blijft bijgevolg een belangrijk aandachtspunt binnen de EU, ook al werd het voorbije decennium een grote daling van het dodental gerealiseerd (-36% tussen 2001 en 2009). Dit jaar werd het Vierde Actieplan Verkeersveiligheid door de Europese Commissie gepubliceerd waar uiteraard het verder terugschroeven van het aantal verkeersdoden een speerpunt is. Daarnaast komen onder andere sensibilisering van de Europese burger, de rol van opleiding en de rol van technologie aan bod; Voor het Belgische Voorzitterschap was dit een uitgelezen kans om een ambitieus werkprogramma op te stellen. Met dit evenement wordt de aandacht gericht op de zogenaamde 4 "killers", probleemgedragingen die het dodelijkst zijn in het verkeer.
4 killers
De vier grote "killers" zijn zowat over heel Europa dezelfde: rijden onder invloed van alcohol, overdreven en onaangepaste snelheid, het niet dragen van de veiligheidsgordel en overtredingen tegen de voorrangsregels. Zo wordt geschat dat ongeveer 25% van alle verkeersdoden in Europa te wijten zijn aan drinken en rijden, en dat snelheid een hoofdfactor is in 30% van alle dodelijke ongevallen . Wie geen gordel draagt, loopt dubbel zoveel risico om bij een ongeval te worden gedood of zwaargewond te raken, en naar schatting meer dan 1 op 3 dodelijke ongevallen op kruispunten zijn te wijten aan bestuurders die door het rode licht rijden .
Inbreuken snelheid: stijging van 25% in België :
In België krijgen deze vier thema's extra aandacht van de politiediensten. De statistieken met betrekking tot de overtredingen binnen deze 4 domeinen, die de laatste 3 jaar vastgesteld werden door de lokale en de federale politie, zijn:
2007 |
2008 |
2009 |
|
Alcohol * |
45.680 |
51.247 |
52.346 |
Gordel/kinderzitje |
115.895 |
113.536 |
115.862 |
Rood Licht |
73.649 |
74.578 |
72.401 |
Snelheid |
2.017.342 |
2.273.795 |
2.502.806 |
Bron : Algemene Nationale Gegevensbank (ANG), federale politie
*Gaat gepaard met een serieuse verhoging van het aantal controles
De geregistreerde overtredingen blijven over de jaren heen relatief stabiel, behalve wanneer we spreken over overdreven snelheid: hier is een stijging van bijna 25% van de vastgestelde overtredingen merkbaar tussen 2007 en 2009. Deze stijging is onder andere te wijten aan de verhoogde aandacht op nationaal en gewestelijk niveau wat betreft overdreven snelheid, ondermeer door het gebruik van onbemande camera's.
Verder heeft de overheid aan de politie verhoogde normen opgelegd. Zo wordt er voorzien dat de politie jaarlijks controles uitvoert op:
-
-rijden onder invloed van alcohol: 1 bestuurder op 5 op middellange termijn (ofwel 1.200.000) en 1 op 3 op lange termijn (ofwel 2.100.000);
-
-dragen van de veiligheidsgordel: 1 bestuurder op 5 op middellange termijn (ofwel 1.200.000) en 1 op 3 op lange termijn (ofwel 2.100.000);
-
-overdreven snelheid: 40 miljoen voertuigen aan de hand van mobiele camera's (aanwezig in een voertuig).
Op basis van de overtredingen die in België worden vastgesteld, is alvast duidelijk dat de situatie voor wat betreft deze vier “killers” ook in ons land nog veel kan verbeteren.
Buitenlandse bestuurders
Aangezien verkeer bijna per definitie een grensoverschrijdend fenomeen is, is het niet meer dan logisch dat gevaarlijke overtredingen zoals rijden onder invloed, overdreven snelheid, het niet-dragen van de gordel en het negeren van rode lichten over de grenzen heen worden gecontroleerd en vervolgd. Volgens een studie van de European Transport Safety Council (ETSC) zou een betere uitwisseling van informatie betreffende verkeersovertredingen tussen de europese Europese landen het aantal verkeersdoden op de europese Europese wegen doen dalen met 350 tot 400 per jaar.
In 2008 werd daarom gestart met een wetgevend initiatief dat de uitwisseling van gegevens over de grenzen heen moet faciliteren. Dit moet de handhaving voor dergelijke overtredingen eenvoudiger maken. Het Belgische Voorzitterschap wil verdere stappen in dit proces ondernemen. De tweede dag van de Europese Dagen van de Verkeersveiligheid zal in het teken staan van dit onderwerp.
Het Europese verkeersveiligheidsdorp staat vandaag en morgen, 13 en 14 oktober op de Esplanade van het Europees Parlement in Brussel (ingang via het Luxemburgplein). Het Europese verkeersveiligheidsdorp is vrij toegankelijk tussen 10u00 en 18u00 op 13 oktober en tussen 9u00 en 19u00 op 14 oktober.