Veranderen van bank per 1 november gemakkelijker voor de consument

Met dank overgenomen van Europese Commissie (EC) i, gepubliceerd op dinsdag 3 november 2009.

Vanaf 1 november 2009 wordt het voor consumenten in de Europese Unie in principe gemakkelijker om binnen hun eigen lidstaat naar een andere bank over te stappen.

Deze verbetering is te danken aan de “gemeenschappelijke beginselen betreffende het overstappen naar een andere bank”, die vorig jaar zijn goedgekeurd (zie: ( IP/08/1841 ) door het European Banking Industry Committee (EBIC) - het overkoepelend orgaan van de Europese banksector - en die nu door de nationale verenigingen van banken in de lidstaten zijn ingevoerd. Wanneer consumenten willen overstappen naar een andere bank, zal de nieuwe bank voortaan gedurende het volledige overstapproces ondersteuning bieden.

De heer McCreevy i, commissaris van Interne markt en diensten, zei hierover: “Ik ben blij dat de nationale verenigingen van banken hun zelfregulerende overeenkomst serieus nemen en ervoor hebben gezorgd dat de algemene beginselen vanaf 1 november kunnen worden toegepast. We zullen er nauwgezet op toezien dat deze beginselen in de praktijk daadwerkelijk worden toegepast.”

Volgens de informatie die de Commissie van de European Banking Industry Committee (EBIC) heeft gekregen, hebben alle nationale verenigingen van banken, behalve de Roemeense, stappen ondernomen om deze zelfregulerende beginselen in hun eigen lidstaat toe te passen. Verder worden de beginselen in Portugal met 1 maand en in Polen met 2 maanden vertraging ingevoerd. De meeste nationale verenigingen van banken hebben laten weten dat de consument geen kosten worden aangerekend voor het overstappen.

Volgens de “gemeenschappelijke beginselen betreffende het overstappen naar een andere bank” die in december 2008 door de Europese banksector zijn goedgekeurd, zal de nieuwe bank voor een consument die naar die bank wil overstappen als voornaamste contactpunt fungeren en hulp bieden gedurende het hele overstaptraject. De nieuwe bank regelt alles met de oude bank en zorgt ervoor dat de overdracht van de terugkerende betalingen van de klant, zoals automatische afschrijvingen en doorlopende opdrachten, soepel en vlot verloopt. Tot slot zal de nieuwe bank de consument helpen bij de sluiting van de oude rekening en het overmaken van het resterende saldo naar de nieuwe rekening.

Voor meer informatie, zie:

http://ec.europa.eu/internal_market/finservices-retail/mobility/baeg_en.htm