23 miljoen Europese subsidie voor A2/E25 Maastricht en havenspoor Amsterdam

Met dank overgenomen van Ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W), gepubliceerd op woensdag 15 juli 2009.

Nederland krijgt geld uit Brussel voor de tunnel in de A2/E25 bij Maastricht en het spoor in het Amsterdamse havengebied. Voor de A2/E25 trekt de Europese Commissie 15 miljoen euro uit, het spoorproject krijgt 7,9 miljoen. Beide projecten profiteren van het economische herstelplan van de Europese Commissie. Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat is blij met de bijdrage: “Europa laat hiermee zien dat duurzame mobiliteit over de landsgrenzen heen van groot belang is”.

Het economisch herstelplan is bedoeld als stimulans voor projecten die zorgen voor betere verbindingen over weg, water, spoor en door de lucht in Europa. Met het herstelplan wil de Europese Commissie investeringen in de infrastructuur versnellen en hiermee een impuls geven aan de economie. In totaal heeft de Europese Commissie hiervoor 500 miljoen beschikbaar gesteld.

A2-tunnel Maastricht

Het verkeer over de A2/E25 rijdt vanaf 2016 door een tunnel onder Maastricht in plaats van door de stad heen. De aanleg van de tunnel vormt onderdeel van een integraal gebiedsplan voor de A2 zone in Maastricht. De tunnel in de A2/E25 zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer op deze belangrijke route voor het doorgaande verkeer naar België en Duitsland. Het project draagt tevens bij aan een betere bereikbaarheid van en leefbaarheid in de stad. Op 25 juni maakte minister Eurlings bekend dat marktpartij Avenue2 het project gaat realiseren.

Spoor Amsterdams havengebied

In het Amsterdams havengebied wordt een nieuw goederenemplacement aangelegd dat verbonden wordt met het reguliere spoor buiten de haven. Met de bijdrage uit Brussel kan dit spoor worden voorzien van elektrische energievoorziening. Hierdoor kunnen de treinen niet alleen op diesel, maar ook op elektriciteit rijden. Het Amsterdamse havengebied sluit hierdoor beter aan op het Europese achterland.

Nederland profiteert ook van andere subsidies uit het herstelplan. Zo is de verbetering van het spoor tussen Emmerich en Basel van belang voor het goederenvervoer op de spoorcorridor Rotterdamse haven en Genua.

Daarnaast is er ook subsidie toegekend aan Eurocontrol, de Europese Organisatie voor de veiligheid van Luchtvaart Navigatie. Met dit geld worden een groot aantal vliegtuigen van Europese maatschappijen uitgerust met het Datalink-systeem, een systeem om de communicatie tussen cockpit en luchtverkeersleiding nog veiliger en efficiënter te maken. KLM City Hopper maakt deel uit van dit project met in totaal 17 vliegtuigen.