SOLVIT en de Wegwijzerdienst helpen steeds meer Europeanen over de grenzen heen te wonen, te werken en zaken te doen

Met dank overgenomen van Europese Commissie (EC) i, gepubliceerd op maandag 1 maart 2010.

IP/10/ 214

Brussel, 1 maart 2010

Interne markt : SOLVIT i en de Wegwijzerdienst helpen steeds meer Europeanen over de grenzen heen te wonen, te werken en zaken te doen

Een groeiend aantal Europeanen doet een beroep op de voorlichtings- en adviesdiensten van de EU i om concrete antwoorden en snelle oplossingen te vinden voor vragen en problemen die ze op de interne markt ervaren. Dit is de algemene conclusie van de vandaag door de Europese Commissie i bekendgemaakte jaarverslagen van SOLVIT en de Wegwijzerdienst, twee gratis adviesdiensten die Europese burgers en bedrijven helpen optimaal gebruik te maken van hun internemarktrechten. SOLVIT is uitgegroeid tot een aanvullend en praktisch alternatief voor formele inbreukprocedures en helpt burgers en bedrijven om hun centrale plaats op de interne markt op te eisen.

De heer Michel Barnier i, commissaris i van Interne markt en diensten, zei hierover: "De interne markt is geen bureaucratische instelling. Doel is het dagelijks leven van de burgers te vergemakkelijken en bedrijven in heel Europa te helpen zakendoen. Om werkelijk baat te hebben bij de interne markt, moeten burgers en bedrijven hun rechten ook in de praktijk kunnen uitoefenen. SOLVIT en de Wegwijzerdienst zijn twee onmisbare instrumenten om Europeanen in staat te stellen hun EU-rechten te begrijpen, te gebruiken en op een meer doeltreffende wijze te verdedigen."

SOLVIT

Door meer zaken te behandelen, heeft SOLVIT duidelijk bijgedragen tot een beter functionerende interne markt. In 2009 hielp SOLVIT een recordaantal van 1 500 burgers en bedrijven die moeilijkheden ondervonden bij de erkenning van hun internemarktrechten door nationale overheidsinstanties. Dat komt neer op een toename met 54% in vergelijking met het voorgaande jaar. De meeste problemen deden zich voor op het gebied van verblijfsrechten, sociale zekerheid en de erkenning van beroepskwalificaties. 86% van de zaken werd met succes opgelost. De gemiddelde behandelingsduur van een zaak bedroeg 59 dagen, hetgeen beduidend minder is dan de termijn van tien weken die SOLVIT zichzelf oplegt om een oplossing te vinden.

Sinds 2007 zijn er met betrekking tot de interne markt meer SOLVIT-zaken dan formele klachten en inbreukprocedures. Dankzij de korte termijnen die SOLVIT hanteert en de hoge succesgraad vormt de dienst een doeltreffend alternatief voor inbreukprocedures. Goed nieuws dus voor burgers en bedrijven die hun problemen snel opgelost willen zien.

Over SOLVIT: De Europese Commissie en de lidstaten hebben in 2002 het SOLVIT-netwerk opgericht om burgers en bedrijven te helpen bij het vinden van een oplossing voor praktische problemen die het gevolg zijn van een verkeerde toepassing van EU-recht i door nationale overheidsinstanties. Binnen een periode van tien weken komt SOLVIT met een pragmatische oplossing. De dienst is gratis en gebruikersvriendelijk. Iedereen die een klacht heeft, kan terecht bij een SOLVIT-centrum in eigen land. Ook kan op internet een klachtenformulier worden ingevuld in de moedertaal.

Wegwijzerdienst

De Wegwijzerdienst verstrekte in 2009 aan ongeveer 12 000 burgers binnen drie werkdagen gratis en praktisch juridisch advies, hetgeen neerkomt op een toename met 8,5% in vergelijking met het voorgaande jaar. De meeste vragen betroffen sociale zekerheid, verblijfsrecht, werk, procedures bij aankomst in een ander EU-land, motorvoertuigen en belastingen. In 2009 werd de Wegwijzerdienst uitgebreid met drie adviesdiensten die in de hoofdsteden Dublin, Berlijn en Madrid persoonlijk en rechtstreeks advies verlenen. Zo kunnen EU-burgers op nog meer adviesdiensten een beroep doen om hun kansen op de interne markt ten volle te benutten.

Over de Wegwijzerdienst: Deze dienst verleent gratis en persoonlijk advies aan EU-burgers over vragen en problemen die rijzen wanneer ze hun internemarktrechten in een ander EU-land willen uitoefenen, zoals het verkrijgen van een verblijfsvergunning of een aansluiting bij de sociale zekerheid, of de erkenning van een beroepskwalificatie. Burgers kunnen hun vragen in hun eigen taal stellen en ontvangen binnen drie werkdagen een antwoord van een juridische deskundige in diezelfde taal en worden, indien mogelijk, doorverwezen naar een dienst die hen verder kan helpen.

Volgende stappen

Voortbouwend op de successen van SOLVIT en de Wegwijzerdienst, wil de Commissie blijven investeren in een betere voorlichting en begeleiding van burgers en bedrijven en een snellere oplossing van hun problemen. In 2009 zijn SOLVIT en de Wegwijzerdienst nauwer gaan samenwerken om een geïntegreerd dienstenpakket aan de burgers te kunnen aanbieden. Vaak wordt ook nauw met andere diensten samengewerkt met als uiteindelijke bedoeling een "één loket"-dienstenpakket van hoge kwaliteit te kunnen aanbieden, zodat burgers en bedrijven beter op de hoogte zijn van hun rechten binnen de EU en deze ook beter begrijpen en kunnen verdedigen.

Voor meer informatie

SOLVIT: http://ec.europa.eu/solvit/

Wegwijzerdienst:http://ec.europa.eu/citizensrights/


1.

Relevante EU dossiers